הסרת שיער הפכה בשנים האחרונות למשהו שכולם עושים: נשים, גברים - אפילו בני נוער החלו כבר להשקיע בעניין בגילאים שפעם, מסיבות הורמונליות, נחשבו צעירים "מדי".

ואם בעבר, הטרנד היה שמור לבני ובנות 25 - 40, הרי שהיום יש לא מעט נשים וגברים בעשור החמישי והשישי לחייהם שפונים להסרת שיער. אבל האם כל השיטות מתאימות לכולם? האם הסרת שיער בלייזר, למשל, מבטיחה באמת גוף חלק לכל החיים?

נעשה סדר בשיטות השונות להסרת שיער, למי הן מיועדות ומתאימות, מה היתרונות והחסרונות של כל אחת מהן ומהם המחירים הממוצעים בשוק לכל אחת מהן.

 

הסרת שיער בחוט

מצאו עכשיו מכון מומלץ להסרת שיער באזור מגוריכם

 

הסרת שיער בחוט

שיטה מסורתית מאוד, ומשתמשים בה בעיקר לעור הפנים (אבל לא רק). הבסיס הוא תפיסה של השיער בין סיבי החוט, שאותו מסלסלים, ואז, כאשר ממשיכים לגלגל את החוט על הפנים, השיער נתלש.

משמש בעיקר למקומות עדינים: שפם, גבות ועיצוב גבות ואז שיער לחיים.

יתרונות: אם מיומנים בזה ומתורגלים, אפשר לעשות את הדברים בבית, באופן עצמאי. גליל חוט כותנה עולה משהו כמו חמישה שקלים, ויש גם מכשירים קטנים שבהם החוט כבר מושחל, ועולים 10 - 20 ש"ח ליחידה.

קוסמטיקאית תגבה 50 - 70 ש"ח לגבות + שפם.

חסרונות: די כואב וצריך אורך שערה ועובי מינימלי כדי לעשות את ההסרה.

 

הסרת שיער בשעווה

 

הסרת שיער בשעווה

אחת השיטות הוותיקות ביותר בשוק ובכלל. הרעיון הכלי הוא שמורחים שעווה חמה על המקומות המיועדים להסרת שיער ואז מניחים עליה בד או (כיום) נייר ייעודי. השיער נתפס בשעווה ואז, בתלישה, הוא נתלש יחד עם הבד.

הסרת שיער בשעווה אפשר לעשות במכון - וזו גם הדרך המקובלת למשטחים גדולים ובקרב גברים, למשל. אפשר לעשות הסרת שיער בשעווה גם בבית, כאשר אז היא מיועדת לטיפול נקודתי יותר: רגליים, בית שחי וכדומה.

השיטה נחשבת לשיטה שמתאימה לכל - נשים וגברים כאחד - ובכל הגילאים. למרות זאת יש לה חסרונות לא מבוטלים:

1. הי די כואבת - במיוחד לגברים, שאצלם שורשי השערה חזקים יותר. היא גם כואבת יותר באזורים רגישים, כמו מפשעות.

2. השיער צריך להיות באורך מינימלי כדי שייתפס בשעווה. זה אומר שיש ללכת במראה קצת שעיר, לפני שאפשר לחזור על הטיפול.

3. משך הזמן שהמראה נשאר חלק הוא בערך שבועיים - שלושה.

מחירים 

בין 30 ש"ח לאזורים כמו אצבעות ו-240 - 250 ש"ח לאזורים שלמים וגדולים, כמו רגליים, בטן וכד'.

אגב, מי שיש לו שיער מאוד עדין יכול/ה להשתמש בבצק: הרעיון הוא אותו רעיון כמו שעווה, אבל הבצק תופס שערות דקיקות של ממש. החיסרון? זה כואב הרבה יותר ולכן משמש בדרך כלל רק לפנים (ששם גם השיער עדין יותר).

 

אפילצה

 

הסרת שיער באפילציה

שיטה מאוד ותיקה, שמבוססת על החדרת מחט לזקיק השערה ואז חימום שלו וצריבת נימים שמוליכים אליו דם. השיטה מתאימה מאוד לנשים וגברים בכל גיל ויש לה יתרון גדול על פני שיטות אחרות: היא מתאימה גם למי שיש להם שיער בהיר.

האם היא מתאימה לכל אזורי הגוף?

לא. אפילציה מתאימה לאזורים קטנים יחסית, כיון שהטיפול בה אורך זמן רב. מהסיבה הזו משתמשים בה בעיקר להסרת שיער בפנים או באזורים קטנים ורגישים. יתרונות נוספים של השיטה הם בטיחות - השיטה בטוחה ואין לה תופעות לוואי משמעותיות.

האם אפילציה מבטיחה הסרת שיער לצמיתות?

אי אפשר להבטיח הסרת שיער לצמיתות, אבל התוצאות טובות. הסיבה שבגללה אין ביטחון שהשיער יוסר לתמיד היא סיבה הורמונלית. בעיקרה: יש מצבים שבהם חימום של זקיק אחד מעיר זקיק שני, שהיה רדום. במצב הזה, יופיע שיער שמקורו בזקיק שלא טופל. מה עושים?

  • אם פונים לאפילציה בפרט - ולהסרת שיער בכלל - בגלל בעיות הורמונליות (שיער פנים רב, למשל) כדאי להתייעץ קודם לכן עם רופא אנדוקרינולוג.
  • חשוב מאוד להתייעץ עם רופא עור בעיקר בגילאי ההתבגרות ועד גיל 25 אפילו.

מחירים ממוצעים

גבות או מפשעות יעלו כ- 1,200 - 2,000 ש"ח. הסרת שיער בידיים או ברגליים עשויה לעשות כפול מכך. המחיר ל- 15 דקות הוא כ- 50 - 70 ש"ח.

 

 

הסרת שיער בלייזר

הסרת שיער בלייזר

כמו באפילציה, גם השיטה הזו ושיטת ה- IPL מבוססות על חימום זקיק השערה והריסה שלו, כך שהוא לא יכול לגדל יותר שיער.

הבדל משמעותי בין לייזר לאפילציה הוא כושר הכיסוי של המכשיר: הסרת השיער במחט (אפילציה) לוקחת זמן ודורשת מיומנות גבוהה של המפעיל/ה כיון שעוברים שערה-שערה. לייזר מאפשר כיסוי של שטח שלם בכל מעבר.

הסרת שיער בלייזר, יחד עם השיטה הבאה - IPL - היא השיטה הנפוצה ביותר להסרת שיער במכונים, והיא גם יעילה מאוד ומבטיחה תוצאות לאורך זמן.

הסרת שיער בלייזר מבוססת על שימוש באור ממוקד באורך גל אחד. בשיטה זו אנרגית החימום ממוקדת יותר ועוצמתית יחסית, והיא מתמקדת נמוך יותר בשכבות העור, ממש על בסיס השערה. כמו ה- IPL גם הלייזר 'מאיר' את המלנין (צבע שחור) שנמצא בשערה, ואז, כאשר המלנין סופג את האור, הוא מתחמם ומחמם את השערה ובסיס השערה כולו.

היות והמלנין כהה, הוא תופס את האור מהר יותר מהעור, הבהיר ממנו, ולכן מתחמם במהירות. אם ההבדלים בין צבע העור וצבע השערה אינם גדולים - כמו אצל בעלי שיער בהיר ועור בהיר - השיטה לא תעבוד בצורה טובה או לא תעבוד בכלל.

בגלל ההבדלים בעוצמת האור והמיקוד שלו, לייזר מתאים לכאורה יותר לשימוש במכונים ובמרפאות (וגם דורש פיקוח רפואי). היתרון הוא בכך שהשיטה - כאשר היא יעילה בהתחשב בניגודיות בין צבעי העור והשיער - מהירה יחסית וכאמור, נותנת תוצאות טובות לאורך שנים.

היות והשיטה מבוססת על טיפול 'רוחבי', ולא שערה-שערה, הסרת שיער בלייזר מתאימה גם למשטחים או שטחים גדולים בגוף: שכמות וגב, בטן, רגלים וכו'. מצד שני, הטיפול יכול להיות ממוקד, ולכן הוא מתאים גם לאזורים קטנים - אפילו שפם.

החיסרון של הסרת שיער בלייזר הוא הגירוי שנגרם לעור. אם המפעיל של המכונה אינו מיומן הוא עלול לגרום כוויות של ממש ונזק למטופל, ולכן הוא חייב פיקוח רפואי. את העור צריכים להרגיע אחרי הטיפול, ויש לוודא שאין ולא נגרמים כתמי פיגמנטציה אם הטיפול לא היה אחראי.

כמעט בכל מקרה, מטופלים חווים אדמומיות קלה עד בינונית באזור הטיפול. מעבר לזה קורה וישנה נפיחות באזור או סביבו, גירוד וגירוי של העור ואפילו קילוף העור.

מחירים

החיסרון הגדול של השיטה, ללא ספק. מדובר באלפי שקלים לטיפול, ויש צורך במספר מחזורים, כיון שהשערות נמצאות בשלבי גידול שונים (ולכן יש לחזור על הטיפול). כמו כן, בעלי ובלות צבע שער או עור שפחות מתאימים, עלולים לשלם יותר. הסרת שיער בלייזר הכל הגוף עלולה לעלות 10,000 - 15,000 ש"ח. ידיים ורגליים - 2,000 - 4,500 ש"ח ואילו אזורים בודדים - 700 - 900 ש"ח.

 

IPL

 

הסרת שיער ב- IPL

הרעיון הכללי הוא אותו רעיון כמו טיפול להסרת שיער בלייזר, אלא שבמקום אור לייזר ממוקד מבחינת אורך גל, משתמשים באור בספקטרום גדול יותר; במספר אורכי גל (לרוב בין 400 ל- 1,200 ננומטר). השימוש במספר אורכי גל מאפשר התאמה טובה יותר של האור לצבע השערה והעור, אבל הוא בא על חשבון האנרגיה שהמכשיר מסוגל להעביר.

מהסיבה הזו, טיפולי IPL לא חודרים עמוק כמו לייזר והסרת השיער היא איטית יותר. מצד שני, השיטה עדינה יותר ומתאימה גם לשימוש ביתי (מיד נדבר על זה).

מכשירי ה- IPL מבוקרי מחשב ומאפשרים שליטה טובה באור ביחס לצבע העור, כאמור. עדיין, כמו לייזר, השיטה מבוססת על ניגודיות בין צבע השיער וצבע העור, כך שהשיטה לא מתאימה למי שיש להם עור ושיער בהיר.

יש הרבה מכונים להסרת שיער שעובדים בשיטת ה- IPL וזו שיטה נוחה ובטוחה לשימוש. יש להרגיע את העור אחרי הסרת השיער ולטפל בו, אבל הסיכון בשימוש באור נראה, לעומת לייזר, הוא נמוך יותר.

דבר אחד כן חשוב לזכור, שכל השיטות שמבוססות על ההבדל בין צבעי עור ושערה מחייבות הכנה מתאימה של האזור לפני הטיפול: שיער מסתיר את העור, ולכן יש להסיר אותו לפני הסרת שיער בלייזר או IPL. עושים את זה בגילוח, כדי לא לגרות את העור יותר מדי, ולא בשעווה או בצורת תלישה אחרת.

מה לגבי מכשירים ביתיים להסרת שיער בלייזר או IPL?

IPL היא שיטה שבה משתמשים גם במכשירים ביתיים. המכשירים שונים אלה מאלה באורכי הגל בהם משתמשים ומספר הפולסים שמאירים את אזורי הטיפול עד שהמנורה שנמצאת במכשיר 'נגמרת'. ככלל, ככל שהמכשיר מאיר יותר פולסים, הוא מספיק ליותר זמן וליותר טיפולים.

מכשירים ביתיים איכותיים יכולים להעניק 300,000 - 400,000 הבזקים לפני שיש להחליף בהם את הנורה ומכשירים פחות איכותיים נותנים 10,000 הבזקים או אפילו פחות.

מה לגבי מחירי IPL?

המחירים מעט נמוכים יותר ממחירי הסרת שיער בלייזר, אבל הם פחות או יותר באותו טווח: להסרת שיער מכל הגוף עדיין תצטרכו לוותר על 10,000 ש"ח ויותר.

 

כינויים נוספים לשיטות להסרת שיער בלייזר: SHR, HPL

SHR הוא כינוי לשיטת הסרה בלייזר, שבה משתמשים בלייזר באורכי גל מפוזרים יותר. השיטה דומה מבחינה זו ל-IPL, אבל זה עדיין לייזר.

ב- SHR האור עוצמתי פחות וההארה של השטח נעשית ליותר זמן. בגלל שהעוצמה נמוכה יותר, הגירוי של העור נמוך יותר וכך גם הכאב. מצד שני, המקום נשאר חלק לפחות שנים - אם בלייזר אפשר לשמור על עור חלק לחמש שנים ויותר, ב- SHR אפשר לשמור על עור חלק לארבע עד חמש שנים (ללא טיפולי תחזוקה).

HPL הוא שם מסחרי (פטנט) של IPL ביתי של חברה אמריקאית.

 

בחירת המכון להסרת שיער

המלצות הן דבר מאוד חשוב, כמו בכל דבר. בקשו המלצות מחברים או מי שאתם מכירים והם בעלי עור וצבע עור או שיער דומה לשלכם. זה דבר מאוד רלוונטי.

בררו כיצד היה היחס במכון, בכמה טיפולים היה מדובר ומה הייתה העלות שלהם. חשוב מאוד לדעת שלא כל טכנאית או קוסמטיקאית מיומנת בכל שיטה בצורה שווה או דומה, ולכן זהות המטפל חשובה.

דברים נוספים שיש לקחת בחשבון הוא כמובן המחיר, סביבת הטיפול - ניקיון וסדר - פיקוח רפואי וטיפולים לאחר הסרת השיער. אין כמעט משמעות לענייני אחריות "לכל החיים" בגלל שאף אחד לא באמת יכול להעניק אותה. מצד שני בהחלט יש משמעות לצורך בטיפולים נוספים אם אתם בעלי עור וצבע שיער בהירים.