מבחן התיאוריה – המבחן הראשון בדרך לרישיון הנהיגה שלכם – אינו מסובך. כדי לעבור אותו, אתם צריכים להבין את ההיגיון שמאחורי חוקי התנועה והתקנות ולהכיר ולשנן את השלטים השונים. מעבר לכל זה, הרי שכמו בכל מבחן, אתם צריכים להיות מרוכזים במבחן ולא במה שקורה מסביב; חלק מהשאלות מנוסחות לפעמים בצורה קצת מבלבלת או אפילו מטעה. 
מבחן התיאוריה מתבצע היום מול מחשב, כאשר יש מספר די קטן של שאלות שניתן לטעות ולא לענות עליהן בצורה נכונה. 
מה שזה אומר הוא, שלמעשה "אין עם מי לדבר": או שעברתם, או שנכשלתם, ולמרות שיש אפשרות ערעור, הרי שבזמן הבחינה אין ויכוחים או טענות ומענות. הדבר הזה, יחד עם העובדה שמדובר כאמור בשלב הראשון של מבחני הנהיגה השונים, מלחיץ את כל תלמידי הנהיגה. 
אבל אין מה להילחץ. הדרך הטובה ביותר ללימוד תיאוריה היא הבנת חוקי התנועה וההיגיון שמאחוריהם, ואז הדברים נראים אחרת לגמרי.

 

מבחן התיאוריה – כל הפרטים הטכניים

מבחן תיאוריה – מה שמשרד התחבורה קורא לו "מבחן עיוני" – אורך כ- 40 דקות. הוא בודק את מידת השליטה שלכם בחוקי הדרך השונים, בתפעול הרכב ובכללי התנהגות בטוחה.  הבחינה עצמה היא בחינה אמריקאית והיא כתובה במספר שפות. אפשר לבקש להיבחן בעל פה, אם אתם עומדים בתנאים מסוימים. במקרה כזה עליכם להירשם מראש ואז מצמידים לכם לבחינה מפקח מטעם רשות הרישוי. 

 

האם אפשר לעיין בשאלות ששואלים בבחינה? 

כן. הבחינה בנויה מטופס ובו 30 שאלות שונות, שלקוחות ממאגר גדול של 1800 שאלות. המאגר הזה מתעדכן מדי פעם וניתן בהחלט לעיין בו ובתמרורים השונים כדי לשפר את סיכוייכם לעבור את הבחינה.  למרות שהשאלות נראות כאילו יש להם לעיתים יותר מתשובה אחת, המצב אינו כזה: לכל שאלה יש ארבע תשובות אפשריות, שרק אחת מהן נכונה.

 

בכמה שאלות אפשר לטעות? 

בבחינה בכתב – ויותר נכון, בקריאה מול המחשב – אתם צריכים לענות נכונה על 26 מתוך 30 השאלות. בבחינה בעל פה יש הקלה קטנה ודי במענה נכון על 25 שאלות. כדאי לדעת שאם אתם חושבים ששאלה כלשהי מטעה או מנוסחת לא נכון מבחינה תחבירית, או שהתשובות שקיימות במאגר אינן תשובות מתאימות, אתם יכולים לערער על השאלה ועל תוצאות הבחינה. 
את התשובה לערעור שלכם, אחרי שייבדק בוועדה המתאימה, תקבלו באופן מקוון (במייל, לצורך העניין ולא במכתב). 

 

כמה עולה מבחן תיאוריה? 

אגרת הבחינה מתעדכנת בכל שנה. נכון לשנת 2019, עלותה 63 ש"ח. הבחינה עצמה מתקיימת שישה ימים בשבוע במרכזי בחינה – סניפים – של זכיינים של משרד התחבורה ובאתר שלו ניתן למצוא את רשימת הסניפים. 

>> ראו מחירון שיעורי נהיגה <<

 

מבחן תאוריה

הרבה יותר קל לקבל רשיון כשלומדים עם מורי נהיגה שבאתר B144

 

מבחן התיאוריה – טיפים טובים

הבינו את ההיגיון

לחוקי התנועה ולצורת ההתנהגות בדרך יש היגיון מסוים. לא כאן המקום ללמוד או ללמד אותו, אבל ככלל, הרעיון הוא להזרים את התנועה בצורה בטוחה לכל. לשם כך חוקקו חוקים שמסדירים את נושא זכות הקדימה, למשל, את השמירה על חיי הולכי הרגל, ועוד. ברגע שלומדים ומבינים את ההיגיון מאחורי פעולות שונות בדרך קל להבין את הסיטואציות בצמתים אותן תצטרכו לפענח ועוד.

שננו את השלטים

אין ברירה: את השלטים צריך להכיר ולדעת. אתם יכולים לשנן אותם מהאפליקציות או החוברות השונות, אבל הדרך הטובה ביותר היא לעשות זאת תוך כדי נסיעה. 
אם אתם נוסעים עם ההורים, עשו חידוני שלטים באוטו. בדקו מה ההורים (אם יש להם רישיון נהיגה, כמובן) זוכרים, ונסו "להביס אותם" במשחקי זיכרון. משחקים בכלל, הם דרך מצוינת לשנן ולזכור שלטים ואירועים. 

תרגלו את השאלות

כן. יש משהו כמו 1300 שאלות שונות במחשב. זה נכון, ולכן אין מה לנסות לשנן את התשובות לכל השאלות. מה שכן יעזור לכם, הוא תרגול של שאלות, רבות ככל האפשר. למה? כיון שגם לשאלות האלה יש היגיון, כולל צורת הניסוח של השאלות עצמן. 
הניסוח עלול להיות קצת מבלבל למי שלא רגיל לנוסחים כאלה – נניח שלא עברתם פסיכומטרי אף פעם – ולכן כדאי לתרגל אותו. 

 

לסיכום: רוצים לעבור את התיאוריה בהצלחה?

הבינו את היגיון החוקים השונים והכירו אותם, שננו את השלטים ותרגלו שאלות רבות מהשאלונים השונים. אם תעשו את כל זה – תצליחו כבר ב'מכה' הראשונה. 
בהצלחה!