חיסונים לכלבים, כמו לבני אדם ולבעלי חיים אחרים, הם המחסום היעיל ביותר מפני התפתחות מחלות. 
כלבים מקבלים חיסונים החל בגיל מאוד צעיר – שישה שבועות – ולאחר מכן במרווחים שונים, בין שישה חודשים לשנה, של חיסונים שונים. חיסונים חייבים להיעשות על ידי וטרינרים, גם כיון שחייבים לבדוק את הכלב לפני החיסון ולוודא שהוא בריא; כלב חולה לא מחסנים, אלא מטפלים בו וממתינים עם החיסון עד שיבריא.

 

חיסון כלבת

זהו לא החיסון הראשון שנותנים לכלבים, אבל החיסון נגד כלבת הוא החיסון הידוע והמפורסם בין כל החיסונים, והוא גם דרוש על פי החוק. הסיבה לכך היא שהכלבת היא מחלה מסוכנת, שבניגוד לכמעט כל המחלות הכלבים האחרות, היא עוברת בין כלבים לבני אדם: כלב נגוע או חולה שנושך אדם, יעביר לו את המחלה. 
במקרה שבו כלב נשך אדם, יש להודיע על כך לרשויות. התייעצות עם וטרינר תורן תסייע לכם במידע רלוונטי לכל מקרה לגופו. 
את הכלבים יש לחסן החל מגיל 12 שבועות, ואז גם משבבים אותם: מחדירים שבב מיוחד תחת העור, שמשמש ככלי לזיהוי הכלב. 
לאחר מכן יש לחסן את הכלב נגד כלבת מדי שנה (על פי החוק). אפשר לבצע את החיסון בעירייה או אצל וטרינר פרטי, כאשר בנוסף לעלות החיסון יש לשלם אגרה עירונית. גובה האגרה נקבע על ידי משרד החקלאות ומתעדכן מדי שנה. אגרה לכלבים לא מסורסים או כלבות לא מעוקרות גבוהה ב- 300 ש"ח מהאגרה הרגילה. 
האם יש גזעי כלבים שלא מחסנים נגד כלבת?
יש גזעי כלבים שנקראים "מסוכנים". כלבים אלה חייבים לעקר או לסרס, ולווטרינר אסור לחסן או להשתיל שבב זיהוי בכלב או כלבה מגזעים אלה, שלא עברו סירוס או עיקור. 

 

עושים חיסון לכלב

 

חיסון משושה 

חיסון משושה ניתן שלוש פעמים, בתקופת החיים הראשונה של הכלב:
בגיל שישה שבועות, גיל תשעה שבועות וגיל 14 שבועות. לאחר מכן הוא ניתן מדי שנה, יחד עם חיסון כלבת. 
חיסון זה בנוי או מורכב משישה חיסונים שונים, כנגד חמש מחלות שונות. 

  1. הראשון הוא פרוו (Parvo) שהוא וירוס שפוגע בעיקר בגורים צעירים. ללא טיפול, המחלה עלולה לגרום מוות לכלב, שכן היא פוגעת פגיעה קשה במערכת העיכול. כלב פגוע ישלשל שילשולים דמיים ויקיא ואם אתם רואים שזה המצב, קחו אותו מיד לברור וטרינרי (המחלה פוגעת גם בכלבים בוגרים, לעיתים) 
  2. המחלה השנייה שכלולה בחיסון משושה היא כלבלבת, שגם היא ויראלית ופוגעת בעיקר בגורים, אבל לא רק: ידועים לא מעט מקרים של פגיעה גם בכלבים בוגרים. הווירוס פוגע במערכת העיכול ובמערכת הנשימה ובהחלט גורם למוות קשה, מלא ייסורים. 
  3. חיסון נגד עכברת: המחלה הזו הייתה בכותרות בקיץ של 2018, אחרי שהחיידק הופיע בנחלי הצפון. המחלה פוגעת בכלבים ובבני אדם כאחד, גורמת נזק לכבד ועלולה לגרום מוות. יש שני חיסונים שונים במסגרת זו – נגד שני זנים של החיידק. 
  4. חיסון כנגד אדנווירוס – דלקת כבד נגיפית: הווירוס פוגע בכבד ולעיתים גם בעיניים, ויש לחסן כנגדו. 
  5. חיסון נגד פארא-אינפלואנזה: מזכיר את החיסון נגד השפעת, שנותנים לבני אדם. גם החיסון הזה מגן מפני שפעת של דרכי הנשימה. 

 

שעלת מכלאות

לרוב, חיסון זה ניתן לכלבים שעומדים לשהות באותו מקום יחד עם כלבים רבים אחרים. זה קורה בעיקר בפנסיונים לכלבים או בחוות אילוף. 
רצוי מאוד לחסן את הכלב בפני המחלה אם אתם נוסעים לחו"ל ומשאירים אותו בפנסיון או שהוא מטויל על ידי מישהו, יחד עם הרבה כלבים אחרים, במקביל. המחלה עצמה היא מחלת נשימה קשה. 
יש לחסן לפחות שבועיים עד שלושה לפני החשיפה האפשרית. 

 

תולעת הפארק

קוראים לזה חיסון, אבל למעשה מדובר בטיפול נגד הזחלים של התולעת שקיימים לעיתים בגוף הכלב. היות ומחסלים את ה'לרוות' (שמהן מתפתחות התולעים), יוצרים למעשה אפקאט כמו של חיסון, שטוב למשך כשלושה חודשים. 
וטרינרים רבים יגידו לכם – בצדק – שהטיפול מפחית סיכויי הדבקה ואם הכלב כן חולה, הוא מקטין את חומרת המחלה. 

צריכים לקחת את הכלב לחיסון או לבדיקה? לחצו כאן ומצאו בקלות וטרינר מומלץ באזור שלכם.