לקראת סוף שנת המס יש מספר פעולות שכל עצמאי חייב לבצע על פי הוראות דיני המס הקבועות בישראל.

עוד לפני סיום שנת המס, לרוב ביום האחרון של השנה, יש לבצע ספירת מלאי בהתאם להנחיות הקבועות בהוראות לניהול פנקסי חשבונות, יש לרשום את מד המרחק ברכבי החברה, לספור קופות, לבצע הפקדות לחיסכון פנסיוני ולקרנות השתלמות כדי ליהנות מהטבות המס, לשלם משכורות דצמבר לעובדים ולשלם לספקים במידה והעצמאי מדווח על בסיס מזומן, לקבל אישור על חובות אבודים ועוד.

כפי שהנכם רואים יש פעולות רבות שכל עצמאי נדרש לבצע לכן חשוב לבחור רואה חשבון מקצועי ומנוסה המעניק גם שירותי ייעוץ מס וכך ניתן לקזז הפסדים משנת המס ולדווח על תרומות והפקדות לחיסכון הפנסיוני כדי ליהנות מהטבות מס חשובות.

שינוי התאגדות

לפני סוף שנת המס יש לפנות לרואה חשבון על מנת לבדוק האם יש לשנות או אופן התאגדות החברה והאם כדאי לעבור מעוסק פטור לעוסק מורשה או שמא כדאי לעבור מעוסק מורשה לחברה בע"מ. לכל שינוי בהתאגדות העסק יש השפעות מרחיקות לכת ויש יתרונות וחסרונות אותם כדאי להכיר ולכן מומלץ לקבל ייעוץ מקצועי בנושא חשוב וקריטי זה.

ספירת מלאי

על פי הוראות ניהול ספרי חשבונות יש לערוך ספירת מלאי בעסק ביום האחרון של שנת המס, כלומר ב- 31 לדצמבר. יש לפעול על פי ההוראות ולמלא בעט את הדפים הממוספרים, לחתום בתחתית כל עמוד, ולשמור את הרשימות יחד עם ספרי החברה.

רישום מד מרחק

בכל חברה בה יש רכב אחד או יותר המשמשים לעבודה יש לרשום במדויק את מד המרחק ביום האחרון של שנת המס. חשוב להכין רשימה מפורטת עם מספר הרישוי של הרכבים, מד המרחק בק"מ ביום האחרון של השנה, שם הנהג, שווי רכב ושימוש. יש לציין כי רכב שלגביו לא נעשה שווי שימוש לא יוכר בחישוב לצרכי מס.

דו"ח 101

החוק דורש מכל העצמאים למלא טפסי 101 לעובדים לשנת המס המסתיימת, יש להחתים את העובדים על הטפסים. חשוב למלא את הטפסים באופן נכון הכולל החתמת העובד על הצהרות בגין היעדר הכנסה נוספת ורישום פרטי הילדים לצרכי חישוב נקודות זיכוי.

חובות אבודים

עצמאים רבים מתמודדים עם חובות אותם לא ניתן לגבות לכן חשוב להצהיר לקראת סוף שנת המס על חובות אבודים כדי להכיר בהם כהוצאה מוכרת לצרכי מס. יש לקבל אישור מעורך דין החברה על החובות האבודים ובמידת האפשר להשיג אישור חתום על הסכם בדבר הפחתת חוב.

תרומה והפקדות לקרן השתלמות

פקודת מס הכנסה קובעת על זיכוי ממס בגין תרומות וגם המדינה מעודדת זאת, שיעורי הזיכוי נקובים בחוק. בנוסף, המדינה מעודדת עצמאים ליהנות מהטבות מס הניתנות בגין הפקדה בהתאם לתקרות הנקובות בחוק לחיסכון פנסיוני, לרבות קרן השתלמות.