"הרבה מתלמידי הנהיגה שלי הם ילדים צעירים, בני 17 – 17 וחצי, וכמעט כולם מגיעים לחוצים לשיעור הראשון." מספר לנו ר., אחד ממורי הנהיגה הוותיקים בעיר.
"ומי שלא לחוץ, מתחיל להזיע בשנייה שהוא או היא מתיישבים במושב הנהג, ומבינים שהנה, הם עולים על הכביש עם מכונית "ממש"." הוא מוסיף בחיוך. 
"בטלפון, ובשיחה הראשונה, כולם רוצים לדעת "מה עושים בשיעור הראשון", אז ככה, אלה הדברים שאני עושה עם התלמידים שלי:" 

קודם כל – אין מה להילחץ

אחד הדברים הראשונים שמסבירים לתלמיד חדש, הוא שהוא או היא לא לבד: 
למורים לנהיגה יש מערכת דוושות כפולה והם שולטים ברכב לכל דבר. 
במידת הצורך הם יכולים לקחת את ההגה ולנהוג במכונית – בוודאי שלעצור אותה בבלימת חרום – בצורה מאוד פשוטה, כך שאין ממה להילחץ. 
"אני מראה לתלמיד את כל המערכות שלי ומסביר עליהן בכמה מילים", אומר ר., וממשיך: "אחרי שירד קצת מפלס הלחץ, אני מבקש מהתלמיד לסדר את תנוחת הישיבה שלו, מסביר איך מתאימים את המושב ואת המראות, כך שסביבת הנהיגה תהיה לו נוחה ורגועה."

ומי שלא לחוץ?

"כולם לחוצים. יש כאלה שיותר ויש קצת פחות, ואני מתאים את סגנון השיעור והדברים לתלמיד. ומי שיש הכי הרבה בטחון עצמי? שיורידו מפלס."

הסברים נוספים?

"יש. כמובן: אנחנו מבלים כמה דקות בהסברים על ידית ההילוכים והתפקיד שלה, על לוח המחוונים ועל כל הידיות השונות שיש לצד ההגה. ברוב המקרים – אורות, איתות וזהו. חשוב מאוד לא להעמיס במידע כבר על השיעור הראשון."

הילוך ראשון – ויצאנו

אחרי קבלת ההסברים, התלמיד מניע את המכונית, מביט במראות כדי לוודא שהדרך פנויה – אולי החלק החשוב בשיעור – ואז המורה משלב הילוך ויוצאים לדרך. 

  • בהרבה מקרים, התלמיד לא עוסק בתפעול המכונית מעבר להסטת ההגה וכיוון הרכב: זו משימה לא פשוטה, שדורשת ריכוז. לכל היותר הוא נדרש להחליף הילוך או שניים. 

המורה הוא זה שמחליף הילוכים, מאותת, אם צריך, מאט או מאיץ. 

האם נוהגים בכביש או במגרש?

  • השיעור הראשון בנהיגה מתבצע לרוב ברחוב צדדי שקט או במגרש ריק, גדול כל האפשר. 

שאלה של אזור הנהיגה והחלטת המורה וזה לא קשור לשאלה אם התלמיד לחוץ, מוצלח או לא. 
"כדאי לזכור שהשיעור הראשון הוא שיעור תחושה: המורה מנסה לחוש את התלמיד, התלמיד מנסה להבין איך מכוונים את המכונית קדימה ומרגיש שהוא כל הזמן במבחן. 
ואני אומר? הכי חשוב זה להירגע, ליהנות וללמוד מהשיעורים ולא לחשוב כל הזמן על הטסט. יש עוד זמן.
 

מחפשים מורה נהיגה? היכנסו לקטגוריית לימוד נהיגה באתר b144. בהצלחה!