תוכן העניינים:

- מהו דבש טבעי ומהו תהליך הייצור?

- מהם אם כך סוג הדבש השונים? מה ההבדלים ביניהם?

- תחליפי דבש

- האם דבש אמיתי חייב להתגבש, ודבש מזויף, לא?

- אז מה עושים ואיך מבדילים?

- מחיר הדבש

- האם דבש הוא מוצר בריא?

- מה לגבי דבש והתקררות או טיפול בבעיות אחרות?

- מה לגבי פרופוליס ומזון מלכות? האם לאלה יש יתרונות מוכחים מדעית?

 

מהו דבש טבעי ומהו תהליך הייצור?

לא פחות מ- 4,500 טון של דבש אנחנו צורכים בישראל, בכל שנה, כאשר 1,600 טון ממנו אנחנו אוכלים סביב ראש השנה וחגי תשרי.

רוב הדבש הוא דבש תוצרת הארץ, ורובו מיוצר ומשווק על ידי כ- 30 יצרני דבש מוכרים ומשווקים, שקונים דבש ממאות דבוראים, שאותו הם לרוב מערבבים למוצר אחד או שניים. בנוסף יש הרבה מאוד יצרנים קטנים, שמוכרים דבש ייחודי יותר, שמקורו בצוף פרחים מסוימים או מאזורים מסוימים בארץ.

דבש הוא מוצר טבעי. הוא מיוצר על ידי דבורים שחיות בכוורות - בכל כוורת חיות -כ 50,000 - 60,000 דבורים - מצוף פרחים. הדבורים עוברות בין הפרחים ואוספות צוף שמשמש אותן להזנת המלכה והדורות הבאים של הכוורת, ובמהלך האיסוף הזה הן מעבירות אבקה מפרח לפרח ומאביקות את הפרחים השונים. תהליך ההאבקה חשוב מאוד להפריית פרחים וחשיבותן של הדבורים לחקלאות ולעולם בכלל, היא אדירה.

בישראל יש פיקוח על ייצור דבש: אם אתם רוצים להיות דבוראים ובעלי כוורת, אתם צריכים לקבל לשם כך רישיון ממועצת הדבש, שאמורה לפקח על ייצור הדבש. בארץ יש כ- 6,100 נקודות מרעה לכוורות ו- 120,000 כוורות, כשאר 80,000 מהן מוצבות בשטחים חקלאיים, לצורך האבקה. כמה דבש מייצרת כל כוורת? בערך 35 ק"ג דבש בשנה, בין החודשים מאי לאוגוסט.

דבש מכיל הרבה מאוד סוכר: כ- 75% ממנו הם סוכרים שונים, 5% הם אנזימים וחומצות שונות ומינרלים, ו- 20% הם מים. בתהליך הייצור, הדבוראי מוציא את חלת הדבש מהכוורת, מרחיק את הפועלות (הדברים שמייצרות את הדבש) ורודה את הדבש.

 

דבורה על פרח

 

לאחר הרדייה וההעברה למכל, אפשר לעשות אחד משני דברים:

  • למלא את הדבש בצנצנות או מכלים מתאימים אחרים, ולמכור אותו בתור דבש גולמי  או "דבש טבעי". דבש כזה אפשר למצוא אצל הדבוראים עצמם או גם בחנויות טבע ומרכזים אורגניים שונים.
  • לפסטר ולסנן את הדבש ולהפוך אותו למה שנקרא "דבש טהור". דבש זה מכיל רק סוכרים שמקורם בדבש - לא מוסיפים לו חומרי טעם או ריח או סוכר אחר - אבל מצד שני אין בו אנזימים פעילים כמו שיש בדבש הגולמי, הוא צלול יותר ושומר יותר על צבעו ולכן מתאים יותר למכירה ברשתות שיווק, למשל.

 

סוגים שונים של דבש

מבחר סוגי דבש תמצאו בחנויות טבע קרובות אליכם. מצאו אותם עכשיו!

 

מהם אם כך סוג הדבש השונים? מה ההבדלים ביניהם?

דבש גולמי הוא דבש שיש בו כל רכיבי הדבש המקוריים, כפי שהם יצאו מהכוורת: סוכרים בהרכב מלא, אנזימים וחומצות שונות, מגוון של מינרלים וויטמינים שונים. היות ותהליך הרדייה והמילוי של הדבש לא נעשים בחום, כל החומרים נשמרים במצבם הטבעי.

בדבש כזה אפשר למצוא ויטמינים כגון תיאמין, פירידוקסין, ויטמין C, ריבופילאבין, חומצה פנטטונית וניאצין.

בנוסף, היות והוא לא מפוסטר או מעובד, יש בדבש גולמי או טבעי חומרי טעם וריח רבים. במחקרים שונים הצליחו לשהות כ- 130 סוגים שונים של חומרי ריח, שמקורם בצוף פרחים: אם יש בסביבת הכוורת הרבה עצי אקליפטוס, למשל, ריח וטעם הדבש יהיה שונה מזה של דבש שמקורו בכוורת שעמדה במרעה של אספסת או בפרדס של תפוזים. דבוראים רבים יכולים להבדיל בין דבש שמקורו בפרדס של תפוזים, וכזה שהכוורת שבו ממוקמת בפרדס של אשכוליות, למשל.

דבש טהור או דבש "מסחרי", אבל אמיתי, הוא דבש שעבר תהליכי עיבוד שונים, שמטרתם היא למעשה להאריך את חיי המדף שלו, לייצב אותו ולהוציא ממנו חומרים שעלולים לגרום תגובות אלרגיות מסוימות, בעיקר אצל תינוקות.

את הדבש הזה מחממים ומפסטרים והרבה מחומרי הארומה שבו - שהם חומרים רגישים לחום - נהרסים. בנוסף נהרסים גם אנזימים שונים ולעיתים גם חלק מהוויטמינים.

 

משתמשים בסוכר לייצור תחליף דבש

 

תחליפי דבש

יש מוצרים שמיועדים להחליף את הדבש, ועיקר השימוש בהם הוא באפיה התעשייתית או בייצור מוצרים שמיועדים למי שרגישים לדבש ולרכיבים שונים בו.

'מתק' הוא מותר כזה, שמיוצר מסוכרוז וחומרי טעם. אם תסתכלו על עוגות הדבש התעשייתיות, למשל, תראו שהן מכילות מעט מאוד דבש, אם בכלל, ולעיתים יש בהן רק 'מתק' ולא דבש ממש.

 

איך מזהים דבש אמיתי? איך מבדילים בינו לבין מוצר מבוסס סוכר או מזויף?

האמת היא שאיתור של זיוף דבש הוא דבר קשה וניתן לעשות אותו בוודאות רק במעבדה.

כיום, התחכום של זייפני הדבש דומה לזה של זייפני שמן הזית, למשל, והם יודעים לייצר תחליפים זולים, קשים לזיהוי, גם מסוכר פשוט וחומרי טעם.

 

האם דבש אמיתי חייב להתגבש, ודבש מזויף, לא?

דבש אמיתי הוא תערובת של פרוקטוז וגלוקוז. הגלוקוז הוא זה שמתגבש לאחר שהפרוקטוז סופח ו'בולע' את מעט המים שיש בדבש. ברגע שזה קורה, אנחנו מקבלים דבש גבישי.

נכון יהיה לומר, שדבש טהור נשאר יותר במצב נוזלי, לא בגלל שהרכב הסוכרים שבו שונה, בהכרח, אלא מסיבה אחרת:

הסינון מאפשר ליצור מוצר ששומר זמן ארוך יותר על מצבו הנוזלי. הוא מרחיק את שאריות אבקת הפרחים שיש בדבש וכך מצליל ומבריק אותו.

אבל האם הוא לא יתגבש לעולם? לא. בסופו של דבר, באחסון הביתי, מים יצאו מהדבש הזה, וגם הוא יתגבש.

'מתק' או מוצרים אחרים מסוג זה לא מתגבשים. למעשה מייצרים אותם כך שהם יישארו נוזליים, כדי שקל יהיה יותר להשתמש בהם לאפיה תעשייתית - לערבוב בבלילות בצק, למשל.

מוצר מזויף - דבש שהוסיפו לו סוכר, למשל, קשה לזהות בבית. לפעמים אפשר ממש לטעום טעם שדומה יותר לסוכר פשוט, מאשר לדבש.

 

אז מה עושים ואיך מבדילים?

הטוב ביותר הוא לקנות דבש מיצרן מוכר, ואם הוא לא מוכר לכם, אז כזה שיש לו תווית ואישור של מועצת הדבש.

שימו לב שעל הצנצנת או האריזה יהיו מספר יצרן או שם, כתובת וטלפון שניתן להתקשר אליו ושיש בו מענה. חותמת כשרות - למרות חשיבותה לרבים - אינה ערובה לאיכות או לטוהר הדבש ולעיתים, לצערנו, יש גם בתחום זה זיופים.

 

מחיר הדבש

המחירים די יציבים. קילו דבש אמור לעלות כ- 35 ש"ח. יש דבש זול ויש יקר יותר, אבל מחיר שמתחת ל- 20 ש"ח הוא לא ריאלי ועלול לשדר "סכנה".

 

פרופוליס

 

האם דבש הוא מוצר בריא?

נתחיל מזה שדבש מכיל הרבה מאוד סוכר. גם אם דבש גולמי, טהור ונקי הוא מוצר שיש בו ויטמינים שונים, אנזימים ומינרלים, עדיין מדובר במוצר שיש בו הרבה מאוד פחמימות ולכן הוא בעל ערך קלורי גבוה.

חנויות טבע מוכרות מוצרי כוורת שונים כמו פולן, מזון מלכות או יערות דבש. יש רבים שמייחסים סגולות רפואיות של ממש למוצרים האלה ולא רק לדבש, ולעיתים הם נמכרים במחירים גבוהים מאוד - עשרות שקלים לבקבוקונים קטנים של תמצית או גלולות, למשל.

דבש ידוע מאוד ברפואה משלימה: למעשה יש ענף שלם של רפואה אלטרנטיבית שעוסק בטיפול בעזרת דבורים ומוצרי דבש, שנקרא אפיתרפיה.

בשיטת טיפול זו גורמים לדבורים לעקוץ את המטופל בצורה מבוקרת. העקיצות וארס הדבורה אמורים לעורר את המערכת החיסונית ולעודד אותה ובכך לטפל בבעיות פרקים שונות ובמחלות דלקתיות שונות. בנוסף יש טיפולים שנעשים בדבש, כמו אינהלציות, או הזנה במזון מלכות, ועוד.

לדבש יש בהחלט פעילות אנטי בקטריאלית והוא יכול לשמש לחבישה ואפילו לחיטוי: הוא חומצי ומפריע להתפתחות של חיידקים, ולכן השתמשו בו ברפואה הקדומה לחבישה, למשל. בנוסף, בגלל שהוא צמיג מאוד, הוא מעכב התפתחות של חיידקים ונבגים של פטריות. היותו דביק מאפשרת להשתמש בו להדבקה של שולי פצע.

חימום של דבש ופסטור שלו, אגב, גורמת לרוב לאובדן התכונות האנטי בקטריאליות שלו ולכן, אם אתם רוצים להשתמש בו לצרכים אלה, רצוי לבדוק אם מדובר בדבש גולמי או שלא.

 

דבש מרפא צינון

 

מה לגבי דבש והתקררות או טיפול בבעיות אחרות?

חלק מהתכונות הרפואיות של דבש אפשר לייחס לכך שהוא עתיר אנרגיה: אם אנחנו מרגישים מעט עייפים או שקר לנו, אזי כפית של דבש בכוס תה חם תספק מיד אנרגיה זמינה ותשפר עייפות או הרגשה לא טובה.

מחקרים שונים מראים שלמזון מלכות, למשל, יש יכולת לשפר תפקוד במצב של מחלת פרקינסון, ויש מחקרים אחרים בנושא הזה, שטוענים גם לטיפול אפשר בסרטן. לצערנו, רוב הספרות המדעית לא מראה יתרונות לדבש או מוצריו בתחום זה דווקא, ועמדת הממסד הרפואי היא שאין הוכחות מדעיות להרבה מהטענות האלה.

עם זאת כדאי להכיר כמה מחקרים שכן מראים יתרונות רפואיים לדבש ומוצריו, למשל בטיפול או מניעה של תחושת הקאה:

נערך מחקר שמסכם את היתרונות הרבים שיש לדבש ומוצריו, על פי מחקרים מדעיים שכן מוכרים בספרות.

בין השאר הוא מצטט מחקרים שמראים הטבה בריפוי פצעים - חלקה על בסיס היכולות האנטיבקטריאליות של דבש.

הוא מסכם כיצד דבש יכול לעזור בטיפול בסוכרת ובתופעות נלוות, כמו כף רגל סוכרתית. יש מחקרים שהוא מצטט, שמראים הטבה במצבי צרבת ומניעת הקאות, בטיפול בילודים ובתינוקות ועוד.

ככלל, דבש עוזר במגוון מצבים של מערכת העיכול - מעצירות קשה ועד שלשול חריף. איך זה?

ייתכן שבגלל הפעילות האנטי חיידקית שלו או האנטי ויראלית וייתכן שמסיבות אחרות, שקשורות בהרכב הסוכרים שלו, במינרלים המחזקים ובוויטמינים שהוא מספק.

אכילת דבש יכולה לסייע בהפגה של ריחות רעים מהפה למשל: אותה פעילות נוגדת חיידקים שעוזרת בריפוי פצעים, מסייעת גם להרוג את החיידקים שגורמים לריח רע מהפה.

ייתכן ומאותה סיבה ממש - פעילות נוגדת חיידקים -  דבש מסייע לנו גם כאשר אנחנו סובלים משיעול קל או מטריד, בחורף: רוב מקרי השיעול הקלים נובעים מחיידק שנקרא סטרפטוקוקוס, שגורם לגירוי בדרכי הנשימה העליונות.

אם הדבש הורג אותו, הוא יכול לסייע לנו בכך, ולהקל על השיעול.

 

מה לגבי פרופוליס ומזון מלכות? האם לאלה יש יתרונות מוכחים מדעית?

יש מחקרים שנעשו בתנאי מעבדה בעיקר, שמראים שלפרופוליס יש יכולת לסייע במקרים של זיהום ויגנאלי, למשל. מחקרים אחרים הראו פעילות מועילה בטיפול בפצעי בגרות (אקנה) ובבעיות עיכול שונות.

מזון מלכות ככל הנראה מועיל בטיפול בבעיות שונות של מערכת העיכול, בריפוי פצעים ובבעיות גינקולוגיות מסוימות.

אז לקראת ראש השנה וחגי תשרי, מה נשאר לנו לאחל? שתהיה שנה טובה, בריאה ומתוקה, עם דבש טהור, איכותי ואמיתי.