מקצוע החשמלאות עבר דרך ארוכה מאז שהחשמלאי היה מגיע לתיקון קצר חשמלי, או בא ומחליף נתיך בפקק החרסינה והולך לדרכו. כיום המקצוע כולל ביצוע של עבודות חשמל מורכבות המתחילות בתכנון מערכת החשמל במבנה ומסתיים בהקמה בפועל של מערכות חשמל מתקדמות, הן לבתים פרטיים והן למערכות מסחריות ועסקיות גדולות. 
ישנם חשמלאים המתמחים בתחום התמחות מסוים כגון: תכנון מערכת חשמל או תיקון תקלות בלבד וישנם חשמלאים שמבצעים מגוון שלם של עבודות חשמל. כיום, עם ההתפתחות של כל תחומי בית חכם למיניהם והשתכללותן של מערכות מתח נמוך, יש לא מעט חשמלאים שנותנים שירות גם בתחומים אלה ובתחומי התקשורת הקווית, מצלמות אבטחה ועוד. 

 

עבודות חשמל לבתים פרטיים

עבודות חשמל לבתים פרטיים כוללות מגוון רחב של שירותים. חלקם אופייניים למי שבונים מאפס (כלומר מקימים בית חדש) וחלקם אופייניים יותר למי שמשפצים או עוסקים בשדרוג או השבחת נכס. בין השירותים הללו נמצאים:

תכנון מערכת חשמל ביתית

בעלי בתים הנמצאים בתהליך בניה של בית פרטי חדש נעזרים בחשמלאי לתכנון מערכת החשמל הביתית כך שתתאים לדרישות מוצרי החשמל המודרניים: ממכשירים בעלי צריכת חשמל וכוח מועט, ועד כירות אינדוקציה או מזגנים בעלי עוצמה, שדורשים חשמל תלת-פאזי
בניית מערכות חשמל של "בית חכם"
חשמלאים רבים מתקדמים עם הזמן ומספקים ללקוחותיהם מערכות חשמל מתקדמות. אחת ההתפתחויות האחרונות בתחום החשמל לבית היא מערכת "בית חכם", שדורשת בין השאר התקנה של תשתיות תקשורת שונות – קוויות ואלחוטיות כאחד, בבית או במשרד. 
מערכת זו הינה מערכת ממוחשבת המאפשרת שליטה בכל אמצעי ומכשירי החשמל בבית באמצעות המחשב או מערכות התקשורת כגון הטלפון הסלולארי. בלחיצת כפתור אפשר לשלוט על כמה מכשירי חשמל בבת אחת כחלק מ"תרחישים" יום יומיים צפויים: לדוגמה - תרחיש יציאה מהבית יאפשר בלחיצת כפתור אחת לסגור את התריסים החשמליים, לסגור אורות ולכבות מכשירי חשמל אחרים. 

הרחבת והגדלת יכולת אספקת החשמל

יש לא מעט דירות ישנות או דירות מיושנות, בהן מערכת החשמל מיושנת ואין לה מספיק כוח לתמוך בדרישות המודרניות לחשמל. חשמלאים רבים מתמחים בהסבת החיווט ולוח הנתיכים לחיווט להספקים גדולים יותר, כולל חשמל תלת פאזי. 

 

חשמלאי בונה שקע

צריכים חשמלאי? היכנסו לאתר B144 והזמינו חשמלאי כבר עכשיו

 

תיקון תקלות

עבודת החשמלאי הקלאסית עדיין נדרשת למרות החידושים וההתפתחויות בתחום ה'עשה זאת בעצמך': יש הרבה דברים שאי אפשר לבצע באופן עצמאי במערכת החשמל ונדרשת התערבותו של חשמלאי מוסמך. זה גם אולי המקום לציין שיש דבר כזה שנקרא "חשמלאי מוסמך": 
מדובר בהסמכה מטעם המדינה, שדורשת לימודים ועמידה בבחינות מקצועיות. יש דרגות שונות של הסמכה, כאשר הדרגה הבסיסית ביותר מספיקה לטיפול בתקלות ביתיות ובמתח נמוך. מעבר לכך, לצורך תכנון מערכות חשמל וביצוע של מערכות תעשייתיות או מערכות מתח גבוה, נדרשת הסמכה גבוהה יותר. 
כלל ברזל שחשוב לאמץ הוא להשתמש רק בשירותים של חשמלאי מוסמך, בעל דרגה מספקת לסוג העבודה שלה אתם זקוקים. 

יעוץ כללי בנושא של חיסכון בחשמל ובאנרגיה

התחום ה'ירוק' עדיין בחיתוליו בישראל, אבל הוא מתקדם בצעדי ענק. כיום יש חשמלאים שמתמחים בבחינת מכשירי החשמל בבית, בהתאמת מערכות שונות והורדת צריכת החשמל, באופן כללי.  

 

עבודות חשמל בתחום התעשייה, המסחר והעסקים

חשמלאים תעשייתיים או קבלני חשמל מעניקים שירותים למפעלים, עסקים גדולים, בנייני משרדים וכדומה, צרכני חשמל ייחודיים ושונים מבתים פרטיים. 
מפעלים התלויים בפעילות תקינה של המכונות, או עסקי מסחר כמסעדות או חנויות התלויים באספקת חשמל שוטפת לקיומם ולעבודתם הסדירה אינם יכולים להרשות לעצמם הפסקות חשמל או תקלות בתחום החשמל. לכן ישנם חשמלאים המתמחים בביצוע עבודות חשמל למגזר זה. 
השירותים בתחום החשמל למגזר התעשייתי והעסקי כוללים: תכנון ובניה של מערכת החשמל למערכות גדולות, תחזוקה שוטפת ותיקון תקלות, מעקב אחר יעילות מערכת החשמל ותיקון ושיפור כשלים בהתאם, ביצוע ההליכים הנדרשים לקבלת אישור ממכבי האש וגורמים אחרים ועוד. 
לסיכום: בימינו, עבודתם של חשמלאים מגוונת ומתקדמת והם מספקים מגוון רחב של שירותים, הן למגזר הפרטי והן למגזר המסחרי-תעשייתי.