עבודות צבע נחשבות לסוג עבודות בניין לא מסובכות במיוחד, אבל אסור לזלזל בהן. הן אומנם דורשות מינימום של הבנה או לימוד מוקדם, אבל כדי להצליח בהן, יש להקפיד על שימוש בחומרים טובים, להיות יסודיים בהכנות ולעבוד בצורה מדויקת וסבלנית.

בסופו של דבר, הצביעה היא החלק האחרון בכל עבודת שיפוצים. ככל שהיא תהיה טובה יותר, כך הדירה, הבית או המשרד שלכם ייראו טוב יותר, ולא משנה מה תהיה איכות גופי התאורה שתקנו או טיב הרהיטים שלכם. אם השפכטל יהיה עשוי גרוע והקיר לא יהיה חלק – הכול ייראה רע.

צבעים וחומרי צביעה

חומרי צביעה הם אמנם לא כלי עבודה, אבל כדאי להזכיר אותם כאן, במיוחד אם אתם מתכננים צביעת דירה שלמה. מדוע? כיון שיש סוגים שונים של צבעים, שכל אחד מהם מיועד לשימוש במקומות אחרים בבית. לדוגמא:

  • צבעי שמן - אלה משמשים בעיקר בחדרים לחים, כמו חדר האמבטיה או במקומות שמתלכלכים בצורה קשה כמו מטבח, דלתות, משקופים ומעקות מתכת. הסיבה לכך היא שהם עמידים ואוטמים היטב וניתן לנקות אותם במים וסבון. החיסרון שלהם הוא שהם דורשים יותר מיומנות וזמן הייבוש שלהם ארוך. בנוסף, השימוש במדללים מבוססי נפט וטרפנטין הופך אותם לבלתי ידידותיים לסביבה והמראה שלהם נחשב "לא מודרניים".
  • צבעי אקריליק או צבעים על בסיס מים - צבעים אלה נוחים הרבה יותר לשימוש. ברוב המקרים הם לא דורשים דילול או לכל היותר דילול במים. הם רחיצים, אך רק במידה מסוימת ולכן משתמשים בהם בכל חלקי הבית, אבל פחות במקומות המועדים ללכלוך קשה, כמו המטבח, שאותו כבר הזכרנו. צבעים אלה יכולים לשמש גם בביצוע עבודות גבס.

 

איש מקצוע מחזיק רולר לצביעה עם חומרי צביעה סביב

רוצים לצבוע את הבית? בחרו חנות לחומרי בניין, הזמינו את החומרים הדרושים, וגשו למלאכה

 

כלי עבודה בסיסיים לצביעה

יש כלל ברזל בכל תחום ה"עשה זאת בעצמך" שאומר שכלי עבודה לא חייבים להיות יקרים, אבל חייבים שיהיו עמידים ומאיכות טובה. אל תתפתו לקנות את הכלים הזולים ביותר שמציעים לכם בחנויות וברשתות חובבניות. טמבוריות וחנויות לחומרי בניין מחזיקות מגוון גדול של כלים לצביעה. ככלל, קנו כלי צביעה מאיכות טובה ותחזקו אותם טוב כולל שטיפה במים חמימים של הרולרים והמברשות (לאחר שימוש בצבעי מים), ייבוש שלהם, ואחסנה במקום יבש.

  • רולרים - מספיקים שני גדלים: רולר קטן, שיש לרוב רק בחנויות חומרי בניין גדולות יחסית, המתאים לצביעת משקופים, לייסטים, ותיקוני צבע, ורולר רחב – כ- 25 ס"מ – המתאים לצביעת קירות ותקרות.
  • שרוולים להחלפה - שרוולי הרולרים מתבלים מהר מאוד. לרולרים הקטנים כדאי לקנות שרוולי ספוג, כמו שיש ברוב חנויות חומרי הבניין, ולרולרים היותר גדולים כדאי לקנות ספוג או "שיער", לפי סגנון הצביעה. התחילו תמיד עם הצבע הבהיר ועברו לצבע הכהה. סיימתם? שטפו במים חמימים. אם נשאר צבע עליהם, אפשר לסגור רולרים בשקיות ניילון למשך הלילה, ולחסוך סבב אחד של ניקוי.
  • מגשים לרולרים – מספיק רוחב אחד שמתאים לרוחב הרולר הגדול. כדאי לקנות את המגשים עם הגליל בראשם.
  • דלי - אין חובה. מיכלי הצבע מעוצבים כך שהם יכולים לשמש גם בתור דלי. מה שכן כדאי שיהיה לכם זה קערה עשוית גומי שמשמשת לערבוב רובה או שפכטל (חומרים לאיטום והחלקת סדקים). קערה זו נקראית גם "גומיה.
  • מוט טלסקופי - על מוטות אלה, שיש בחנויות עשה זאת בעצמך, מלבישים רולרים ומברשות צבע. זה כלי חיוני לצביעת תקרה.
  • שפכטל - לא החומר, אלא הכלי (מרית). הרוחב שמשתמשים בו לתיקוני חורים בבית הוא בערך 5 עד 10 ס"מ.

כלי עבודה נוספים שמומלץ שיהיה לכם

  • סולם - גבוה מספיק כדי להגיע לתקרה בעמידה נוחה ויציבה. לתפעול מהיר, עדיף סולם אלומיניום בעל חלקים נשלפים ולא סולם מתקפל.
  • שרפרף קטן - קנו שרפרף יציב וקשיח. על שרפרף כזה תוכלו לא רק לטפס או לשבת, אלא גם להציב דברים שדורשים הגבהה בזמן השימוש בהם. נפוץ יותר בחנויות של כלי בית, מאשר בחנויות של חומרי בניין.
  • מספרי פח - מתאימים לחיתוך פח דק אבל גם לגדרות מתכת, רשת לולים והמצאות אחרות. איפה? בחנויות גדולות לחומרי בניין ורשתות "עשה זאת בעצמך". קנו מספריים שיש להם נועל. הצורך בחיתוך רשתות ופחים דקים קיים בביצוע עיצובים מגבס. שימוש בגבס בתור ציפוי קירות נפוץ בעיקר במקומות בהם הקיר המקורי עקום או שהוא במצב גרוע מבחינה אחרת וחוסך הרבה עבודת הכנה לצביעה.