אז החלטתם לבצע שיפוצים לאחר התלבטויות רבות. גם קבלן שיפוצים נבחר לביצוע המשימה. הקבלן הגיע, נקב מחיר ונקבע תאריך להתחלת העבודות. ואולם רגע לפני שמתחילים, יש לשאול את הקבלן שאלה נוספת וחשובה – באילו חומרי בניין הוא עומד להשתמש במהלך השיפוצים?



תו תקן לחומרי בניין – מה זה אומר?


בעשורים האחרונים עבר העולם תהליך מואץ של האחדת תקנים (האחדה – מלשון "אחד").פירוש הדבר הוא שבכל המדינות המייחסות חשיבות לארגון התקינה העולמי (ISO) ייעשה שימוש בחומרים בעלי תקן זהה. לכל פריט, חומר, מוצר או שירות ישנו תקן בין לאומי. בכל הנוגע לבניין, חומרי בניין בעלי תו תקן עוברים בדיקות שונות, על מנת לוודא את חוזק החומר ואיכותו. כמו כן מבטיח תו התקן הניתן לחומר מסוים כי מה שרשום על העטיפה הוא בדיוק מה שהיא תכיל, בלא שינויים. ידוע על לא מעט מקרים של חומרי בניין שהיו מהולים בחומרים זרים ובאיכות נמוכה, החל בבטון וכלה באחרון המסמרים לבניין.



אילו חומרי בניין כדאי וצריך להעדיף?


כדאי וצריך להעדיף רק חומרי בניין תקניים, שעברו בדיקות איכות. הבדיקה אמורה לבדוק כמה מרכיבים:
•    אחידות החומר: הבדיקות מאשרות שאין הוספה של חומרים זרים.
•    עמידות החומר: חומרי בניין בעלי תקן נבחנים בתנאים קיצוניים, על מנת ללמוד את התגובה שלהם ואת החוזק שלהם.
•    איכות החומר: צינורות מסוגים שונים נבדקים כדי לזהות פגמים, שברים או סדקים.
•    חוטי חשמל: איכות ההולכה של החוטים נבדקת, כמו גם הבידוד שלהם. בידוד לא איכותי יתפרק כעבור זמן קצר יחסית ויתחיל לגרום לקצרים בכל הבית. מעבר לחוסר הנוחות, קצרים כאלה הם סכנת חיים, ויכולים לגרום שריפות. לא מעט שריפות נגרמו כתוצאה מחוטים בלתי תקניים או בלתי מתאימים.

חומרי בניין תקניים נועדו לשמור על איכות העבודה ועל חייהם ובריאותם של הלקוחות. ידועים מקרים רבים של בנייה שנעשתה בעזרת חומרים לא תקניים שגרמו לבניינים שלמים לקרוס כמו מגדלי קלפים. ובכל מקרה, בשום פנים ואופן אין להתפתות לרכוש חומרי בניין שאין להם תו תקן, בין אם ישראלי ובין אם בינלאומי.