בטון הוא חומר שמשמש לבנייה. מדובר בתערובת של כמה מרכיבים: צמנט (חומר מליטה או הדבקה), חול, חצץ, ומים. את התערובת מיישמים במקום בו צריכים אותה בצורה נוזלית או ביציקה. לאחר שהיציקה מתייבשת, לבטון יש עמידות גבוהה בפני פגעי מזג אוויר, לחות ואפילו מליחות, ושרידות בלחצים גבוהים.

בטון משמש למטרות שונות ומגוונות, אך בעיקר לצורך עבודות בניין. כדי להעניק לו עמידות לא רק בלחצים, אלא גם במתיחה, מוסיפים ליציקה מוטות ברזל והופכים את הבטון לבטון מזוין. מוטות אלה מאפשרים לבנות גם גשרים, מעקות, ומשטחים שונים, שנתונים להשפעות של כוחות מתיחה.
 

 

שני סוגים כלליים של יציקות בטון

למילוי ולבנייה.
בנוסף, יש בטון לטיוח בלבד, שהוא חומר ללא עמידות כמעט בכלל והוא כולל חול דק, סיד, ומלט. על חומר זה לא נדבר במאמר זה, אלא שמה שמשמש ליציקה "ממש", כמו זה שמשמש בזמן שיפוצים, ליציקת משטחים או למילוי קירות או חריצים.

 

בטון רטוב נשפך לעגלה באתר בנייה

רוצים לקנות חומרים להכנת בטון? בחרו חנות לחומרי בניין והזמינו

 

1. החומרים הדרושים ליציקת בטון

  • מלט – מגיע בשקים או שקיות, בהתאם לכמות שאתם צריכים או מזמינים. ברוב המקרים מדובר במה שנקרא "צמנט פורטלנד", שהוא מלט כללי, אפור או לבן. זוהי אבקה דקה ולכן רצוי וכדאי מאוד להרכיב מסכה אם עובדים איתה במשך שעות ארוכות.
  • חול – גם הוא מגיע בשקים או שקיות. השתמשו בחול נקי בלבד, שקניתם לשם כך ובשום פנים ואופן אל תביאו חול מהים או ממקומות ציבוריים אחרים.
  • חצץ – קיים בדרגות שונות של גודל או "גסות". חצץ גס זול יותר ומשתמשים בו ליציקות "כבדות", בעוד שחצץ עדין משמש ליציקות דקורטיביות או כאלה שדורשות החלקה בסיום.
    כדאי לדעת: החצץ לא משפיע על חוזק היציקה עצמה, אלא אם כן אתם מוסיפים יותר מדי ממנו. במקרה כזה, לא יהיה מספיק מקום למלט להיכנס בין החצץ, לא תיווצר הדבקה של המרכיבים השונים ואז המשטח כן עלול להישבר.
  • מים – כמובן. בלי זה לא תיווצר התערובת שתתאים ליציקה והחומרים לא יידבקו ויתחברו אלה לאלה.

 

 

2. הכנת המקום לערבוב הבטון

אם אתם מכינים כמות גדולה של חומר, יכול להיות שתרצו לשכור מערבל נייד או כלי עבודה אחרים.
ברוב המקרים, בשימוש ביתי, מספיק יהיה לכם דלי או אמבטיית פלסטיק, שאותם אפשר לקנות בכל חנות לחומרי בניין. אופציה נוספת היא לערבב את התערובת על ניילון PVC עבה, קרטונים או כל משטח אחר – כל עוד הוא נקי ואין עליו חול, צמחים או לכלכוך אחר.

 

3. הכנת התערובת

תערובת בטון למליטה צריכה להתבסס על יחס של חלק אחד מים, שני חלקים מלט, שלושה חלקים של חול – לפי נפח: דלי מים, שני דליי מלט, שלושה דליי חול, למשל.  תערובת זו יכולה לשמש ליציקת צורות או לאיטום סדקים ועוד.

תערובת בטון לבניה צריכה להיות מבוססת על חלק אחד של מלט, שני חלקים של חול ושלושה חלקים של חצץ, לפי נפח.

כיום ניתן להשיג מה שנקרא "שק בטון". שקים אלה מכילים למעשה תערובת של צמנט, חצץ וחול, ביחסים הדרושים להכנת בטון ב-30, שהוא הסוג הקונסטרוקטיבי, שמתאים לבנייה. שקים אלה מתאימים בעיקר למי שצריך כמות קטנה מזו שמגיעה במערבל כיוון שהם מאפשרים ליצור יציקה בדיוק ביחסי המרכיבים הנכונים, גם בכמויות קטנות, ובמינימום טורח ועבודה.

 

 

4. הכנת הבטון

מערבבים את כל החומרים היבשים יחד לתערובת אחידה, לאחר מכן מוסיפים לאט את המים, ולבסוף מערבבים הכל כך שלא נוצרים כיסים של חומר יבש. שימו לב שהתערובת צריכה להיות נוחה לשימוש ולא דלילה מדי.

רוצים לבדוק אם התערובת בעובי הנכון? קחו גביע פלסטיק בנפח של חצי ליטר, חוררו חור (1 ס"מ) בתחתית שלו, מלאו את הגביע בחומר הטרי שלכם וערבבו, כך שלא יישאר אוויר כלוא בגביע, תוך כדי דחיסת הבטון כלפי מטה. לאחר מכן, הפכו את הגביע המלא על משטח ישר, הרימו בעדינות, ונערו קצת את הפלסטיק על מנת שכל החומר ייצא.

אם החומר שקע עד כדי מחצית הגובה של גביע הפלסטיק - הוא מוכן. אם שקע יותר – הוסיפו מלט לתערובת.

 

איך להכין בטון - סיכום נקודות

הכנת בטון

 

שאלות נפוצות על הכנת בטון

מה זה אשפרה?

אשפרה זהו התהליך של הרטבת הבטון לאחר שהבטון התייבש. עושים זאת מאחר וזה מסייע לחיזוק הבטון ומניעת סדקים ושברים.

כמה זמן צריך לתת לבטון להתייבש?

הזמן הראשוני ליבוש בטון הוא בדרך כלל 24-48 שעות, תלוי בעובי היציקה וסוג הבטון. ייבוש מלא וסופי של הבטון יכול לקחת חודש שלם והדבר תלוי במזג האוויר ותנאי הסביבה