מאת: שגיא קופר

בשוק קיימים אין ספור סוגים של צגי מחשב, אבל לפני שיוצאים לקניות, רצוי להבין שלא חייבים להוציא הון על צג מחשב. רצוי להתאים אותו לצרכים הפרטיים, ובמסגרת זו לקנות את הטוב ביותר.

בעבר, צג מחשב היה צג מחשב. הוא היה יכול להיות רחב או גדול יותר, עם או בלי רמקולים והיו לו סוגי חיבורים שונים. כיום, עם ההתפתחות הטכנולוגית בתחום זה, יותר ויותר יצרנים מחלקים את הצגים שלהם לפי קטגוריות ומתאימים אותם לצרכי המשתמשים. קניה של צג שמתאים לצרכים ולדרישות שלך – בשימוש היום-יומי, לא באירועי קצה מיוחדים – היא קניה חכמה.

משתמשי מחשב קלים: צגי LCD בסיסיים

בואו נניח שעיקר השימושים שלכם הם גלישה ברשת, קריאת אימיילים וכתיבת מסמכים בוורד. מדי פעם איזה סרט בצפיה ישירה, וברוב המקרים רק סרטונים מיוטיוב. במצב הזה, אין שום סיבה ללכת ולהוציא הרבה כסף על צג שהוא יותר מצג בסיסי.
צגי מחשב אלה מגיעים בגדלים של 24 – 27 אינץ' ולעיתים קצת יותר. ברוב המקרים הם 'יושבים' על תושבת קבועה, שמאפשרת לכל היותר שינוי הזווית שלה. כדי לעשות אותם אטרקטיביים למשתמשים קלים, משולבים בהם ברוב המקרים גם רמקולים, אולי יציאות USB ויכול להיות שגם מצלמת רשת קטנה או קורא כרטיסי SD. איכות צפיה? סבירה. השוו בחנות זה מול זה.

משתמשים עסקיים ו'מקצועיים'

הכוונה כאן היא לעסקים ולשימוש משרדי. הצרכים הם לעיתים קרובות עדיין צפיה במסמכים, יותר מאשר כל דבר אחר, אבל הדרישה היא לציוד אמין ולאחריות יצרן או משווק ארוכה. צגים אלה לרוב ניתנים לסיבוב. בנוסף, חלק גדול מהם 'ירוקים' ומציעים שליטה על צריכת האנרגיה שלהם. גודל? לא פחות מ- "30.

משתמשים גרפיים

גרפיקאים, עורכי תמונות ומשתמשי פוטושופ היו מאז ומעולם הדוחפים הגדולים של טכנולוגיות התצוגה וכרטיסי המסך. כאן הדרישה היא לדיוק רב בצבע התצוגה, למהירות refresh רבה ולניגודיות גבוהה. ברוב המקרים יהיה מדובר בצגים בטכנולוגית IPS (בניגוד לטכנולוגיה שנקראת TN ועומדת בבסיס מרבית הצגים הבסיסיים). בצגים אלה מדברים במספרים – והרבה: ניגודיות גבוהה, רזולוציה גבוהה מאוד וכד'. מנגד לזה עומדת שוב צריכת האנרגיה שעולה ככל שמדובר בצגים 'כבדים' יותר. צגים מקצועיים אלה ניתנים גם לסיבוב ובדרך כלל הם מאפשרים צפיה טובה מזוויות רבות, ללא רפלקציה.

בחלק הבא נדון במשתמשים בעלי צרכים שונים: צופי סרטים וסדרות, משתמשים ניידים ועוד. בכל מקרה, כשקונים צג רצוי גם לזכור את יכולותיו של הכרטיס הגרפי של המחשב, נושא שלא דנו בו כאן. אם יש לכם רק כרטיס פשוט, יש להניח שלא תוכלו לנצל בשום מקרה את מקסימום היכולות של צג גרפי מתוחכם ולכן אין לכם מה לרוץ ולהוציא כסף על צג יקר.