השימוש בזום כבר מזמן הפך להיות חלק מהשגרה היומיומית שלנו. טיפול זוגי אונליין הוא דרך מעולה לחסוך זמן רב ולהקל על קשיי מרחק בין המטפל למטופלים. מתי יודעים שצריך להתחיל טיפול זוגי ולאילו זוגות יתאים טיפול זוגי אונליין? יפי שפירר, מטפלת זוגית למבוגרים ומשפחות, תסביר בהרחבה על טיפול זוגי בסקייפ / בזום.
 

מהו טיפול זוגי?

טיפול הוא תהליך שמטרתו לסייע למטופלים להרגיש טוב עם עצמם, בין אם זה טיפול פרטני, זוגי או קבוצתי. לרוב, כאשר מדובר על טיפול זוגי, מגיעים זוגות שמרגישים שמשהו בתקשורת הבין אישית או בחיים המשותפים שלהם לא מתרחש כפי שרצו, חלמו או ציפו. כתוצאה מכך, מתעוררות אצל בני הזוג תחושות של כעס, זעם, חוסר הבנה, חוויה של בדידות ועוד המון רגשות שמקבלים ביטויים שונים בתקשורת הבין אישית ובחיים המשותפים.
 

מתי יודעים שצריך טיפול זוגי?


בדרך כלל, מומלץ לפנות לטיפול זוגי כאשר מרגישים שמשהו בקשר לא עובד. כאשר חשים עצבות, קושי או בדידות בתוך הזוגיות ויש לבני הזוג נכונות ורצון לשמר אותה. באופן כללי, שני המצבים הרווחים הם: אנשים שמגיעים לטיפול זוגי כדי להתגרש, או זוגות שמגיעים במטרה לשקם את הזוגיות. לכן, המניעים והמטרות משתנים בין המטופלים.
 

מהם היתרונות של טיפול זוגי בסקייפ או בזום?


מאז שיצאו לאוויר העולם האמצעים הטכנולוגיים (זום או סקייפ), לא חייבים יותר לבצע את הטיפול קרוב למטפל. המטפל יכול לגור במקום מסוים ובני הזוג במקום אחר. לעיתים, הטיפול הזוגי מתקיים בין אנשים שבעצמם מתגוררים במקומות שונים, לדוגמה, אחד בחו"ל והשני בארץ.

במצב כזה ניתן לקיים את הטיפול ללא כל הפרעה ולא לעצור אותו בגלל סיבות טכניות. חשוב לציין שלא כולם מתחברים לאמצעי הזה, ישנם זוגות שקשה להם לנהל את הטיפול דרך המסך.
 

טיפול זוגי אונליין

(צילום: ShutterStock)

 

לאילו זוגות מתאים טיפול זוגי אונליין?


ישנם המון זוגות שטיפול און ליין יכול להתאים להם, לעומת זוגות שלא יתחברו לטיפול באופן הזה. זה מאוד אינדיבידואלי ותלוי בבני הזוג, בסיבה ובכימיה שנוצרת בין המטפל למטופל. ישנם אנשים שיאמרו שהחוויה הדו מימדית של המסך לא עושה להם טוב והם לא מתחברים לטיפול און ליין, ללא קשר לסוג הטיפול. שכן, יש אנשים שלא יכולים להתרכז במסך.

מטופל שמעוניין לבצע את הטיפול און ליין, צריך לדעת להשתמש בזום בדרך שהכי נוחה לו. לעיתים, במידה והמטופל מרגיש אי נוחות לבצע את הטיפול בזום, ניתן לעבור לשיחת וידאו בוואטסאפ ולהמשיך את השיחה שם.
 

טיפול זוגי און ליין

(צילום: ShutterStock)

 

מה בנוגע לאבטחת מידע בטיפול זוגי ברשת?

כמו בכל תהליך טיפולי, אנחנו לא מקליטים מראש את השיחה ולפי הזום, הברירת מחדל היא שאני לא מקליטה כלום. בנוסף, למטופל יש קוד כדי להיכנס לזום ולחכות ב"חדר המתנה", עד שאאשר את כניסתו, לכן רק הוא יכול להיכנס לשיחה. כמו כן, אני מאפשרת כניסה לשיחה רק אם אני מזהה שהמטופל מנסה להיכנס. בתור מטפלת, אני משתמשת בכל אמצעי אבטחת המידע הקיימים כיום.
 

כיצד מתבצע הטיפול הפרטני של כל אחד מהזוגות בטיפול זוגי בסקייפ או בזום?

אני נוהגת לקיים אחת לכמה זמן פגישות פרטניות עם כל אחד מבני הזוג. הטיפול מתבצע בדיוק באותו האופן בו אני מבצעת את הטיפול של הזוג יחדיו. המטופלים יודעים שביום הפגישה נכנס רק בן זוג אחד בלעדי השני. לכן, אין הבדל מבחינת הפגישה.
 

טיפול זוגי בזום

(צילום: ShutterStock)

 

לכמה זמן מוגבל טיפול זוגי באינטרנט?

בדרך כלל, אני נוהגת לקיים פגישת של שעה. לעיתים הטיפול בזום יהיה קצר יותר. לכן, אם אנחנו מזהים לאחר הפגישה הראשונה או השנייה שטיפול האורך כ-50 דקות מספיק לנו, אז הטיפולים יערכו 50 דקות. לרוב, הטיפול לא עובר את ה-60 דקות.
 

האם טיפול זוגי בסקייפ או בזום עולה פחות מטיפול זוגי פרונטלי?


לא, התשלום הינו אחיד עבור טיפול אונליין וטיפול פרונטלי. חשוב לציין כי התשלום הוא עבור הטיפול והוא לא תלוי בסביבת העבודה. תעריף התשלום נקבע על פי עלויות המחייה, ההכשרה וסטטוס המטפל. כמו כן, חשוב להבין שהמטפלים ממשיכים ללמוד ולקבל הדרכות וזה כרוך בעלויות רבות.
 

יפי שפירר, היא מטפלת זוגית למבוגרים ולמשפחות. כל המידע במאמר מטעמה בלבד.