עולם המחשבים האישיים והניידים הוא עולם מורכב, שיש לו משהו להציע לכל אחד. כאשר אתם קונים מחשב חדש, הגדירו היטב את הצרכים שלכם, שאלו את עצמכם למה ישמש המחשב החדש ורק אז החלו את תהליך הקנייה. 
דבר נוסף שכבר אנחנו אומרים הוא זה: אחרי שהגדרתם את המחשב הדרוש לכם וגם אם נדמה לכם שמצאתם את המחשב האידיאלי, עדיין כדאי מאוד לבדוק בכמה חנויות מחשבים כמה עולה המחשב המסוים שבחרתם או מה אתם יכולים לקבל בעבור אותו סכום שמבקשים מכם בחנות מסוימת, בחנות אחרת. 

 

הגדרת הצרכים מהמחשב

בעולם המחשבים מקובלות היום כמה הגדרות למחשבים אישיים (ניידים או נייחים), לפי סוג השימוש בהם:

  • אישי לשימוש בסיסי, כגון גלישה באינטרנט, צפייה בסרטים בצורה מקוונת או אחרת, עבודה משרדית בסיסית, ביתית ולא יותר. 
  • אישי לשימוש משרד קטן: כל מה שמנינו למעלה, בתוספת תוכנות משרדיות כבדות יותר ושימושים חשבונאיים, עיבוד תמונה בסיסי או עיבוד וידאו בסיסי, ועבודה ברשת משרדית. 
  • משרדי: שימושים דומים למשרדי ביתי, אבל בהיקפים רבים יותר, כגון עיבוד נתונים רבים, עבודות הדפסה רבות ועד עיבוד תמונה ווידאו ברמות גבוהות יחסית.

מעבר לזה, יש מחשבים לשימושים ייעודיים, כגון מחשבים לעריכה גרפית או עריכת סרטים, מחשבים לעבודת תלת מימד ומחשבי גיימרים וכן מחשבים שמשמשים כשרתים. יש להניח שאם אתם צריכים מחשבים כאלה – כבדים מבחינת ביצועים, ויקרים יותר מבחינה כספית – אתם גם יודעים מה נדרש מהמחשב שאתם קונים ולכן לא נתייחס להם כאן. 

 

בעת בחירת מחשב השוו מחיר אל מול ביצועים

 

מה דורשות התוכנות בהן אתם משתמשים?

ככלל, טיפ טוב הוא לבדוק קודם כל מה הדרישות האידיאליות מהמחשב שלכם, כפי שדורשות מערכת ההפעלה והתוכנה היקרה, המסובכת ביותר וה"כבדה" ביותר מבחינת הדרישות שלה, שאתם מפעילים. 
כיום, רוב רובם של יצרני התוכנה והמשחקים מגדירים בדיוק מהם הצרכים המינימליים שנדרשים ממחשב שעומד להריץ את התוכנות האלה ומהן הדרישות האידיאליות (לרוב מתקדמות יותר, אבל מבטיחות ביצועים מהירים). בדקו אותם וקנו לפיהם.

 

מחשב נייד או מחשב נייח?

אם אתם עובדים בעיקר מהבית, או רק מהבית, אין לכם כמעט צורך במחשב נייד. לכל היותר, קנו מחשב שולחני רגיל, חזק ואמין, ואיתו קנו טאבלט טוב או מחשב רשת פשוט (כרום בוק או דומה לו), שיאפשרו לכם גלישה סבירה ברשת, קריאת מיילים וגם צפייה בסרטים. 
מחשבים קטנים מהסוג הזה יעילים מאוד למי שיוצאים לחופשה, למשל, ורוצים להישאר בקשר סקייפ עם הבית או לא רוצים להתנתק מהמחשב ומהמיילים. 
בקניית מחשב נייד, כדאי מאוד לקחת בחשבון את השיקולים הבאים:

  • משקל: על הנייר, 200 – 300 גרם לא נראים כמו עניין גדול, אבל במציאות מדובר בהפרש משמעותי; לא רק במשקל, אלא גם במחיר. 
  • גודל המסך: ככל שהמסך גדול יותר, המחשב לרוב כבד יותר – אבל לא בהכרח יקר יותר. נסו לראות איפה אתם יכולים להתפשר. יש קושי אמיתי לייצר מחשבים ניידים קטנים ואמינים בעלי כושר מחשוב רב. לכן, אם אתם עוסקים בעיצוב או צריכים מחשב חזק במיוחד, חפשו מחשב בגודל סביר. מחשב קטן ומהיר יעלה הרבה מאוד כסף, יחסית. 
  • צג חלק ומבריק? נראה טוב, אבל רחוק מאידיאלי בתנאי תאורת חוץ או במקומות בהם יש תאורה מלאכותית עוצמתית. הצגים העדיפים הם צגי IPS (מהירים ואיכותיים), לא מבריקים. אם אתם עובדים מהבית או מהמשרד, והמחשב מחובר רוב היום לצג שולחני – בסדר, אבל אם אתם מסתובבים עם המחשב הנייד, מבריק הוא פחות טוב. 
  • חיבוריות: באופן כללי, במחשבים בכלל, העדיפו מחשב עם חיבוריות מגוונת ככל האפשר ומודרנית (USB מתקדם, UHDMI, טעינה אוניברסלית וכו'
  • לוח מקשים: במיוחד חשוב במחשבים ניידים שבהם אתם לא יכולים להחליף את המקלדת. רצוי מאוד לבחור לוח מקשים בעל מקשים גדולים ככל האפשר, בסידור סטנדרטי ככל האפשר, עם מרחק לחיצה ותגובתיות טובות. איך תדעו? שבו מול המחשב בחנות והקלידו טקסט כלשהו: בדקו כמה טעויות הקלדה אתם עושים ועד כמה אתם מרגישים עייפים אחרי כמה משפטים או פסקאות. 

 

 

לא בטוחים לגבי מחשב מתאים? מתלבטים האם להשקיע במחשב חדש או לשדרג את הישן? מצאו כאן טכנאי מחשבים לייעוץ.