ההיסטוריה של אתרי ההיכרויות עתיקה כמעט כמו ההיסטוריה של רשת האינטרנט עצמה: סוג האתרים הזה היה כמעט הראשון לעלות, אחרי אתרי חדשות ומדריכי קישורים ואתרי סקס. 
הפיתוי והרצון להשתמש באתרי היכרויות - וברשתות חברתיות, למטרת הכרויות - הוא גדול: בין השאר זה נח, אפשר לחזר בצורה נוחה ולא מחייבת ולשמור על אלמוניות מסוימת; זאת, עד שמחליטים לחשוף את הזהות שלנו, וגם לגלות מי עומד מאחורי ה'ניק' או התמונה.
וזה בדיוק העניין: אותה שמירה על אלמוניות היא אמנם עניין נח, אבל היא עובדת גם לכיוון פחות רצוי. אנחנו עלולים להיתקל במי שמנצלים את האתרים האלה לצרכים לא רצויים, בפדופילים ובמתחזים ועוד. 
איך להימנע מליפול ברשתו או ברשתה של מתחזה? מה לעשות אם קרה ונפלנו? הבשורה הטובה היא, שיש מה לעשות - כמעט בכל מקרה. 

 

!Google it

מנוע החיפוש הגדול נותן היום כלים מצוינים לחיפוש פרטים על אדם וזיהוי שלו ברשת:

  1. ראשית, אם יש לו או לה תמונה ברשת חברתית כלשהי, השתמשו בה כדי לבצע חיפוש בעזרת "גוגל תמונות". אם התמונה נלקחה ממאגר תמונות כלשהו, אתם תמצאו אותה בגוגל. אם מקור התמונה הוא לא במאגר תמונות, יכול להיות שיהיה קשה יותר לאתר אותה, אבל יש להניח שאם היא נלקחה מהרשת - היא תעלה בתוצאות (כך גם מצא אותה המתחזה).
  2. נסו למצוא אזכורים של אותו אדם ברשת החברתית או בגוגל (זה קל, אם יש לכם שם משפחה ושם פרטי). בדקו אם יש לכם ולאותו אדם חברים משותפים בפייסבוק. אם יש כאלה - מצוין. אם לא, ייתכן והחברויות פחות רלוונטיות. 
  3. חפשו את השם או את הניק ברשת בצורה יעילה. שלבו בחיפוש כל פרט אחר שאתם יודעים (עיר מגורים, גיל, אולי מייל או טלפון) ועשו זאת גם מעבר לדף התוצאות הראשון או השני.
  4. היעזרו בקבוצות פייסבוק שונות בהן אנשים חושפים מידע על מתחזים שהם הצליחו לחשוף או אף נכוו מהם באופן אישי. כל המטרה של הקבוצות הללו היא להזהיר אנשים. אם הכרתם אדם חדש ברשת, בדקו אם התמונה שלו עלתה בעבר בקבוצות אלה. 

 

שימו לב להתנהגות מוזרה של האדם ברשת

 

השתמשו בהיגיון בריא

הוא בן 24, טייס קרב ורופא מומחה? נכון, הדוגמא הזו קצת קיצונית, אבל בהחלט יכולים או עלולים להיות פרטים שלא מסתדרים בפרופיל או בסיפורים שמספר על עצמו מישהו. זה קשה, אבל לא בלתי אפשרי לאתר חורים או פרטים לא הגיוניים בסיפורים כאלה:

  • הוא עובד בחו"ל או נוסע הרבה (ולכן מתקשר לעיתים רחוקות בלבד, או לא יכול להיפגש).
  • הוא מביע אהבה במהירות - תוך יומיים או שלושה הוא מאוהב.
  • הוא מנסה להרחיק אתכם מתקשורת באתר ההיכרויות עצמו ומוכן לדבר רק במסנג'ר כלשהו או באמצעי אחר.
  • הוא מבקש תמונות.
  • הוא מבקש כסף או מציע "לעשות משהו יחד" (משהו שעולה כסף).
  • בקשו ממישהו שאתם מכירים, שייצור איתו או איתה קשר. בקשת חברות או סתם התייחסות מצד חבר או חברה שלכם יכולה לגלות דברים. יש להניח שהמתחזה כן יגיב ואולי יגלה פרטים שלא התכוון לגלות לכם או יספר סיפור אחר על עצמו. 

 

מה קורה אם עולה חשד שמדובר במקרה לא "כשר"?

אם אתם עדיין רק חושדים שמדובר בהתחזות או רמאות, דווחו להנהלת האתר או האפליקציה שבה אתם גולשים. 
אם כבר פיתחתם מערכת יחסים עם אותו אדם, ובכל זאת משהו מעורר את החשד שלכם, אתם יכולים להשתמש בשירותיו של חוקר פרטי. זה לא פתרון קל ובטח שהוא אינו זול, אבל הוא מאפשר לגלות פרטים רבים על אותו אדם. 
אם קורה ונפלתם ברשתו של מתחזה בצורה שבה נגרם לכם נזק - כספי או אחר - התייעצו עם עורך דין, מה עליכם לעשות. בכל מקרה של חשד ובוודאי מבקרה של אלימות או stalking (מעקב כפייתי) יש לפנות למשטרה, לפני הכול. 
במקרה של נזק נפשי או טראומה ממערכת יחסים עם מתחזה, אפשר וכדאי להתייעץ עם פסיכולוג. אירוע כזה, של מערכת יחסים עם מישהו שבוקר אחד אתם מגלים שאינו האדם שהכרתם, עלול לגרום לכם נזק של ממש; אפילו למנוע מכם לנהל מערכות יחסים בעתיד. קחו את זה לכן ברצינות, והתייעצו עם מי שאתם יכולים. 

 

היכרות פנים מול פנים

שום טכנולוגיה לא תחליף אינטלגנציה אנושית. פנו לחברת שידוכים טובה שתמצאו לכם את המאצ' האמית  

 

הכי חשוב: אל תתייאשו!

נכון שיש לא מעט אנשים לא הכי ישרים ברחבי הרשת, אבל אל תתנו לעובדה זו להפחיד אתכם. רוב הגולשים באתרי היכרויות שונים הם אנשים אמיתיים שמחשים להכיר את הנפש התאומה שלהם. הרי כולנו מכירים לפחות זוג אחד שמצאו אחד את השני באתר כזה או אחר.
נוסף על כך, אל תגבילו את עצמכם לטכנולוגיה בלבד. אם חבר, עמית לעבודה או בן משפחה מציע להכיר לכם מישהו פוטנציאלי – זרמו עם זה. 
אל תתביישו לפנות לשדכן מקצועי. שיטת השידוכים הוכיחה את עצמה לאורך שנים רבות, וגם היום היא יעילה לא פחות.