כסף, כמו מתכות רבות אחרות, משחיר במהלך הזמן. ההשחרה שונה מחלודה, בכך שהיא למעשה מגבילה את עצמה. היא פוגעת, או יותר נכון מתרחשת, רק על השכבה החיצונית של המתכת: ברגע שהיא קורית, השכבה החיצונית כבר לא יכולה להגיב יותר (עם חמצן או חומרים לא מתכתיים אחרים) והתהליך נעצר. בניגוד לכך, תהליך ההחלדה של ברזל הוא תהליך שאינו מוגבל, וממשיך גם לתוך השכבות התחתונות של המתכת. זו אחת הסיבות לכך שמתכת מושחרת אפשר לנקות ולחשוף כאילו הייתה חדשה, ואילו חלודה אי אפשר להסיר בלי לפגוע למעשה במתכת עצמה.

כסף משחיר בעיקר כאשר הוא בא במגע עם ביסולפיט (תרכובת של חמצן וגופרית), אבל לאורך זמן הוא מתרחש גם במגע עם החמצן שבאוויר. זו אחת הסיבות שבגללן למשל תכשיטי כסף עתיקים נוטים להיות כהים ועמומים יחסית לתכשיטים חדשים.

כיצד אפשר לנקות כלי כסף?

יש מספר שיטות, חלקן ביתיות, וחלקן כאלה שדורשות חומרים מאכלים שונים. חשוב מאוד לדעת שיש כלים, כמו פריטי יודאיקה, שערכם עולה כאשר הם מבריקים ונוצצים. מצד שני, יש פריטים, בעיקר עתיקים מאוד, שרצוי לא לנקות לחלוטין, כיון שדווקא שכבת ה'פטינה', אותה שכבה מעומעמת, מעניקה להם 'גיל' ומראה מבוקש.

לפני שאתם מחליטים אם לנקות פריט כסף כזה או אחר, שלא משמש אתכם ביום יום, כמו כלי בית ומטבח או תכשיטים שאתם עונדים, התייעצו עם מישהו שמבין לגבי ערך הדברים. בכל מקרה, תעבדו תמיד בעדינות. אם מדובר בכלים או פריטים שיש בהם מתכות אחרות, אבנים יקרות, עץ או זכוכית יש לוודא ששיטת הניקוי מתאימה לחלקים אלה.

 

כפות כסף עתיקות עיצוב וינטג

לא רוצים להתעסק עם הנקיונות? היכנסו, בחרו חנות כלי כסף מומלצת ותתחדשו עוד היום

 

הברקת כלי כסף בשיטת נייר האלומיניום

הכלים הדרושים

  • קערה שאינה עשויה ממתכת
  • מטלית לניגוב והברקה
  • כפפות לטקס או אחרות

הקפידו לא להשתמש בצמר פלדה או בכלי שעלול לשרוט את מה שאתם מנקים; גם לא כרית או ספוג פלא.

חומרים דרושים

  • נייר אלומיניום, רצוי יחסית עבה
  • מים להרתחה
  • סודה לשתייה

אופן הניקוי

  • קחו קערת זכוכית או אמייל (לא מתכת גלויה) והניחו בה פיסה יפה (20X20 ס"מ או יותר) של נייר אלומיניום.
  • פזרו כף של סודה לשתייה וצקו ליטר של מים רותחים.
  • הניחו את התכשיט בקערה וראו כיצד הוא הופך מבריק משניה לשנייה. כל התהליך אמור לקחת 20-10 שניות אם מדובר בתכשיט שאינו מאוד שחור.
  • אם הפריט לא מבריק מספיק אחרי כמה דקות, השהו אותו יותר זמן, או החליפו את נייר האלומיניום והתמיסה.
  • אם השיטה הזו לא עובדת, ואם שכבת החמצון עבה או עתיקה יותר, נסו להכין משחה מ- ¼ כוס סודה לשתייה ושתי כפיות מים. השתמשו במטלית רכה בלבד או ספוג להברקת הפריט. לאחר ההברקה שטפו במים ויבשו.

שיטה נוספת לניקוי כלי כסף – חומץ

חומץ הוא חומר נפלא לניקוי בכלל, ולניקוי כסף, בפרט.
השרו במשך שעתיים-שלוש כלי כסף או תכשיטים בתמיסה של ½ כוס חומץ לבן (רגיל) עם 2 כפיות סודה לשתייה. בסיום הניקוי שטפו את הפריטים במים ונגבו.

דירוג הכסף וההשחרה שלו

את הכסף נהוג לדרג על פי מידת הניקיון או ה"טוהר" שלו. לא מדובר בשאלה עד כמה הפריט או הכלי נקי, אלא אם הוא מכיל, בנוסף לכסף, גם מתכת אחרת. האם יש קשר בין מידת הניקיון של הכסף וההשחרה שלו? למה שכלי כסף יכיל גם מתכת אחרת?

כסף היא מתכת חצי אצילה, כלומר כזו שמגיבה עם חמצן ומתכות אחרות, אך בצורה איטית (זהב הוא מתכת אצילה ולא מגיב עם חמצן). כסף טהור יגיב לאט יותר עם חמצן מאשר כסף שאינו טהור, אבל בסופו של דבר הוא ישחיר גם כן.  הסיבה שבגללה מערבבים אותו בכל זאת עם מתכת אחרת היא שכסף הוא פשוט רך. אם הוא יהיה טהור, הוא לא יהיה נוקשה מספיק וכל כלי או תכשיט שניצור בו יהיו עדינים ורכים מדי, ולא יחזיקו מעמד.