ישנו מקרה מפורסם בו נעצר במזרח רוסיה חשמלאי שגנב 29 מטילי זהב בשווי כולל של כ-2.5 מיליון דולר, אחרי שנקרא לבצע תיקונים במערכת המעליות של הבנק. הגניבה נעשתה מחדר כספות של אחד מסניפיו של בנק מסחרי גדול ברוסיה. החשמלאי נעצר בסופו של דבר והזהב הוחזר לבנק. אין ספק שמדובר בשלל מרשים מיום של עבודות תיקון מערכות חשמל במעליות הבנק.

לרוב, ימי העבודה של החשמלאים אינם כה מסעירים, אך הם מורכבים ממגוון שלם של עבודות ותיקונים. העבודות מתחלקות בהתאם להסמכתו של החשמלאי ויש הבדל בין עבודת חשמלאי רגיל לבין עבודתו של חשמלאי הבניין.

סוגי חשמלאים

לפני שנרחיב על התפקידים השונים של חשמלאי הבניין, ולפני שמזמינים חשמלאי לעבודות שיפוצים למשל, חשוב לדעת באיזה סוג חשמלאי מדובר ומה הדרגה המקצועית שלו, הנקבעים על פי ההכשרה שהוא עבר. בישראל יש ארבע דרגות הכשרה לחשמלאים:

עוזר חשמלאי

רשאי לעזור בעבודות חשמל במתקנים בעלי מתח נמוך, בצמוד ובפיקוח של חשמלאי מוסמך או ראשי.

חשמלאי מעשי

רשאי לעסוק בביצוע עבודות חשמל במתקנים בעלי מתח נמוך ולערוך תכניות, בצמוד ובפיקוח של חשמלאי מוסמך או ראשי.

חשמלאי מוסמך

רשאי לעסוק בביצוע עבודות חשמל במתקנים בעלי מתח נמוך וגבוה, ולערוך תכניות, בצמוד ובפיקוח של חשמלאי ראשי.

חשמלאי ראשי

רשאי לעסוק בביצוע כל עבודות החשמל במתקנים בעלי מתח נמוך וגבוה, ולערוך את כל סוגי התכניות למיניהם.
זוהי הדרגה הגבוהה ביותר בתחום החשמלאים, ואנשי מקצוע אלה בדרך כלל עובדים מול חברות בנייה, ופחות מול אנשים פרטיים.

חשוב להבין שחשמלאי בניין לא מבצעים עבודות תיקונים של מוצרי חשמל. תחום זה שמור ברוב המקרים לטכנאים שזו ההתמחות וההכשרה שלהם. כמובן שחשמלאי מוסמך יכול להיות גם טכנאי של מכונות כביסה, אבל לא לשם כך תקראו לו.

 

חשמלאי מתקן קופסת חשמל בבניין

צריכים איש מקצוע לעבודות חשמל בבניין? בחרו מהרשימה חשמלאי מומלץ והתקשרו עוד היום

 

באילו מקרים נצטרך חשמלאי בניין?

אישורים לצורך מתן טופס 4

עבור בתים חדשים ודירות משופצות נדרש טופס 4, שמהווה אישור לכך שניתן לאכלס את הנכס. טופס זה מאשר בעצם לרשויות החשמל והמים כי אפשר לחבר בית, דירה או כל נכס אחר למערכת הולכת חשמל, הן מבחינה בטיחותית והן מבחינה תפעולית.
מעבר לעובדה שנדרש חשמלאי מוסמך לביצוע כל עבודות החשמל בנכס, הוא נדרש גם למעקב אחרי העבודות ובדיקה שהמערכות החשמליות עומדות בתקנים הדרושים לקבלת טופס 4.

תיקון תקלות ביתיות

חשמלאי הבניין יכול גם לטפל בכול התקלות החשמליות הביתיות. אלה יכולות להיות תקלות רבות ומגוונות מאוד, החל משקע שלא עובד ועד חלק שלם במערכת החשמל של הבית שמקצר ומקפיץ את הנתיך בארון החשמל. בהרבה מקרים, בבתים ישנים במיוחד, יש צורך בהחלפת קווים שלמה ובהתקנה של לוחות חשמל מודרניים, וגם אלה דברים שהחשמלאי מבצע.

הגדלת הספק החשמל

בנכסים ישנים או כאשר מערכת החשמל אינה מאפשרת להציע חשמל בהספק גבוה או קו תלת פאזי נדרש חשמלאי לשדרוג התשתית. ביצוע עבודות התשתית הדרושות להגדלת ההספק לנכס או לדירות השונות בבניין משותף מצריך לרוב התקנת תשתית חשמל חדשה, התנהלות מול חברת החשמל להגדלת ההספק, וכדומה.

התקנת קו חשמל נוסף

נניח שרוצים להוסיף בדירה מכשיר חשמלי בעל צריכת חשמל גבוהה, כגון מזגן חזק או כיריים אינדוקציה, או פשוט להתקין שקע נוסף. במקרה כזה יש למתוח קו חשמל נוסף ולהתקין נתיך מתאים או לייצר נקודת חשמל חדשה.
החשמלאי מוציא קו מלוח החשמל הראשי בדירה, מותח ומתקין אותו בצורה האידיאלית והבטוחה ביותר. מלבד המכשירים שכבר הזכרנו, הדבר חשוב במיוחד במכונות כביסה, במייבשים או בכל מכשיר אחר בעל צריכת חשמל גבוהה.

תיקון מערכות בבניין

חשמלאי הבניין נדרש לעיתים לתקן מערכות חשמליות משותפות בבניין כמו מערכות חשמל של מעליות, אינטרקום, מערכות נעילה לדלת, תאורה פנימית או חיצונית וכן הלאה.

תפקידיו של חשמלאי הבניין הם רבים ומגוונים. חשוב מאוד לוודא כי החשמלאי עמו בחרתם לעבוד הוא בעל הכשרה מקצועית מתאימה ויש לו כל התעודות הנחוצות כמו גם ניסיון בסוג התיקון או העבודה שאתם צריכים.