הבתים בישראל בנויים בבטון ובבלוקים, מה שהופך אותם בדמיון שלנו לעמידים יחסית בשריפות. זאת, בניגוד למשל לבתי העץ של צפון אמריקה: אלה נשרפים במהירות ובקלות רבה, מה שהופך את האמריקאים לרגישים מאוד בכל מה שקשור לאש וסכנת שריפות; הם מודעים מאוד לסכנת השריפה, בעוד שבישראל המודעות נמוכה יותר. 
זה שהתשתית שלנו יחסית עמידה בפני אש, אינו אומר שאין סכנה בהסקה לא תקינה של הבית בחורף. 
אש יכולה לאחוז בכל הרכוש שלנו בתוך דקות ספורות, ולהשאיר אותנו חסרי כל. אפילו אם שלד הבית עדיין יעמוד על תילו לאחר שריפה, רבים הסיכויים שהנזק יהיה כזה שלא נוכל להתאושש ממנו מבחינה כלכלית. 
אז על אילו כללים חייבים להקפיד בחורף, כאשר מפעילים תנורים או הסקה ביתית?  קבלו כמה נקודות למחשבה ולתשומת לב.

 

התקינו גלאי עשן

דבר ראשון שניתן לעשות הוא להתקין גלאי עשן בחדר המגורים ובחדרי השינה. 
גלאי עשן מצפצפים בעת הצורך וכך מתריעים ומעירים אותנו. בנוסף, ניתן לחבר אותם למערכות אזעקה ואבטחה, כך שנקבל התראת שריפה גם אנחנו לא בבית.
גלאי עשן וגלאי CO נמכרים היום במחירים נמוכים מאוד. הם מופעלים על ידי סוללות וההתקנה שלהם פשוטה ודורשת לרוב אך ורק חיבור בשני ברגים לתקרה. 

 

שימרו על מרחק בטוח

הקפידו על מרחק של מטר אחד לפחות בין מקור חום וחומרים דליקים:  העמידו תנור, רדיאטור, אח או כל גוף חימום במרחק של מטר לפחות משטיחים, ארונות ספרים, מגבות ובגדים וכד'.
שימרו על מרחק של מטר אחד לפחות בין תנורים ומקורות חום וילדים קטנים. הציבו מחסום, אם יש לכם תינוק זוחל או זאטוט בבית. הסכנה הגדולה כאן היא כוויה, כמובן.
לעולם אל תעמידו מחמם או תנורון על מדף עץ או בקרבת מים. גם אם נדמה לכם שככה "החדר לא יתייבש".

 

תנור חימום באמצע  החדר ושום פריט לא לידו

 

10 כללי בטיחות לשימוש במכשירי חימום 

  1. אל תתקינו בעצמכם ציוד חימום חשמלי או אחר בלי שהתייעצתם עם בעל מקצוע: תנורי אמבטיה הם הבעייתיים ביותר, במיוחד בדירות ישנות, אבל גם קמינים חשמליים, סדינים ושמיכות חשמליות.
  2. בדקו את תקינות התנורים שלכם לפני הפעלה מחודשת, אחרי שעמדו באחסון במשך הקיץ: ודאו שהם נקיים מאבק, שכל החיבורים שלמים ושאין שברים או סדקים בגוף התנור. בעת ההפעלה, ודאו שהתנור עומד יציב וישר על הרצפה.
  3. הקפידו לבדוק את חום התקע בזמן הפעלת תנור חשמלי: עומס חום רב וחיבורים לא תקינים עלולים לגרום להתחממות כבלי חשמל, תקעים ושקעים. תקעים ושקעים לא תקינים או חיבורים רופפים שמתחממים עלולים להישרף בעצמם, לגרום לקצרים ותקלות, וגם לשריפות של ממש. זה נשמע טיפשי, אבל תנור אפיה הוא לא מקור חום לחימום הבית: אל תשתמשו בו כדי לחמם את המטבח, למשל. גם לא "רק לכמה דקות". באותו אופן אסור להשתמש במנגל או גריל כלשהו כדי לחמם חדר או בית.
  4. הקפידו על ניקיון ארובות של תנורי סולר ועצים. ארובה נקייה תאפשר לכל גזי הפליטה לצאת מחוץ למבנה ותשמור על תקינות התנור שלכם.
  5. הקפידו לפתוח את אחד החלונות בבית בזמן חימום בתנור גז או קמין מסוגים אחרים. החדרת אוויר צח לבית חיונית למניעת הצטברות CO – גז שגורם חנק. במיוחד חשוב להקפיד על חלון פתוח כשאתם הולכים לישון, במידה ואתם משאירים תנור עובד.
  6. תמיד כבו תנורים ניידים לפני שאתם יוצאים מהבית או הולכים לישון. רדיאטורים הם יחסית בטוחים, אבל כבו גם אותם כשאתם יוצאים מהבית, וכשאתם הולכים לישון הנמיכו את החום בתנורים מסוג זה.
  7. במידה ואתם מסיקים בעץ, סולר או חומרי בערה אחרים, הקפידו להשתמש בחומר בערה נכון ומתאים לתנור או לאח שלכם
  8. אל "תסבו" בעצמכם את תנור הסולר ואל תהפכו אותו לקמין עצים בלי האמצעים הדרושים. זה לא עובד וזה מסוכן.
  9. אל תשרפו נייר, קרטון או חומרים פלסטיים בקמין או תנור אחר.
  10. הקפידו על הוראות השימוש בתנורים השונים: אל תכסו פתחי אוורור של רדיאטורים.

מגוון פתרונות חימום לבית תמצאו בקטגוריית חימום וקירור באתר b144. היכנסו ובחרו עסק או איש מקצוע על סמך המלצות ודירוגי גולשים באתר.