מבנים ניידים, מחסנים, קרוואנים, קרווילות ומבנים דומים משמשים לאכלוס מהיר של נקודות או כתחליף ארעי לבנייה, הן למגורים והן לצרכים מסחריים. ברוב המקרים משמשים המבנים האלה כסוג של פתרון ביניים, עד לבניית מבני קבע. ברגע שאלה נבנים, ניתן לפנות את המבנים הניידים מהמקום, ולהעביר אותם לנקודה אחרת.

במבנים ניידים משתמשים הרבה במאחזים שונים, בשימוש צבאי וכן, כאמור, לצרכים מסחריים: אלה יכולים להיות מיקום משרדי מכירות בשטח של פרויקט בניה, למשל. מבנים ניידים יכולים לשמש להלנת עובדים חקלאיים או עובדי בניין באתרים, למימוש עמדות שמירה או אפילו לבנייה מהירה מאוד של שכונות עולים ומהגרים, כפי שנעשה כבר בעבר בישראל, בעיקר בדרום הארץ.
מבנים ניידים אחרים משמשים בתור צימרים וחדרי אירוח ויש מבנים יבילים שמשמשים באירועים גדולים, למשל בתור עמדות קופה או גם, להבדיל, בתור חדרי שירותים מפוארים.

מהם היתרונות של מבנים ניידים?

מבנים ניידים מגיעים למעשה כשהם מצוידים בכל הפריטים הדרושים לתפעול שלהם - ממזגנים ועד לציוד אינסטלציה.
מבחינת תשתית מקומית, הרי שיש להכין עבור המבנים האלה יסודות פשוטים מאוד (לרוב משטח בטון או משטח אדמה דרוכה כלשהו), אמצעים להספקת מים ולניקוז וכן תשתית חשמל. במידה ובשטח הכול מוכן, הרי שמרגע שהמבנה מגיע לשטח, כל מה שיש לעשות הוא לחבר חשמל, מים וביוב, ולאכלס את המבנה.

 

 

משאית באמצע העברה על הכביש מאחורה

צריכים להוביל מבנה נייד? בחרו חברת הובלות והזמינו עוד היום

 

 

התלות הגדולה של מבנים ניידים היא בהובלה שלהם

הרוב המוחלט של המבנים הניידים לא מתנייד בעצמו. יש כמובן סוגים של מבנים שמותקנים על משאיות פלטפורמה, אבל אלה לא משמשים למגורי קבע, אלא בתור נקודות בקרה ניידות או נקודות פיקוד קדמיות, או בתפקידים אחרים, שבהם כדאי להקדיש משאית שלמה לנושא.
היות והמבנים דורשים ניוד חיצוני, כלומר הובלה, התפתחה בארץ ובעולם תעשייה שלמה של הובלת מבנים ניידים.

כיצד מובילים מבנים ניידים?

בהתאם לגודלם ורוחבם, הובלת מבנים ניידים מתבצעת באמצעות משאיות או נגררים מותאמים אל מקום היעד. ברוב המקרים מדובר במשאיות רחבות ובטריילרים או סמי טריילרים, שעליהם ניתן להוביל מבנה נייד.

קרוואנים ומבני מגורים כמו קרווילות דורשים את אמצעי ההובלה הרחבים ביותר, והיקרים ביותר, ואילו מבנים צרים, במיוחד כאלה שמבוססים על מכולות משומשות, יכולים להסתפק במשאיות רגילות.

העמסת המבנה נעשית ברוב המקרים על ידי מנוף, ובמידת האפשר, על ידי המנוף של המשאית עצמה.
אם המבנה כבד או מסורבל מדי, מביאים מנוף חיצוני לשטח והוא זה שמבצע את ההעמסה. במקביל, יש כמובן לפרוק את המבנה בנקודת היעד.

 

 

הובלת מבנה נייד באמצעות מנוף

 

 

על מה לשים דגש כאשר מזמינים חברת הובלה לביצוע הובלה של מבנה נייד?

ראשית, מומלץ להיעזר בחברת הובלות מקצועית שיש לה ניסיון בדיוק בתחום הזה, וכלי רכב שמתאימים למשימה.
אם המוביל או המבנה רחבים מאוד, יש לתאם רכב מלווה. דבר זה נעשה על ידי חברת ההובלות. יש לתכנן מראש את נתיב ההובלה, כדי לוודא שהמשאית לא עוברת בכבישים צרים או כאלה שהיא לא יכולה לעבור בהם, או שנסיעתה על הכביש לא תגרום לחסימתו.
במדיה וזה המצב, יש לתאם את הדברים עם הגורמים המוסמכים – משטרת ישראל, למשל.
בעיות וסייגים נוספים בתכנון נתיב נסיעה יכולים להיות גשרים נמוכים או מעברים מתחת לכבישים, מהסוג שלא יאפשר להעביר רכב רחב או גבוה במיוחד.

מה עדיף – להוביל או לקנות מבנה נייד חדש?

כפי שכבר ציינו, חשוב מאוד להבין את הצרכים במקום, את הדרישות מהמבנה ואת עלויות ההובלה. יש לבדוק את הצרכים המקדימים להובלה ואת ההקמה המחודשת של מבנה משומש ביעד החדש.
הנקודה המרכזית והחשובה ביותר בשאלה הזו היא שאלת המחיר של המבנה עצמו: אם מדובר במבנה יקר יחסית, שיעלה הרבה כסף לקנות חדש כמותו, ושהוא עדיין במצב טוב, הרי שסביר מאוד ששווה יהיה להעביר אותו. אם מחיר הקנייה של המבנה המשומש היה נמוך משמעותית מזה של בניית מבנה חדש, גם אז כדאי להעביר אותו.

נקודה נוספת לזכור היא שאלת הזמנים: העברה וניוד לוקחות פחות זמן מבניית מבנה חדש, גם אם מדובר במבנה יחסית פשוט.