לצערנו הרב, גם בימנו יש מי שעובדים עבור שכר ממוצע נמוך מאוד, שלעיתים לא מצדיק בעיניהם יציאה לעבודה. 
אנשים אלה מעדיפים לפעמים לקבל השלמת הכנסה, ולא לצאת לעבוד, מצב שהוא כמובן לא מצב ראוי או רצוי.
כדי לעודד אנשים לצאת לעבודה בכל מקרה, בחרה המדינה להעניק תמריץ בצרת מענק עבודה, או מה שזכה לכינוי "מס הכנסה שלילי": אם אתם מוכיחים שעבדתם ועדיין השתכרתם שכר נמוך במיוחד, תקבלו מהמדינה, באמצעות רשות המסים, מענק, שיהפוך את המאמץ האישי שלכם לכדאי גם מבחינה כלכלית. 
מדובר בסכומים שמגיעים לכדי אלפי שקלים בשנה, כאשר בממוצע מדובר בסכום של 4,000 ש"ח – כסף מזומן, שמוזרם ישירות לחשבון הבנק שלכם. הכסף הזה מוענק לשכירים, לעוזרות בית ועצמאים, בהתאם למה שהם השתכרו במהלך השנה. 

 

מי זכאי למענק עבודה?

ראשית: זכרו שהמאמר הזה הוא בגדר מידע כללי בלבד. אופן חישוב הזכאות, ובמיוחד גובה המענק שמתקבל בסופו של דבר, די מסובך. אם אתם עובדים, אנחנו ממליצים מאוד לפנות לאנשי הנהלת החשבונות במקום העבודה שלכם, כדי שיעזרו לכם לבדוק אם אתם זכאים למענק.
רואה חשבון יכול גם כן לסייע לכם, ולעיתים גם לשכת המס בהסתדרות או גם אנשי רשות המסים בעצמם (לא חייבים להזדהות, כדי לקבל הסברים וייעוץ כללי). 
מחלקים את הזכאים לשתי קבוצות עיקריות:

  • בני 23 ומעלה עם ילדים שטרם מלאו להם 19 שנים
  • בני 55 ומעלה, גם ללא ילדים

נכון לשנת 2019, זכאים למענק מה שההכנסה החודשית הממוצעת שלהם במהלך שנת 2018 הייתה בין 2,080 ל-6,957 ש"ח. אם מדובר בהורים יחידים, הטווח הוא גדול יותר: בין 1,280 ל-11,566 ש"ח.
אם אתם בעלי מוגבלות, ונקבע לכם שכר מינימום במסגרת "חוק שכר מינימום" תוכלו ליהנות מהמענק גם אם אין לכם ילדים ולא הגעתם עדיין לגיל 55. 
המענק מחושב ומוענק בכל שנה ושנה, כך שיש להגיש בכל שנה בקשה מחדש. 

 

אישה זכאית למענק עבודה

 

מה קובע את גובה המענק, בסופו של דבר?

יש גורמים רבים שקובעים את הזכאות עצמה ואת גובה המענק. רשות המסים לוקחת בחשבון לא רק את ההכנסה הישירה שלכם מעבודה – את השכר ברוטו, כפי שהוא מופיע בתלוש המשכורת – אלא גם הכנסות נוספות שיש לכם, למשל מקצבה כלשהי. 
בנוסף, רשות המסים בודקת את ההכנסה של בן או בת הזוג שלכם ומתחשבת גם בה לצורך חישוב הזכאות למענק וגובה הסכום לו אתם זכאים. 
חשוב לדעת שיש לרשות המסים סימולטור – מעין מחשבון – שבו אתם יכולים לחשב בעצמכם את גובה המענק. הוא נמצא באינטרנט, בכתובת הזו:
https://www.misim.gov.il/shmaanakavoda/frmFirst.aspx
זכרו שמחשבון הוא רק מחשבון: אם התוצאה שתקבלו תהיה שונה מזו שיקבלו פקידי רשות המסים, הסכום שתקבלו יהיה זה שיגדירו פקידי המס (עוד סיבה טובה לבקש עזרה ממנהל חשבונות או יועץ מס). 

 

איך מגישים בקשה למענק הכנסה?

חישוב הזכאות וגובה המענק הם אולי עניין מסובך, אבל עצם הגשת הבקשה פשוט מאוד. 
דבר ראשון, חשוב לדעת שההגשה עצמה לא עולה כסף. אין גם צורך במילוי טפסים רבים או בירוקרטיה מסובכת. בפעם הראשונה יש לגשת לסניף דואר, למלא טופס שקיים בסניף ולהזדהות באמצעות תעודת זהות. 
אתם לא צריכים אפילו להביא תלושי שכר או מסמכים אחרים וכל מה שאתם צריכים להגיש הם אישור על ניהול חשבון בנק – זה יכול להיות למשל צ'ק מבוטל או מכתב מהבנק, שמאשר שאתם מנהלים אצלו חשבון. 
לחשבון הזה יועבר הכסף, אם אכן תהיה זכאים למענק הכנסה. 
לאחר שתגישו פעם ראשונה בקשה למענק הכנסה, כבר לא תצטרכו לגשת שוב לדואר, ותוכלו למלא את הבקשה בשנים הבאות (אם יהיה לכם בכך צורך), באמצעות אתר האינטרנט של רשות המסים.

 

האם מישהו אחר יכול להגיש את הבקשה עבורכם?

לא. רשות המסים דורשת שאתם תהיו אלה שתתייצבו בדואר, תזדהו בפני הפקיד ותמלאו את הטפסים הדרושים. דבר זה יבטיח שאיש לא יקבל כסף שמגיע לכם, במקומכם. 

זקוקים לייעוץ מס? באתר B144 תמצאו בקלות יועץ מס מומלץ בקרבת אזור מגוריכם.