החימום והבישול על כירת הגז הישנה והטובה מלווה אותנו כבר הרבה שנים, אבל למרות היעילות הרבה שלו, הוא לא חף מחסרונות.
הכירות החשמליות – במיוחד אלה שקראות כירות אינדוקציה – הולכות ותופסות תאוצה בגלל הרבה סיבות. הראשונה שבהן היא המראה שלהן: הן חלקות למשעי, בנויות בצורת משטח זכוכית חלק ויפה וזה מסתדר ומשתלב בצורה נהדרת בכל מטבח מעוצב
המראה היפה והמעוצב הוא אולי היתרון הראשון שבולט לעין בכירות אלה, אבל הוא לא היחיד, כמובן. 
לפני שנדון בזה, בואו נבין מהי שיטת האינדוקציה וכיצד היא פועלת. בינתיים כדאי לכם להזמין חשמלאי לבית, שיבדוק אם יש לכם חשמל תלת פאזי במטבח; צורת הספקת חשמל עוצמתית מספיק, כדי לספק את צריכת החשמל של כיריים כאלה. 

 

כיריים אינדוקציה – עקרונות השיטה

השיטה מבוססת על עיקרון שנקרא "חימום השראתי": בשיטה זו מעבירים מתח חשמלי בתדר גבוה בתוך סליל, שעליו או בתוכו מונח מוליך חשמלי. בהשראת המוליך החשמלי, הסליל יוצר שדה מגנטי ומתחמם ואז גורם להתחממות המוליך החשמלי. 

 

מהו המוליך החשמלי, במקרה של המטבח שלנו?

כל סיר, שעשוי ממתכת מתאימה (מגנטית) הוא מוליך כזה. 
כיריים אינדוקציה בנויות לכן למעשה מסליל שמונח מתחת למשטח זכוכית מבודד. ברגע שעובר מתח בסליל, ומניחים על המשטח סיר, נוצר שדה מגנטי והסיר מתחמם. 
הכיריים האלה צורכים חשמל במתח גבוה, ולכן – וזה אולי החיסרון הגדול שלהם – הם דורשים חשמל תלת פאזי בבית. אם אין לכם התקנה של חשמל תלת פאזי רצוי מאוד שבדקו את הנושא עם חשמלאי, כאמור. 
ההוצאה להתקנה של חשמל כזה היא לא קטנה, אבל אפשרית, ויש לה יתרונות נוספים, כיון שהיא משחררת אתכם גם ממגבלות הספקת חשמל עתידיות, כמו למשל למזגנים חזקים או מכשירי חשמל עוצמתיים אחרים. 

 

מה היתרונות של כיריים אינדוקציה?

היתרון הגדול הוא כאמור יתרון עיצובי: הן חלקות ומשתלבות היטב בכל מטבח מעוצב. קל לנקות אותן ואם מקפידים על ניקוי בצורה נכונה, הן גם לא נוטות לשבר או סדקים. 
יתרון נוסף הוא בכך שהן לא מתחממות, כל עוד לא מונח עליהן סיר או כלי מתכתי מתאים אחר. זה אומר, שברגע שסיימתם את הבישול וכיביתם את הכירה, אתם יכולים להשאיר עליה את הסיר בלי חשש; התבשיל לא ימשיך להתבשל. כך אפשר לבשל בצורה מדויקת יותר. 
יתרון חשוב אחר לכך שהן לא מתחממות סתם, הוא שמבחינה זו הן פחות מסוכנות מכירות גז. אין בעיה להניח עליהן יד או לנקות אותן ברגע שסיימתם לבשל, וגם אם ילד יניח יד בטעות, לא יקרה לו כלום. 

 

צורכות חשמל, אבל לא מבזבזות אנרגיה

הסלילים שממוקמים מתחת למשטח הזכוכית מתחממים רק בקוטר של הסיר שמונח עליו. למה זה? כי סביב הסיר לא נוצר שדה מגנטי, אלא רק מתחתיו. זה מאפשר להשתמש בכיריים בצורה יעילה מבחינה אנרגטית. בכיריים גז, למשל, מתחממים המבערים, כירת הברזל עצמה וכל הסביבה. בנוסף, אש הגז הגלויה מפזרת חום לכל הסביבה, מעלה את החום במטבח ואז נוצר צורך בקירור פעיל של הסביבה (במילים אחרות – המזגן במטבח עובד קשה יותר וצורך יותר חשמל). 

 

כיריים גז

 

אז מה עדיף? כיריים גז או אינדוקציה?

ההחלטה שלכם, כמובן - עיצוב ובטחון בשימוש, מול תכונות אחרות: 

  • כירת גז, הקניה שלה וההתקנה שלה זולות יותר. כמה זולות יותר? לעיתים פי עשרה ולפעמים הרבה יותר. זה תלוי במותג המדובר, בגודל הכירה וביכולות שלה ועוד. אם לוקחים בחשבון את עלות התקנת החשמל התלת פאזי, אז בכלל מדובר בהוצאה יחסית גדולה. 
  • גז לבישול זול יותר מחשמל וזמין בלי קשר לספקים חיצוניים – אין "הפסקת חשמל" כשמדובר בכירת גז. כירות גז מאפשרות לחרוך ירקות שונים, מה שאי אפשר לעשות על כירות אינדוקציה ולמרות הדיוק של הכירה האינדוקטיבית, בכירת גז אפשר לשלוט מצוין בחום הסיר והתבשיל. 
  • חיסרון נוסף של כירות אינדוקציה הוא בכך שלא כל הסירים והמחבתות שיש בבית מתאימים לשימוש בהם: סירי זכוכית לא יתאימו, וכך גם סירים רבים אחרים, למרות שהם עשויים מתכת. 

רכשתם כיריים גז חדשות? נכנסתם לדירה חדשה וצריכים להתחבר לגז? רשימה עדכנית של טכנאי גז ממתינה לכם כאן. היכנסו, ראו המלצות והזמינו טכנאי גז כבר עכשיו.