רואה חשבון או יועץ מס? אם אני בעל עסק קטן, האם יתאים לי יועץ מס עצמאי, חברה של ייעוץ מס או רואה חשבון?

על כל אחד חבה חובת תשלומי מס שונים, אבל אף אחד לא אמר שצריכים לשלם יותר מיסים ממה שצריך. יותר מזה: תכנון מס נכון – ולא רק בדיקת זכאות להחזרים – יכול אף למנוע ממישהו להכנס לחובות מול הרשויות. המסקנה היא שרצוי – לפחות מדי פעם ובתלות בעיסוק שלכם – להתיעץ עם יועץ מס. בנוסף חשוב לדעת שכן, יועצי מס אכן יכולים לחסוך כסף רב לכל אחד, ולא רק לעצמאים או לבעלי חברות.

לבחור ביועץ מס או רואה חשבון?

רואי חשבון הם בעלי ראיית דברים רחבה יותר מאשר עניינים שקשורים רק במיסוי או בשיקולי מס. חלקם גם לא עוסקים בכלל בנושאים כמו חשבות שכר, למשל, שהוא נושא עיסוק קלאסי ליועצי מס ומשאירים את הנושא הזה למנהלי חשבונות או יועצי מס. אם אתם צריכים רק שירותים של ייעוץ מס או תאום מס, יכול להיות שיועץ מס יספק אתכם. אם אתם זקוקים לראייה רחבה של הדברים, כמו גם לייצוג שונה בפני רשויות המס – רואה חשבון מנוסה יהיה פתרון טוב יותר.

אבל האם כל רואה חשבון יכול לתת יעוץ מס?

כן, למרות שאלא אם כן הוא יועץ מס מורשה הוא לא יכול לקרוא לעצמו 'יועץ מס' (בגלל שלא עבר רישוי של יועץ מס). השאלה היא כמובן כמה איכותי יהיה הייעוץ שלו: זה שהוא רואה חשבון לא עושה אותו בהכרח ליועץ מס טוב. כמו בעריכת דין או כל מקצוע ייעוץ אחר, לנסיון ולידע יש משקל רב גם כאן.

האם אפשר לבחור יועץ מס רק על סמך המחיר?

לא. כמו בכל שטח ותחום, גם בקרב יועצי המס והחברות ליעוץ מס ישנם מי שגובים סכום גבוה עבור שעת יעוץ, וישנם מי שמסתפקים בפחות. האם זה עושה את עבודתם טובה יותר או פחות? לא בהכרח. רצוי לקבל חוות דעת מלקוח של אותו יועץ או יועצת מס, וכמובן שהמלצה של חבר או בעל מקצוע בתחום – מנהל חשבונות או חשב שאותו מכירים – יכולה להיות לעזר.

האם קיים עניין של "סגנון" בייעוץ מס?

מדי פעם תשמעו את המונח "תכנון מס יצירתי", מול תכנון מס סולידי או ייעוץ מס סולידי. כמו בכל תחום, גם ביעוץ מס ישנם מי שמוכנים לקחת יותר סיכונים וישנם מי שמעדיפים ללכת בדרך סולידית ובטוחה. ביחרו את מי שמתאים לכם מבחינת האופי שלכם והנכונות שלכם להתמודד מול שאלות של הרשויות. בסופו של דבר – האחריות היא עליכם.