חג סוכות היה חג העלייה לרגל לירושלים, החשוב ביותר בימי בית שני. בחג הזה היו המונים רבים עולים לירושלים, גם בגלל שזה היה הזמן שהו עובד האדמה יכול היה כבר לנוח: זמן אחרי הבציר והקציר, וזמן לפני הזריעה ובוא הגשמים. 
סוכות, חודש תשרי והימים שאחרי הימים הנוראים היו הזמן שבו תם חום הקיץ והיו שוב נושמים לרווחה, אפשר לומר. זה היה גם חג של מים: היו מתפללים לגשם בעיתו, ושמחת בית השואבה, שבה היו מזים מים לכל עבר, היה מועד שמח במיוחד. 
את רוח הזמן והמועד הזה נסו להעביר גם בעיצוב שולחן החג, אותו תציבו בסוכה. הציפו את השולחן בצבעי ירוק של סכך רענן, פרחים רעננים וצבעוניים וקשטו אותו בארבעת המינים, ברימונים ובפירות נוספים. 

 

חג סוכות – לבן-חג, ירוק-סכך וצבעי שמש פרחוניים

"בסוכות תשבו שבעת ימים": אם רוצים לערוך שולחן ברוח חג אמיתית, כדאי, כמו שכבר אמרנו, להבין את משמעות החג. הסוכות, כזכור, הן זכר למבנים הארעיים ולנדודים של אבותינו בשנים הארוכות שלהם במדבר; הזמן שאחרי 'יציאת מצרים' עצמה. השולחן וכל החגיגה צריכים לשדר התחדשות וצפייה לדברים טובים.  
בשלב ראשון, חשבו על הצבעים: התחילו בבחירת מפות ומפיות שולחן בצבעי לבן–חג ושלבו בהן גווני ירוק רעננים. היכנסו לחנות טובה לכלים חד פעמיים או חנות לכלי בית, ונסו לבחור מפיות במספר גוונים ירוקים. צבעים אלה יתכתבו היטב עם הגוונים השונים של עלי הסכך, למשל, ועם קישוטי השולחן:
השתמשו בענפי הדסים וערבה בתוך סידורי הפרחים שלכם, משולבים בפרחים לבנים קטנים. במרכז כל סידור מקמו כמה פרחי עונה בצבעים עזים וחמים: לדוגמא, יש עכשיו חמניות בר צהובות, דליות כתומות ואפילו אדומות. פרצי הקיץ האחרונים האלה ייראו נפלא על הרקע הירוק והלבן.
לא חובה להשתמש רק בירוק. אפשר להתאים את הקישוטים השונים שעל השולחן גם לארבעת המינים שנזכרים במקרא וגם לפירות השונים שנזכרים בו, כמו שנאמר: 
" ולקחתם לכם ביום הראשון פרי עץ הדר כפות תמרים וענף עץ עבות וערבי נחל ושמחתם לפני יהוה אלוהיכם שבעת ימים."
מעבר למפיות ירוקות, תוכלו למצוא כאלה שהן בצורת פלחי לימון, או שיש עליהן הדפסים מתאימים לפסוק שהזכרנו: תפוזים או הדפסים טרופיים יפהפיים, שמשדרים טבע; קלילים, ועדיין חגיגיים וקשורים לחג סוכות. 

 

שולחן חג סוכות

לא צריך לשטוף כלים. מצאו חנות עם מבחר כלים חד פעמיים מהודרים לחג 

 

פריטי שולחן חג בולטים אחרים 

כמו סידורי החמניות שלכם, גם קנקנים לשתיה קלה הם פריטים בולטים, גבוהים יחסית וגדולים, שמשפיעים מאוד על מראה השולחן. אם מגיעים אורחים רבים לארוחת החג, ואתם צריכים קנקני משקה, קנו קנקנים שיש עליהם עיטורים וקישוטים ברוח הזמן: קנקנים שמשמשים במקרים רבים למסיבות קוקטייל, הם אופציה מצוינת לשולחן חג סוכות. יש עליהם כמעט תמיד ציורים או איורים של עלי מנטה ירוקים, פירות הדר, רימונים וכו'.

 

צלחות וכלי הגשה אחרים

בחגים, נהוג להשתמש בצלחות לבנות עם עיטורים קלים, לרוב מוכספים או מוזהבים. מספר אורחים גדול מכתיב לעיתים קרובות שימוש בכלי פלסטיק חד פעמיים. מאלה יש אמנם לא מעט בכסף או זהב, בשלל צורות וגדלים, אבל צריך לזכור שבכל זאת, מדובר בכלי פלסטיק. פלסטיק הוא לא בדיוק החומר הידידותי ביותר לסביבה, לא ממש ברוח הזמן הנוכחי ובוודאי שלא ברוח חג, שכולו מדבר על טבע, חקלאות ו'טריות'. 
במקום להשתמש בכלי פלסטיק, נסו למצוא כלים חד פעמיים שעשויים מחומרים טבעיים: היום מייצרים קערות הגשה בינוניות וגם גדולות, צלחות יפות מאוד מעלי דקל או בננה דחוסים ומבמבוק, מנייר ומקרטון; חומרים שכולם מתכלים, ידידותיים לסביבה. כל החומרים האלה עמידים לאורך הארוחה ואתם לא צריכים לחשוש מכך שהם יספגו נוזלים או רטבים.
בהוצאה לא הרבה יותר גדולה מזו שתוציאו על כלי פלסטיק תוכלו לקנות סטים שלמים של כלי אוכל "ירוקים", להציג שולחן חג רענן ומקורי, עם חשיבה מתקדמת ומקורית. כלי העץ – מזלגות, סכינים, כפות וכפיות - עשויים היטב, והם חתוכים ומעוצבים בצורה יפה ואפילו מיוחדת, עם קישוטים מוטבעים, חגיגיים מאוד. 
לסיום הערב, אל תשכחו גם כמה מתנות ומזכרות לאורחים: אריזות קטנות של ממתקים, תמרים או פירות מיובשים אחרים, שכמותן אפשר למצוא גם כן בחנויות לכלים חד פעמיים.