תוכנה להנהלת חשבונות עצמאית – יתרונות וחסרונות

ביצוע הנהלת חשבונות עצמי לא מתאים לכל אחד. כדי לבצע הנהלת חשבונות בצורה עצמאית, חייבים משמעת עצמית, חייבים להיות מסודרים ואפילו פדנטיים. יש אומרים, שבמציאות הבירוקרטית הישראלית, אם אין לכם עצבים חזקים מוטב שתשאירו בכלל את הנושא לבעלי מקצוע ולמי שיש להם נסיון בהנהלת חשבונות.

תוכנות להנהלת חשבונות וניהול חשבונות אינטרנטי הפכו פופולריים מאוד בשנים האחרונות. עלות השרות היא לרוב נמוכה – כמה עשרות שקלים לחודש – ומי שיש לו גישה טובה למחשב והוא כאמור מסודר, יכול להתמודד בקלות עם הנהלת חשבונות מסוג זה.

עצמאים בעלי מקצועות חופשיים – רואי חשבון (טוב, זה לא חוכמה), רופאים, עורכי דין ואפילו מעצבים ויועצים – יכולים לנהל את הנהלת החשבונות שלהם בעצמם, כיון שרוב העבודה שלהם מבוססת על מזומן; הם מבצעים עבודה ומקבלים תשלום עבורה, במקום. בתלות בהיקף ההכנסות השנתי שלהם, הם לא בהכרח חייבים אפילו בדיווח למע"מ, כך שהדברים פשוטים עוד יותר.

לעומת זאת, מי שמעסיק עובדים או שהעסק שלהם הוא כבר חברה בע"מ, מחויבים בדיווח לרשויות שונות ובביקורות, והעניינים מסתבכים. אפשר עדיין לבצע הנהלת חשבונות באופן עצמאי, אבל השאלה כאן היא שאלת רווח מול זמן: האם לא שווה לשלם כמה מאות שקלים בחודש, כדי לפנות את הזמן לעבודה שמייצרת הכנסה רבה יותר.

 

הנהלת חשבונות מקצועית

 

מנהל חשבונות חיצוני

הנהלת חשבונות לא מסתכמת בהוצאת חשבוניות וקבלות. את זה באמת חייב כל בעל עסק לדעת לעשות. הנהלת חשבונות פרושה התאמת בנקים, מעקב אחרי המאזן החודשי והשנתי, ביצוע דיווחים למע"מ, גביה ועוד.

עלויות השרות משתנות לפי היקף העבודה וגודל החברה, אך מסירת ניהול החשבונות למשרד חיצוני להנהלת חשבונות עולה לפחות כמה מאות שקלים לחודש. השרות יכול להנתן על ידי מנהל או מנהלת חשבונות, אך כיום ישנם לא מעט יועצי מס פרטיים ורואי חשבון שעושים גם הנהלת חשבונות.

היתרון בהנהלת חשבונות חיצונית הוא ברור והוא חסכון גדול בזמן. אבל יש יתרון גדול נוסף, והוא המבט של מישהו חיצוני על העסק.

מנהל חשבונות בעל נסיון יכול לחסוך לא מעט כסף לחברה ולבעל הבית, כאשר הוא מזהה את המגמות המתאימות בעסק ואת הצורך – למשל – בהגדלת ההוצאות לפני מס או את ההקטנה שלהן. מנהלי חשבונות, כמו כל יועץ אסטרטגי, אמורים להיות עם האצבע על הדופק ולהכיר את העסק, לראות כיצד הוא מתנהל ואם הם יכולים לסייע להגדלת הרווחיות שלו. כך, אפשר לומר, ניהול חשבונות חיצוני – להבדיל מהנהלת חשבונות עצמאית, טכנית – יכול אפילו לייצר הכנסות לחברה.  

 

מנהל חשבונות שכיר

למעשה הוא דומה מאוד למנהל חשבונות חיצוני בכך שבתלות בנסיון האישי שלו הוא יכול לראות מגמות בעסק, בנוסף לביצוע הנהלת החשבונות הטכנית. השיקול אם לשכור מנהל חשבונות שכיר הוא לרוב כפול: היקף העסקאות והמחזורים של החברה צריך להצדיק זאת והשיקול השני הוא הרצון לשמור על סודות העסק והניהול הכספי שלו "בבית".

מחפשים מנהל חשבונות לעסק? היכנסו לקטגוריית הנהלת חשבונות באתר b144 ובחרו מנהל חשבונות על סמך המלצות ודירוגי גולשים.