המחשב האישי הפך לחלק מהותי ודומיננטי מאוד בחיים שלנו. 
נכון, את רוב פעולות הגלישה באינטרנט, כולל גם לעיתים קניות מקוונות, אנחנו מבצעים היום יותר ויותר בסלולון – בטלפון הנייד – אבל פעולות שקשורות בעבודה שלנו, כולל כתיבת מסמכים, ניתוח פעולות חשבונאיות, מלאי ודברים אחרים, עדיין מתבצעות רובן ככולן על מחשב אישי; נייד או שולחני. 
ככלל, אגב, בכל מה שקשור בשימושים עסקיים או מקצועיים, מחשבים ניידים איכותיים החליפו כבר מזמן חלק גדול מאוד מהמחשבים השולחניים. 
ה"מכונות" האלה הן מכונות אמינות למדי: החומרה יציבה יחסית ואמינה לאורך שנים, ומי שכבר צריך לקנות חלקי מחשב, עושה זאת בדרך כלל אם הוא רוצה לשדרג אותו. רוב התקלות שקורות במחשבים של היום נגרמות או מתחזוקה לקויה של המחשב, כפי שמיד נראה, או מתקלות תוכנה. 

 

הכלל הראשון בפתרון תקלות עצמאי: תחזוקה מונעת

מתי, אם בכלל, פתחתם את דפנות המחשב, הסרתם אותן וניקיתם אבק מפנים המחשב?
נתקו את המחשב שלכם מהחשמל, הסירו דפנות ונקו את הפנים שלו מאבק. פעולה פשוטה זו תמנע התחממות של הרכיבים הרגישים, כגון זיכרונות, מעבד מרכזי, ספק כוח ודיסקים. חום, צריך לזכור, הוא האויב הגדול ביותר של הרכיבים האלה. אם הם מתחממים מעבר לגבול מסוים, הביצועים שלהם יורדים, ומעבר לטמפרטורה אחרת, עלול להיגרם להם נזק קבוע, בלתי הפיך. 

אולי יעניין אותך - איך להיות טכנאי מחשבים?

תיקון מחשב

 

ניקוי קבצים זמניים, cache וסידור ה- registry

עוד דבר שעלול לגרום עומס על מעבדי המחשב ועל הזיכרון והדיסק שלו, הם קבצים זמניים שמצטברים בדיסק ונתוני גלישה ושאריות של תוכנות שהיו פעם מותקנות.
הורידו למחשב את אחת מתוכנות הניקוי המומלצות או הפופולריות ברשת (השתמשו במילות חיפוש Disk cleaner) והפעילו אותן. 
הטוב ביותר הוא למחוק קבצים זמניים בדפדפנים, קבצי התקנה ישנים ותוכנות שכבר אין לכם בהן צורך. כל הדברים האלה מעמיסים מאוד על פעולת המחשב ומאטים אותה. 
 - שימו לב! פעולות שונות ומחיקת קבצים מסוגים מסוימים יש לבצע רק אם אתם יודעים מה אתם עושים. אם אתם לא בטוחים, קחו את המחשב לטכנאי טוב, ובקשו הסבר והנחיות, לפעם הראשונה בה אתם עושים פעולות אלה. 

 

מה קורה אם רכיב או פריט חומרה מסוים מפסיק פתאום לעבוד?

תקלות עכבר ומקלדת הן תקלות נפוצות מאוד, שקורות בעיקר אם הם מתנגשים עם רכיבי USB חדשים. התנגשויות כאלה עלולות לקרות אם חיברתם למשב טלפון נייד או אפילו דיסק און קי או מדפסת חדשה. 
הטוב ביותר הוא לעקוב אחרי ההוראות לפתרון תקלות של מערכת חלונות (Windows) אבל אתם גם יכולים להוציא ולהכניס חזרה לשקע שלהם את הרכיבים שהפסיקו לפתע לפעול, או להפעיל מחדש את המחשב. כל הסיכויים הם שהמערכת תתאפס, ותשוב לעבודה תקינה. 

 

מה קורה אם המחשב כבה פתאום?

בדקו אם כל הכבלים מחוברים כהלכה ואם לא קפץ הפקק של השקע אליו מחובר המחשב.
אם הכול תקין מבחינה זו, והמסך מתפקד (נורית הביקורת שלו דולקת או שכתוב "no video feed"), הבעיה היא ככל הנראה במחשב.
ככלל, תנו לו לנוח. יכול להיות שהוא התחמם מאוד. נתקו אותו מהחשמל, הסירו דופן צידית ובדקו:
האם הוא מלא אבק? אם כן, נקו את האבק בעזרת מברשת רכה, בשילוב שואב אבק. עשו זאת בזהירות!
הפעילו מחדש את המחשב, הסתכלו וודאו שכל המאווררים עובדים. אם התקלה נפתרה – מעולה. אם לא, קחו את המכונה שלכם לטכנאי מחשבים קרוב. 

 

תקלות שדורשות הזמנת טכנאי מחשבים

ישנן תקלות שדורשות הזמנה של טכנאי מחשבים. 
אלה עלולות להיגרם מרכיב חומרה שאינו תקין או גם מהתקפת וירוסים או רוגלה, שמשביתה את המחשב. 
אם המחשב שלכם מסרב להידלק, או כבה מיידית לאחר שהפעלתם אותו, אם הוא איטי במיוחד (פתאום) או שהוא מרעיש, כל הסיכויים הם שאתם צריכים טכנאי. 
זכרו ששעת עבודה של טכנאי מחשבים היא אולי לא 30 ש"ח לשעה, אבל מצד שני, למסמכים ולתמונות שלכם אין תחליף ואין מחיר. אם אלה יאבדו, הנזק יהיה הרבה יותר משמעותי מ- 250 או 300 ש"ח.

מחפשים טכנאי מחשב קרוב? צפו ברשימת הטכנאים המדורגים על ידי גולשי האתר B144 ובחרו את הטכנאי הטוב עבורכם