מה צריך כדי להיות מורה לנהיגה בישראל? האם מותר ללמוד נהיגה שלא באמצעות מורה נהיגה מוסמך או בית ספר לנהיגה?

בישראל נקבע שמורה נהיגה יכול להיות מי שעומד בקיטריונים הבאים:

  • מורה נהיגה יכול להיות תושב ישראל בגיל 21 לפחות
  • מורה נהיגה חייב להיות בעל רישיון נהיגה לרכב פרטי או לדרגת רישיון גבוהה יותר
  • למורה לנהיגה ברכב פרטי חייב להיות ותק נהיגה של שלוש שנים לפחות (רשיון B)
  • מורה נהיגה חייב להיות בעל 12שנות לימוד לפחות (כדי לקבל רשיון נהיגה לא חייבים לדעת קרוא וכתוב, בישראל)
  • מורה נהיגה חייב להיות בעל תעודת יושר וללא עבר פלילי ועברות תנועה חמורות
  • מורה נהיגה חייב לעבור בדיקות רפואיות ולהגיש אישור על בריאות תקינה וראייה תקינה
  • כדי להתקבל לקורס למורי נהיגה חייבים לעבור מבחן נהיגה מעשי

בקורס מורה נהיגה, התלמידים לומדים מגוון גדול של נושאים ובינהם: דיני תעבורה, נהלי רישוי, הגורם האנושי בנהיגה, נהיגה נכונה, נהיגה מונעת, הנדסת תנועה והכרת הרכב, פיסיקה בסיסית, מבוא לפסיכולוגיה, תורת המבחנים, אתיקה מקצועית והטרדה מינית ואפילו ישומי מחשב, עזרה ראשונה וכיבוי אש.

לאחר שהם מוכשרים כמורי נהיגה, המורים לנהיגה חייבים להיות רשומים בבית ספר לנהיגה שמנוהל על ידי מנהל מקצועי בעל ותק. בית הספר לנהיגה הוא הכתובת של התלמיד לבעיות שעלולות להתעורר בינו לבין המורה לנהיגה והמנהל המקצועי הוא זה שמבצע את המבחן הפנימי, לפני הטסט.

מה לגבי לימוד נהיג ללא מורה נהיגה?

בארצות הברית נפוצה מאוד שיטה, שבה לומדים נהיגה על רכב פרטי של אחד ההורים או אפילו של התלמיד עצמו. זה נשמע מופרך כמעט בישראל, כיון שכאן נהוגה כיום שיטה מחמירה בלימוד נהיגה, שמגדירה שעות לימוד מינימליות, נושאים וכד'.

והנה בכל זאת, בישראל אפשר ללמוד נהיגה ללא מורה נהיגה, בשיטה שנקראת "היתר הדרכה פרטי בנהיגה". שיטה זו ללימוד נהיגה מותרת רק לפי היתר מוקדם מרשות הרישוי ובהתאם לתנאי ההיתר. בין השאר, המדריך לנהיגה חייב לעמוד בתנאים שמפורטים לגבי מורה נהיגה - בתקנת תעבורה 15 ב' . בנוסף על כך הוא חייב להיות קרוב משפחה מדרגה ראשונה של התלמיד וחייב להיות לו ותק של שלוש שנים לסוג הרישיון הנדרש להדרכה והוא חייב בקורס נהיגה מונעת.

הרכב בו תתבצע ההדרכה שלא על ידי מורה נהיגה חייב להיות בעל מימדים מינימליים מוגדרים ובעל נפח מנוע של 1150 סמ"ק לפחות. הוא חייב להיות מצויד ב"הנד ברקס" בין שני המושבים הקידמיים ודוושת בלם כפולה ושילוט מתאים.