מהן לקויות למידה? מי מאבחן אותן וכציד מטפלים בהן? להלן מספר תשובות בסיסיות, לשאלות שאולי נתקלתם בהן.

** מאמר זה נותן מידע כללי בלבד, ואינו מהווה בשום מקרה תחליף ליעוץ מקצועי או התיעצות פרטנית עם בעל מקצוע.

מהן בכלל לקויות למידה?

משרד החינוך מגדיר לקויות למידה בדרך הבאה, "מונח כללי המתייחס לקבוצה מגוונת של הפרעות הבאות לידי ביטוי בקשיים ברכישת מיומנויות למידה בסיסיות ובשימוש בהן. כך שהמאפיין המרכזי של התלמידים בעלי לקויות למידה הוא פער בין רמת התפקוד המצופה מהם – לפי יכולתם, גילם וההתנסות הלימודית שלהם – ובין רמת תפקודם בלימודים."

אנחנו יודעים שיש ילדים ומבוגרים בעלי לקויות למידה חמורות, ואלה מתקשים מאוד להגיע למיצוי הפוטנציאל שלהם. לעומתם יש כאלו שלקות הלמידה שלהם נמוכה, ומצליחים לסיים לימודים גבוהים בהצלחה רבה. אם כך מדובר בלקויות שנעות על ספקטרום.

בעבר היו ילדים ש'קשה להם להתרכז', אבל כיום אנחנו יודעים שהקשיים האלה נובעים מסיבות שונות של פעילות לא תקינה של אזורים שונים במוח. טיפול בלקויות למידה יכול לטפל ספציפית בלקויות הלמידה המסוימות, על ידי תרגילים שונים וחיזוק החלקים החלשים במוח, או פיתוח חלקים אחרים כדי לפצות על החסר או הפגם.

ליקויי למידה יכולים לנבוע מקשיי קריאה: אלה יכולים לנבוע מקשיים בדיבור, למשל, או מקשיים בהבחנה בין צלילים. קשיי כתיבה עלולים לנבוע מבעיות מוטוריות. מטפלים רבים יסבירו לכם, שחולשה בחגורת הכתפיים, למשל, מקשה על כתיבה. קשיים בכתיבה גורמים גם ללקות בקריאה, כיון ששני הדברים תלויים זה בזה. פסיכולוג, מאבחן דידקטי או מטפלים אחרים בלקויות למידה, יוכלו לאתר את הסיבה ולטפל בה.

האבחון הפסיכולוגי

חלק מאבחון לקויות למידה הוא אבחון פסיכולוגי, שכולל גם הערכת מנת משכל ואינטילגנציה. הפסיכולוג בוחן קודם כל את היכולת הרגשית של הילד, ואם ליכולות הרגשיות שלו יש השפעה על תהליכי הלימוד. בדיקת פסיכולוג כוללת כמובן גם שיחה עם ההורים ועם בני המשפחה האחרים, והפסיכולוג ירצה לדבר גם עם המורה או הגננת של הילד.

לקויות למידה והסביבה

למרות שלקויות למידה נובעות מפגמים במוח, לסביבה יש תפקיד חשוב בהתפתחות שלהן או בהתבטאות שלהן. טיפול נכון בילד או מבוגר עם לקות למידה, יכלול גם טיפול סביבתי: הנגשה של חומרי הלימוד השונים, הקלה במתן אפשרות להתרכז בלימודים ועוד. למרות שילד בעל לקות למידה יכול להיות ילד בעל יכולת ריכוז טובה, עדיין, פסיכולוגים ומטפלים יסבירו לכם כיצד לאפשר למטופל להתרכז במשימותיו, וללמוד להתגבר על לקויות הלמידה שלו.

כמה מילים על הפרעות קשב וריכוז

להבדיל מלקויות למידה – שנובעות כאמור מתפקוד פגום של חלקי מח שונים – הפרעות הקשב נמצאות על הספקטרום הפסיכיאטרי. הפרעות קשב אינן מחייבות שתהינה גם לקויות למידה ולהיפך. הפרעות קשב נבדקות לרוב על ידי פסיכולוגים בהטלת משימה מתמשכת ומשעממת על הנבדק. אגב, אנשים היפראקטיביים – בעלי הפרעות קשב וריכוז – לא קל להושיב על ספת הפסיכולוג, ולטפל בהם באופן זה.