בואו נפזר קצת מהערפל סביב נושא הטבעונות. האם הטבעונים באמת אוכלים הכל לא מבושל?  האם יש בינהם ובין הצמחונים הבדל, ומה זה "טבעונאי"?

ראשית צריך לדעת שיש מי שבוחרים להיות צמחונים או טבעונים מסיבות בריאותיות, ישנם מי שבוחרים בטבעונות או צמחונות מטעמים אידאולוגיים וישנם מי שבוחרים לא לאכול מוצרים מן החי או להשתמש במוצרים מהחי בלי סיבה מיוחדת: הם פשוט "עושים כך".
בהתאם לפילוסופיה שעומדת או לא עומדת מאחורי ההחלטה להיות טבעוני – או צמחוני – רואים גם דרגות שונות באופן היישום של דרך חיים זו:

צמחונים - בעיקרון, צמחונים לא אוכלים בשר. הם כן אוכלים מוצרים אחרים מהחי, כגון חלב וגבינה וכן ביצים. חלק מהצמחונים אוכלים דגים ואפילו פירות ים וזאת מתוך בחירה אישית, חופשית, שלהם. הטעמים למצחונות יכולים להיות בריאותיים – אנשים שהגיעו למסקנה שבשר אדום לא עושה להם טוב – או מטעמים אידאולוגיים: הם מתנגדים לאופן בו נשחטים בעלי חיים.

טבעונים - יש מי שלא יאכלו בכלל מוצרים מהחי - אלה יקראו טבעונים. הטבעונים לא יאכלו גם מה שהם מכנים "הפרשות", שזה דבש, חלב וביצים. כך, רוב רובם לא יאכלו פסטה, כיון שיש בה ביצים, לא ישתו בירה או יין אם השתמשו בייצור שלהם בביצים או בחלבוני דגים, וכמובן שלא ישתו חלב או יאכלו גבינה. חלק מהטבעונים – בעיקר מטעמים אידאולוגיים – לא ישתמשו במוצרים מהחי בכלל. זה כולל מוצרי הנעלה והלבשה, תיקים מעור או גם ריפודי עור לרכב או לספות בבית. מצד שני, חלק ממי שיקראו לעצמם טבעונים לא יאכלו חביתה או סלט ביצים, אבל כן ישתו בירה או יאכלו פסטה שיש בה ביצים. למה? כיון שהטבעונות שלהם אולי לא נובעת מטעמים אידאולוגיים כל כך, ופחות מפריע להם אם מגדלים תרנגולות כך או אחרת.

טבעונאים - "הקיצונים שבין הטבעונים", זו ההסתכלות על הטבעונאים, אבל למה לקרוא להם קיצונים? הבחירה של הטבעונאים כטבעונים, היא לאכול את המזון שלהם כשהוא לא מבושל. "דיאטת המזון הגולמי"קוראים לגישה זו, שבה אוכלים רק זרעים ופירות, ירקות ומוצרים צמחיים אחרים שלא עברו עיבוד אלא התססה בלבד, כתהליך טבעי. רבים מהטבעונאים חיים כך מטעמים אידאולוגיים של מניעת סבל בעלי חיים, חלקם טבעונאים מטעמים אקולוגיים וחלקם – בריאותיים.

תמיכת הסביבה במעבר לטבעונות

להורה או לבן הזוג של צמחוני או טבעוני חדש ההמלצה היא לקחת את הדברים בקלות. יש לדאוג לתזונה שלמה, שבה מקבלים את כל הוויטמינים ואבות המזון הדרושים ולהעלות על שולחן האוכל מקסימום מנות מחומרי גלם טריים וצמחיים כמובן. הצמחונים והטבעונים, מצידם, כבר הבינו שאין מה "להציק" או "להכנס לצלחת" של הסובבים אותם ומי מהם שמגלים רגישות לעניין, מצליחים לעיתים קרובות לשכנע אחרים לאמץ את דרך החיים הזו גם.