הווטרינר העירוני

וטרינר עירוני לא מעניק טיפול לבעלי חיים שנמצאים בבעלות פרטית, ונדירים המקרים שבהם יש לו בכלל מרפאה; התפקיד שלו הוא יותר תפקיד של פיקוח:
הווטרינר העירוני או זה של הרשות המקומית שלנו, אחראי בין השאר על רישום וחיסון בעלי החיים בתחום השיפוט שלו, ועל פיקוח על טריות המזון שמגיע לשוקים ולחנויות.
בנוסף, השרות הווטרינרי המקומי אחראי לפיקוח על בעלי החיים, כך שלא יהיה מצב שבו ישנן חיות משוטטות ברחבי העיר, למשל, או חיות בר שמסתובבות בה ללא פיקוח או חיסון.

 

וטרינרים פרטיים

להבדיל משירותי וטרינריה עירוניים או מקומיים, וטרינרים פרטיים ומרפאות וטרינריות מבצעים גם טיפולים וטרינריים וריפוי, ובנוסף לכך גם חיסונים. 
הווטרינר – בניגוד לרופא של בני אדם הוא רופא שהוא ממש "כל יכול"; הוא מטפל במגוון רחב של בעיות: ממחלות עיניים ומחלות זיהומיות, ועד מחלות פנימיות, ניתוחים במידת הצורך ואפילו לעיתים טיפולי הקרנה וכימותרפיה. 

 

וטרינר של חיות מחמד

במרפאה וטרינרית לחיות בית ומחמד תוכלו למצוא בין השאר גם את השירותים הבאים:

  • טיפולים וטרינריים שוטפים, כמו חיסונים לתולעת הפארק וחיסונים וטרינריים אחרים.
  • מעקב אחרי בריאות החיה והדרכת הבעלים, כאשר בעל החיים מתבגר או עובר ניתוח וטרינרי כלשהו. 
  • טיפולי שיניים: וטרינרים רבים מבצעים ניקוי פה ועקירות שיניים. ניקוי שיניים לכלב, למשל, מתבצע בהרדמה במרפאה הווטרינרית, ונחוץ לא רק כדי למנוע ריח רע מהפה, אלא גם על מנת לשמור על בריאותו של הכלב: הווטרינר שלכם יסביר לכם כיצד חיידקים עוברים מחלל הפה למקומות אחרים, ויכולים לגרום לבעיות שונות.
  • ניתוחים וטרינריים: אלה כוללים עיקורים וסירוסים, בעיקר לכלבים וחתולים. בנוסף, יטפל הווטרינר בפציעות שונות ויבצע טיפולים כירורגיים בדרגות סיבוך שונות: מתפירת פצע, ועד להרחקת גידול סרטני.
  • הווטרינר יטפל גם במקרים חריגים של הדבקות בעל החיים בפרעושים או קרציות. טיפול מונע הוא תמיד הטוב ביותר, אבל לעיתים יזהה הווטרינר טפיל או זיהום שדורשים טיפול וטרינרי בהתערבות תרופתית.
  • כלבים וחתולים עלולים להזדקק גם לטיפולים אורטופדיים, ולמעשה אין גבול לסוגי הטיפולים הווטרינריים.

 

האם כל וטרינר יכול לבצע את כל הטיפולים?

בוודאי שלא, והשאלה היא לא רק מידת המיומנות והידע של הרופא, אלא גם במה שעומד לרשותו מבחינת מקום וציוד.
יכול מאוד להיות שהווטרינר שאתן עובדים איתו כבר שנים רבות ישלח אתכם בוקר אחד לווטרינר אחר, למומחה או לבית חולים לחיות מחמד. 
זה לא אומר שהוא פחות טוב, או שהוא נטש אתכם, אלא רק שהוא מרגיש שבעל החיים צריך טיפול שהוא עצמו לא יכול לתת. נהוג מאוד בין וטרינרים להתייעץ זה עם זה.

 

וטרינר עומד להתחיל טיפול בצב

 

וטרינרים ומרפאות וטרינריות של חיות אקזוטיות

בעלי חיים בעלי דם קר, כמו איגואנות ונחשים, לצד חמוסים, ציפורים ותוכים, נכנסים בקטגוריה זו, של חיות אקזוטיות. 
מרבית הווטרינרים מיומנים בטיפול בבעלי חיים "נפוצים", כמו חתולים וכלבים. הם יוכלו להגיש סיוע ולטפל בחיות אקזוטיות שונות, אבל כדאי מאוד שתהיה להם התמחות לכך, ציוד ואמצעים. 
בארץ לא פועלות מרפאות וטרינריות רבות שמוקדשות כולן לחיות אקזוטיות, אבל הן קיימות. בררו טלפונית עם הווטרינר אם הוא מכיר את סוג החיה בה מדובר, במיוחד אם היא קטנה מאוד.

 

וטרינרים של חיות משק וחיות גדולות

מטבע הדברים, אלה פועלים לרוב בקיבוצים ובמושבים, ופחות בערים. 
תפקידם של וטרינרים אלה דומה מאוד לזה של וטרינרים של חיות מחמד, אך הם מגיעים אל המשק לביצוע הטיפולים השונים, כולל הרבעות והזרעות, המלטות, טיפולי מנע ואף טיפולים כירורגיים שניתן לבצע בשטח.

 

טיפול בחיות בר

טיפול בחיות בר אינו שונה מטיפול בחיות בית, אם מדובר באותו סוג של בעל חיים. אם מצאתם חיה דרוסה או פצועה, אתם יכולים להביא אותה לכל מרפאה וטרינרית שמתמחה באותו סוג של בעל חיים. 

 

בתי חולים וטרינריים

בשונה ממרפאות וטרינריות, בתי חולים וטרינריים מעניקים את כל מגוון הטיפולים למרבית אם לא לכלל סוגי החיות. 
בישראל יש בית חולים וטרינרי אוניברסיטאי ליד מכון וולקני, בבית דגן. בנוסף לכך יש בתי חולים וטרינריים פרטיים גם בערים הגדולות. 
בתי החולים הווטרינריים, כמו חלק מהמרפאות והווטרינרים עצמם, פועלים 24 שעות, או במתכונות חרום.
מחפשים וטרינר? היכנסו לקטגוריית וטרינרים באתר b144, סננו לפי מיקום והתמחות הוטרינר וצרו קשר לקביעת תור בשביל החבר הפרוותי שלכם.