בסוף כל שנה, מס הכנסה מקיים תחשיבים שנתיים המוגשים לו מכל מעסיקי המשק. לכן זה הזמן האידיאלי עבור שכירים לשלוח בקשה לבדיקת החזר מס על השנה שעברה, או על 6 השנים אחורה בתנאי שלא קיבלו החזרים בתקופה הזו ממס הכנסה.

גובה מס ההכנסה שעובדים אמורים לשלם, מבוסס לפי חישוב משוער של ההכנסה השנתית שלהם בשנת המס. זה מתבצע כך שמידי חודש מנוכים בתלוש השכר סכומים חודשיים הנקראים "ניכוי במקור".

ניתן לדעת את ההכנסה השנתית המדויקת רק בסוף שנת המס, לכן יכולים להיווצר פערים בין הסכום המדויק שהעובדים היו אמורים לשלם למס הכנסה, לבין הסכומים שנוכו משכרם שהתבססו על הכנסה משוערת. מצב זה עלול לקרות כיוון שלא תמיד לוקחים בחשבון נתונים שונים, המשפיעים על חישוב המס במהלך השנה. כמו כן, עובדים עצמאים משלמים במהלך השנה מאין מקדמות המבוססות גם על הכנסה שנתית משוערת.

במידה וגיליתם לאחר בדיקה בסוף שנת המס, שנלקח מכם מס גבוה ממה שהייתם אמורים לשלם, מגיע לכם החזר מס. רוצים לדעת כמה אחוזים לוקחים על החזרי מס? כל המידע בכתבה שלפניכם.
 

 

תהליך החזרי מס

במדינת ישראל המס שמשלם עובד שכיר או עצמאי נקבע בתחילת השנה. לאורך כל חודש במהלך השנה, כל אזרח משלם סכום קבוע על פי הכנסתו.

מס הכנסה גובה לעיתים יותר מידי, אז אם גם אתם קיבלתם את תלוש השכר החודשי ואתם תוהים לעצמכם האם מגיע לכם החזר מס, כדאי לבדוק זאת, אולי תגלו שמגיעים לכם אלפי שקלים. חשוב לציין, ישנם עובדים שלא זכאים להחזר מס בסוף השנה.

חלק מהמקרים בהם קיימת זכאות: החלפת תפקיד, שינוי סטטוס, שינוי בהיקף המשרה או עבודה ב-2 מקומות שונים במקביל. כמו כן, ישנן שתי סיבות עיקריות שבעקבותן הטבות המס לא כלולות בתלושי השכר: הראשונה היא שהמעבידים לא מעודכנים בשינויים שהתרחשו אצל העובדים, והשנייה היא הטבות מס שניתנו בתשלומים עצמאיים המשולמים על ידי העובדים, והם לא במסגרת תלוש השכר.

 

כמה אחוזים לוקחים על החזרי מס?

(צילום:ShutterStock)

 

 

איך מתבצעת בדיקת זכאות ראשונית?

הבדיקה הראשונית מתבצעת באמצעות מחשבון זכאות, היעניק לכם הערכה כללית. בבדיקה מעמיקה יותר עליכם להציג מסמכים שונים, כמו תלושי שכר. על שכירים למלא טופס 106 לשנת המס ולצרף את כל האישורים הרלוונטיים: הפרשות כספים לפנסיה, קרנות השתלמות, קופות גמל וביטוחי מנהלים. חשוב לציין כי ניתן לבדוק החזר מס עד 6 שנים אחורה לאחר תום שנת המס.
 

ישנם מספר פרמטרים היכולים להעניק לכם זכאות להחזר מס:
 

  • מקום מגורים - ישנם אזורים מסוימים בארץ היכולים לזכות אתכם בהטבות מס.
  • מצב משפחתי - במידה ושינית סטטוס (נישואין או גירושין), לדוגמא, אדם גרוש החייב לשלם תשלומי מזונות, תשלום המס ישפיע עליו.
  • שינוי מקום עבודה ב-6 השנים האחרונות.
  • סיום תואר במוסד אקדמאי מוכר.
  • לידת ילד נוסף.
  • חיילים שעתה השתחררו.
  • עולים שעתה עלו ארצה.
  • קיזוז רווחים או הפסדים עקב פעילות בשוק ההון.

     

מהן האפשרויות במידה ויצאת זכאי?

במידה וגיליתם שאתם זכאיים, קיימות שתי אופציות בהן תוכלו לפעול: האופציה הראשונה היא להתנהל באופן עצמאי ללא עלות, תאלצו להוריד את הטפסים הרלוונטיים מהאתר של רשות המיסים. האופציה השנייה היא דרך חברת החזרי מס מומחית בתחום, שתעזור לכם בכל ההליכים הבירוקרטיים. חשוב לציין שלא בהכרח תקבלו החזר לאחר התהליך.
 

 

מהן יתרונות הבדיקה בחברה להחזרי מס?

קיימת האפשרות לפנות לחברה מקצועית המתמחה בתחום, התבצע עבורכם את כל הבירוקרטיה הנחוצה. בנוסף, הם יוכלו לבדוק האם יש לכם בסיס לקבלת החזר מס. ברוב המקרים, עלות השירות הוא אחוזים מההחזר שאתם מקבלים או עלות קבועה על השירות.

מצד אחד, אם אתם פונים לבד לא תאלצו להוציא כספים עבור החברה. אך מצד שני עליכם לדעת שאתם לפני תקופה לא קלה, בה תשקיעו המון זמן בהליכים בירוקרטים לא פשוטים, הכוללים איסוף מסמכים רבים. לעיתים זוהי יכולה להיות משימה כמעט בלתי אפשרית.

כמו כן, תאלצו להשקיע המון זמן יקר להבין כיצד מתבצע התהליך ולאתר את כל המסמכים הרלוונטיים מגופים שונים וכמו שאומרים - זמן שווה כסף. חברה מקצועית תייעל את זמנכם, תחסוך לכם זמן יקר ותעזור לכם לסדר את כל המסמכים הנחוצים לתהליך.

יתרון נוסף הוא שחברה מסודרת תוכל לוודא שאתם מקבלים את המקסימום החזר שמגיע לכם, בזכות ההיכרות שלה עם כל התקנות והשינויים בפקודות המס.
 

החזרי מס לשכירים

(צילום:ShutterStock)

 

 

כמה אחוזים לוקחים על החזרי מס?

במידה ואתם דואגים שמס הכנסה יקח לכם אחוזים מהחזר המס, נרגיע אתכם שמס הכנסה לא לוקח אחוזים על החזרי המס שהוא נותן. כלומר, אתם לא אמורים להוסיף את הסכום שקיבלתם לסך ההכנסות בשנה הזו, עבור חישוב ההכנסות השנתי ששולחים למס הכנסה מידי שנה. האחוזים שגובה החברה המטפלת בכם עבור החזרי המס, נלקחים מהסכום הכללי שקיבלתם בהחזר וכל חברה גובה תשלום לפי החלטתה. ישנן חברות הגובות תשלום מראש לפתיחת תיק והעלות תהיה בין 500-300 ₪. בנוסף, במידה ואתם אמורים לקבל החזר, העמלה שיגבו מכם תהיה בין 9%-30% מגובה החזר המס עבור טיפול התיק, ושליחת בקשתכם להחזר מס.

 

מעוניינים לדעת האם גם לכם מגיע החזרי מס? רכזנו לכם חברות המתמחות בהחזרי מס באזורכם:
 

החזרי מס באזור תל אביב

החזרי מס באזור חיפה

החזרי מס באזור ירושלים

החזרי מס באזור רמת גן

החזרי מס באזור ראשון לציון