אתם סובלים מכתמים כהים וקשים על השיניים שלכם? שוקלים לבצע הלבנת שיניים? הנה מדריך קצר להלבנת שיניים מוכתמות הסיבות והטיפולים האפשריים

רופאי שיניים רבים ומכונים להלבנת שיניים מכירים את התופעה: ישנם מקרים קשים לטיפול ולהלבנת שיניים, שמקורם בכתמים על השן, שלכאורה לא ניתן להסיר אותם. המציאות שונה: אם מטפלים נכון ומבצעים הלבנת שיניים טובה בצורה יעילה, אפשר לשפר גם את המראה של שיניים מוכתמות.

חשוב מאוד להתיעץ עם רופא השיניים, כיון שלא כל הכתמים ניתנים להסרה בהלבנת שיניים. רופא השיניים יבדיל בין כתמים שהתפתחו בשן לכתמים גנטיים או כאלה שנגרמו בגיל מאוד צעיר ולא ניתנים להלבנה.

מכה לשן

יש ילדים צעירים שקיבלו מכה לאחת או יותר משיני החלב שלהם. מכה כזו עלולה לגרום לפגם באמאייל של השיניים הקבועות והוא לא בהכרח מהסוג שניתן לטיפול בהלבנת שיניים קונבנציונלית (אפשר לצפות את השן).

פלואורוזיס (פלואורוזה)

התופעה תוארה לראשונה בשנות השלושים של המאה ה- 20: כתמים שגונם מלבן ועד חום, שמופיעים על השיניים כשיש עודף פלואוריד בזמן התפתחות השן. אפשר לבצע הלבנת שיניים ביתית במקרה של פלואורוזיס קל או להגיע לתוצאות ביניים בהלבנת שיניים כזו. במרפאה, ברוב המקרים, שפשוף מזערי ((microabrasion של האמייל עשוי להועיל ולהסיר כתמים בשיניים.

אחת הבעיות של מהלך זה - שדומה לפילינג - הוא שהוא עלול לגרום להצהבת השן בגלל חשיפה של חומר השן שמתחת לאמייל. מסיבה זו, רופאים רבים מבצעים טיפול משולב של הלבנת שיניים שבה הם מבצעים שפשוף עדין, נקודתי, של הכתמים, ואז הלבנת שיניים כללית במגשים שמכילים מי חמצן.

כתמי טטראציקלין

טטראציקלין היא אנטיביוטיקה שבה משתמשים לעיתים לטיפול באקנה וזיהומים שונים בעור. התרופה 'נודדת' ושוקעת בשיניים המתפתחות כבר בהתפתחות העוברית ועד גיל שמונה, לערך. הכתמים מופיעים בצבע אפור או חום או שכל השיניים אפורות.

טיפולי הלבנת שיניים במקרה של כתמי טטראציקלין משתנים בין מקרה למקרה והם ארוכים מאוד: בעוד שטיפולי הלבנת שיניים רגילים אורכים שבועיים עד חודש וחצי, הרי שטיפולי הלבנת שיניים להבהרת כתמי טטראציקלין יכולים לקחת גם חצי שנה.

התוצאה של טיפולים להלבנת שיניים במקרה של כתמי טטראציקלין יכולה להיות הבהרה של כתמים אבל לא בהכרח העלמות שלהם. במקרה כזה כדאי לבדוק עם הרופא המטפל לפני תחילת טיפולי הבהרת שיניים ולתאם ציפיות.

דקלציפיקציה נטילת סידן

בעיה זו מופיעה בצורת כתמים לבנים על השיניים, כתוצאה מפגם שנוצר בשכבת האמייל של השן. נטילת סידן מופיעה לעיתים קרובות אחרי הסרת 'קוביות' בסיום תהליך של יישור שיניים. במקרה כזה אפשר לבצע טיפול להלבנת שיניים שיבהיר את השיניים ואת הרקע לכתמים. יש לבצע מספר טיפולים, עד שהכתמים נבלעים ברקע ובמקרים קשים אפשר לשייף שפשוף עדין את הכתמים, לשם הלבנת השיניים.