הידעת? חשמלאי רכב הוא לא מכונאי, כיון שחשמלאות רכב היא התמחות ספציפית בין החשמלאים והאלקטרונאים. מה עושה חשמלאי רכב כאשר הוא נדרש לאבחון תקלות בסיסיות?

כאשר אנחנו מגיעים למוסך או לחשמלאי רכב, עם תקלה חשמלית במכונית, חשמלאי רכב נדרש לבצע מספר בדיקות בסיסיות, כדי לאבחן את מקור התקלה. לרוב, גם אם חשמלאי רכב משער הוא יודע מהי התקלה ומה הגורם לה, הוא עדיין יבצע כמה בדיקות בסיסיות.

למה משמשות בדיקות אלו

בדיקות אלה, שנעשות על ידי חשמלאי רכב, משמשות אותו לא רק לזהות תקלה ספציפית, נקודתית, אלא גם כדי לאבחן את המקור לתקלה ולזהות בעיות שעלולות לגרום בהמשך הזמן לתקלות נוספות, מעין "בדיקה מונעת".

  • ברוב המקרים, חשמלאי רכב סוקר את המנוע וחלקיו השונים במבט: הוא בודק את מצב הבטריה, את גילה (כפי שהוא מופיע בקוד מוטבע על חלקה העליון) ואת מצב חיבורי הכבלים לקטבים.

כיצד טיפול על ידי חשמלאי רכב מתחיל בדרך כלל

כל חשמלאי רכב מתחיל יאמר לכם, שבמיוחד במכוניות מיושנות (אבל לא רק) מצטבר לכלוך בחיבורים לבטריה, קורוזיה ושמן ישן, שמפריעים להולכת החשמל במערכת. לעיתים קרובות, במיוחד בחורף, מגעים רופפים בין כבל וקוטב המצבר יגרמו לירידה ביעילות ההולכה.

חשמלאי רכב יבחן לכן את מצב החיבורים האלה, ואם יש צורך הוא יפתח אותם, ישחרר את הכבלים וינקה אותם ואת קטבי הסוללה. זה אגב דבר שניתן לעשות בעצמכם, ללא צורך בחשמלאי רכב: כל מה שצריך לשם כך הוא מפתח שוודי קטן וצמר פלדה – "ננס" – שבו משפשפים את המגעים ואת נקודות החיבור בקטבי המצבר.

אלו עוד דברים ייבדקו על ידי חשמלאי רכב

דברים נוספים שחשמלאי רכב סוקר בראיה הם מצב הכבלים והחיבורים שלהם. חשמלאי רכב יבדוק את מצב הבידודים, ויוודא שהם לא סדוקים או מיובשים. חוטי חשמל שהבידוד שלהם לא תקין עלולים לגרום לקצרים.

חשמלאי רכב טוב גם יעקוב אחרי הכבלים השונים ויוודא שכל המחברים שלהם תקינים ולא רופפים. במידה וישנם חיבורים רופפים או מלוכלכים, על חשמלאי רכב להדק אותם ולהחליף מחברים במידת הצורך וכמובן לנקות את כל נקודות החיבור.

ומה עם המצבר?

דבר נוסף שחשמלאי רכב בודק בין הדברים הראשונים הוא כמובן מצב המצבר: הוא יחבר למצבר מכשיר שמודד את המתח והזרם שמספק המצבר. בדיקה זו חשובה בעיקר כאשר מדובר במצבר ישן (בן שנתיים או יותר) או כזה שנמצא על גבול תקופת האחריות שלו.

  • במידה והמצבר לא תקין על כל חשמלאי רכב להחליף את המצבר במצבר חדש, בעל אותן יכולות: אותו "אמפר" או הספק שדרוש כדי ללהניע את המכונית ולהזין את מערכות הרכב השונות.