הנהלת חשבונות משמשת לתיעוד וסידור כל הפעולות הכספיות – הפיננסיות – של עסק או עוסק ובין השאר היא גם מהווה בסיס לחישוב המס שלו או גם ייעוץ מס, במידת הצורך. 
בין אם מדובר ביחיד (עצמאי), חברה קטנה או תאגיד ענק, לכולם חשוב ניהול מסודר של חשבונותיהם. לצורך זה קיימות שתי שיטות עיקריות: הנהלת חשבונות חד צידית והנהלת חשבונות כפולה, שנקראת גם "השיטה האיטלקית". 

 

ניהול חשבונות – מה פרוש?

מנהלי החשבונות או כל מי שעוסק בהנהלת החשבונות של העסק, בין אם זו הנהלת חשבונות חד צידית או הנהלת חשבונות כפולה, רושם בפנקסי הנהלת החשבונות את כל עסקאות המכירה שמבוצעות בעסק, את ההוצאות השונות לרכש ציוד ושירותים ואת כל התשלומים שמבוצעים שאינם קשורים בהכרח ברכישות: משכורות, ניכויים לרשויות מס, מס ערך מוסף ועוד.
הרעיון הבסיסי בהנהלת חשבונות הוא להציג את ההוצאות של העסק אל מול ההכנסות, בצורה שתאפשר לקבוע בצורה טובה ובלתי ניתנת לערעור, מה היה הרווח נטו של העסק.
על פי הרווח הזה יחושב בסופו של דבר המס שמגיע לרשויות, מאותו עסק, חברה או עצמאי.  

 

מי חייב בהנהלת חשבונות חד צדדית ומי בהנהלת חשבונות דו צדדית?

בעיקרון, הוראות מס הכנסה הן שמבחינות בין עסקים שיעשו שימוש בהנהלת חשבונות חד צידית וכאלה שמחויבים בהנהלת חשבונות כפולה: 
בהנהלת חשבונות חד צידית משתמשים עסקים קטנים מאוד.
השיטה מנוהלת כך שנרשמות – בטור אחד – כל ההכנסות של העסק ובטור שני נרשמות כל ההוצאות של העסק, אלה מול אלה. 
מעבר לכך, לא מעניין את רשויות המס כמעט שום דבר.
מנהל החשבונות לא רושם כיצד התקבלה ההכנסה: אם במזומן או בהעברה בנקאית. באותו אופן, הוא לא רושם כיצד בוצעה ההוצאה ואם שולמה במזומן או בכרטיס אשראי. הנהלת חשבונות זו משמשת רק כדי לאתר את שיעור הרווח, וזה הכול. 
בצורה כזו, בהנהלת חשבונות חד צידית, העסק לא יודע מה צפי תזרים המזומנים שלו, מתי צפויים לשלם לו או מתי יחויב חשבון הבנק שלו. 
את מס הכנסה לא מעניין מצבו העתידי, כיון שבהיקף העסקים המדובר, הוא לא יצטרך לעולם לשלם מקדמות. ההכנסות שלו צפויות להיות נמוכות, ולרשות המסים לא שווה לטרוח, לעקוב אחרי הנעשה בעסק ולבדוק אם כן או לא לחייב אותו במס עתידי כלשהו.
עסקים קטנים מסוג זה לא מנכים או מחייבים במע"מ ולכן הם עוד פחות מעניינים את הרשויות. וכך, באופן הגיוני וגם מבחינת רשות המסים ולפי הוראות מס הכנסה, שיטת הנהלת חשבונות חד צידית מתאימה רק לעסקים קטנים ועוסקים פטורים. 

הכנת דוח חשבונאי

 

 

מהי שיטת הנהלת חשבונות כפולה?

בשיטת הנהלת חשבונות כפולה רושמים לא רק הוצאות והכנסות, אלא מבצעים גם התאמות בנקים, התאמות תשלומי ספקים וכיו"ב. 
בשיטה זו יש למעשה אפשרות לצפות ולראות בראייה כוללת את מצב העסק בכל זמן נתון אבל גם להתבונן קדימה. לעסק, היא מאפשרת תכנון הוצאות ומס נכונים וזהו היתרון הגדול שלה ואילו עבור רשויות המס היא מאפשר מבט מדויק יותר על הנעשה בעסק ומאפשרת איתור של פעולות שהן לכאורה לא חוקיות או לא לגיטימיות.

 

מהם החסרונות של הנהלת חשבונות כפולה מול הנהלת חשבונות חד צידית?

הנהלת חשבונות כפולה מסובכת יותר מהנה"ח חד צידית, ודורשת יותר מיומנות. רוב העסקים והעוסקים מעדיפים שמנהל חשבונות יבצע אותה למרות שהיא יקרה יותר לניהול מהנהלת חשבונות חד צידית. 

 

מי חייב בהנהלת חשבונות כפולה?

רשות המיסים מחייבת עסקים מסוגים מוגדרים מסוימים לנהל חשבונות בשיטת הנהלת חשבונות כפולה.
הקריטריונים לכך מגוונים ויכולים להיות מחזור שנתי, מספר עובדים, תחום העיסוק וכיוצא באילו. לא חשוב למשל מהו מחזור העסקים של העסק, אבל חברות בע"מ תמיד חייבות בהנהלת חשבונות כפולה. מנגד, בעלי מקצועות חופשיים לא חייבים בהנהלת חשבונות כפולה, אלא אם כן מחזור העסקים שלהם הוא גבוה יחסית (כ- 2,000,000 ש"ח בשנה). 
במאמר מוסגר נאמר עוד, שהחל בשנת 2012, מי שלפי הוראות ניהול ספרים חייב בהנהלת חשבונות כפולה, חייב גם לבצע את הדיווח החודשי שלו למע"מ באופן מקוון.
מחפשים ייעוץ או שירותי הנהלת חשבונות לעסק? היכנסו לקטגוריית הנהלת חשבונות באתר B144 ובחרו משרד על סמך מיקום והמלצות גולשים.