סוג האוכל שכלב אוכל, תלוי לא מעט בהרגילם שלו: לרוב, בגיל יחסית צעיר, בכלב מתחיל לקבל סוג מסוים של אוכל יבש, ואם לא מרגילים אותו אחרת, הוא ממשיך לאכול את אותו אוכל, במשך שנים.
למעשה, החלפת האוכל לכלב היא עניין לא פשוט: הווטרינר שלכם, והאמת היא שגם כל מוכר מנוסה בכל חנות חיות, יאמרו לכם, שיש להחליף את האוכל בהדרגה. בהתחלה יש להכניס רק כמות קטנה מהאוכל החדש, לאוכל הרגיל של הכלב, ולהוסיף ממנו עוד לתערובת, רק אחרי שהכלב מתרגל ואין בעיות. 
מי שלא מעוניינים להחליף לגמרי את האוכל של הכלב, אלא רק להוסיף עליו או לגוון אותו, יכולים להוסיף תוספות שונות. כמובן שאלה חייבות להיות בטוחות לכלבים, אבל אל חשש: יש רבות כאלה והן בהחלט זמינות לא יקרות.כמה זמינות? בואו נגיד שאין ירקנים שלא מחזיקים אותן... 

 

מגוון ירקות

אם הכלב שלכם מעולם לא אכל ירקות טריים או מבושלים, נסו לתת לו קודם כל כמות קטנה, וראו איך הוא מסתדר איתה. 
התייעצו עם הווטרינר בכל מקרה – גם אם הכלב לרוב בריא, ובוודאי אם הוא או היא סובלים בעיה כלשהי.
זכרו שירקות הם בגדר תוספת – לא תחליף – לאוכל בשרי מאוזן. 

 

מלפפונים

כמעט ואין כלב שלא אוהב מלפפונים. הירק מתקתק, יש לו תכולה גבוהה של מים, אבל הוא עדיין פריך (כשהוא טרי) ולכן אטרקטיבי לכלב. 
אפשר לתת את הקצוות שחותכים, שלא מכניסים לסלט, למשל, או גם מלפפונים שקצת התעייפו במקרר. הכלב שלכם פחות יעריך קליפות, אבל אם תקצצו אותן ותשימו על אדן החלון, יהיו כבר ציפורים שייהנו מהן מאוד. 

 

אולי יעניין אותך:

מה אסור לכלבים לאכול
למה כלבים אוכלים דשא?
באיזו תדירות כדאי לרחוץ כלבים

איך יודעים שכלבה בהריון

 

כלבלב אוכל מלפפון ואבטיח חתוכים

 

פטרוזיליה

למרבה הפלא, לירק הצנוע הזה יש סגולות רבות, לבני אדם וגם בתזונת כלבים. פטרוזיליה עשירה במגנזיום, שמקל על העיכול (נסו ללעוס פטרוזיליה אם יש לכם צרבת, למשל). היתרון לכלבים הוא בכך שהירק מנקה את השיניים, מנטרל את ריח הפה ומונע ריח רע.
פטרוזיליה טובה גם כטיפול בבעיות מפרקים (שגרון, ארתריטיס, בעיקר) ובבעיות אחרות, כך שזו תוספת מבורכת, בכל מקרה.

 

גמבה

ולא פלפל חריף (מזון מתובל או חריף ממש לא טוב לכלבים!). פלפלים מכל הצבעים, הגוונים והגדלים הם חטיף מצוין לכלב. גם כאן, פריכות הירק עושה חלק גדול מהעניין, אבל לא רק: גם המתיקות שלו מועילה, ותחושת הרעננות שהוא משרה. 
אפשר לתת את שאריות הפלפל, אבל לא את החלק שבו הזרעים; זה מצוין לציפורים...

 

גזר

מכיל הרבה ויטמינים ומבחינה זו מועיל לכלבים בדיוק כמו שהוא מועיל לבני אדם. לא כל כלב אוהב לאכול את הירק, אבל כמעט כל כלב יסכים לגרוס אותו, כמו עצם. 
בהחלט אפשר לתת לכלב גזר מבושל או מאודה, ויהיה לו גם קל יותר לאכול אותו, במיוחד אם מדובר בכלב מבוגר או בעל בעיות שיניים או לעיסה. גזר מבושל גם הופך מתוק, מה שמעלה את האטרקטיביות שלו לכלב.
ירקות מאודים או מבושלים, לכלב
זו ככל הנראה האופציה הטובה ביותר להגשה לכלבים, כאשר מדובר בירקות כגון דלעת, גזר, אפונה וכדומה.
אילו ירקות לא כדאי לתת לכלב, למרות שהם בטוחים? 
ירקות ממשפחת המצליבים: כרוב וכרובית, צנוניות וצנון, ברוקולי וכו' – ירקות אלה לא יזיקו לכלב שלכם, אבל עלולים לגרום לו לנפיחות ולתוצאות "ריחניות" במקצת. 
מאכלים נוספים שמתאימים לכלבים

 

אורז

אחת התוספות הטובות ביותר לכלבים מבוגרים או כלבים שיש להם בעיות עיכול, מי שמחלימים מניתוח או מחלה או כלבים שעברו ניקוי שיניים אצל וטרינר (והפה שלהם רגיש). 
בשלו והגישו אורז לבן לכלב, או הוסיפו ממנו לאוכל הרגיל. הכמות משתנה בהתאם לגיל ומשקל הכלב, אבל כוס אורז מבושל מתאימה כתוספת לכלב בינוני. 

 

קמומיל

לא ממש אוכל, אלא תוסף מבורך למי השתייה. תה קמומיל מרגיע ומשקיט, וטוב לתת ממנו מעט לכלב (מערבבים תה במים הרגילים) כאשר הוא לא רגוע. 
תה קמומיל מתאים גם לניקוי סביבות העיניים, אם לכלב יש דלקת או הפרשות (לנקות – ולגשת לווטרינר). 

שמתם לב שהכלב רגיש למזונות מסויימים? גשו לוטרינר שיתאים לכם תפריט מומלץ לכלב שלכם. רשימה מלאה של וטרינרים תמצאו באתר B144.