ככל שעולה רמת התחכום של המכונית, נראה שתפקידו של חשמלאי הרכב הופך נדרש יותר ויותר – ומקצועי יותר ויותר. ברכבים חדישים, מערכות רבות נשלטות על ידי מחשב המכונית, וכולן מחוברות על ידי מערכת חשמל הרכב. אם כך, מערכות חשמל רכב הן מערכות אלקטרוניקה סבוכות, שנשלטות על ידי מחשב המכונית.

מגוון השרותים שחשמלאי רכב מוסמך נותן, מתחיל בדברים הפשוטים הקשורים בהחלפת נורות ומצברים, ומסתיימים באבחון תקלות מסובכות – דיאגנוזה של מערכת החשמל ברכב – חיווט רכב אחרי תאונה או נזק אחר, החלפת מכלולים ועוד.

במוסכים רבים ישנן מחלקות לחשמלאות רכב, שכוללות טיפול במערכת התאורה של המכונית, חלונות חשמליים, מערכת הנעילה והאזעקה ועוד. חשמלאות רכב כוללת אם כן את ההכרה והניהול של כלל מערכות החשמל השונות ברכבים, איתור ותיקון תקלות שמקורן בחשמל במערכות ההצתה וההנעה, החלפת מצברים, תיקון מערכת מיזוג אוויר ברכב, ועוד.

נכנסים למוסך? פנו גם לחשמלאי רכב

גם כאשר אתם נכנסים למוסך לבדיקה או לטיפול שגרתיים, כדאי לבדוק את מצב מערכת החשמל:

  • רצוי לבדוק מתח וטעינה – במיוחד בחורף
  • רצוי לבדוק שאין קורוזיה על מגעי המצבר – החלק שמניע למעשה את כל מערכת החשמל ברכב
  • בדקו את עצמת הפנסים השונים ואת נקיונם: חשמלאי רכב רבים נותנים שרות של ניקוי פנסים, בעוד חלק מחשמלאי הרכב מוציאים את הרכב לניקוי פנסים במכוני שטיפה או אצל פחחי רכב, דווקא.
  • מערכות חשמליות נוספות שכדאי לבדוק הן מערכות החימום של הרכב:
  • במידה ובמכונית מותקנים גופי חימום במושבים, ודאו שהם תקינים
  • מערכת הסרת אדים מהשמשה האחורית
  • מאווררים שונים ועוד.

האם כדאי לטפל בחשמל הרכב רק במוסך מורשה מטעם היבואן, או שניתן לעשות זאת בכל מוסך?

מנהל מוסך מורשה חייב בהכשרה בחשמלאות רכב, וזה תנאי לקבלת הרשיון מטעם משרד התחבורה. כך, מוסך מורשה יהיה תמיד בעל ידע מקצועי, לפחות מינימלי, בתחום חשמלאות רכב. ברוב המקרים, טיפול שגרתי במערכת החשמל הכללית של המכונית – טיפול במצבר, החלפת נורות או פנסים או טיפול במערכת חשמל של חלונות חשמליים, לא ידרשו הכרות וידע ספציפיים.

מצד שני, הכרות עם מערכות מורכבות יותר, כמו המחשב וטיפול בבעיות חשמליות של מערכת הפליטה, עשויות להצדיק טיפול אצל מוסך מורשה מטעם היבואן. זכרו שלא כל חשמלאי רכב או מוסך מצויד במערכת המחשב שמאפשרת גישה למחשב המכונית, ולכן דיאגנוזה וטיפול במערכת החשמל של הרכב. בכל מקרה, טפלו במכונית רק אצל חשמלאי רכב ומוסך מורשה.