"גם הילדים שלכם רבים ככה?" השאלה הזו עולה בלא מעט שיחות סלון בין חברים, ולרוב התשובה היא "באמת? לא הצחקתם אותנו...".
או, במילים אחרות, מריבות בין אחים הן דבר נפוץ וטבעי מאוד. לא משנה מה האמא הפולנייה של בעלך תגיד, גם הילדים שלה רבו ביניהם כשהם היו קטנים, והכול בסדר.

זה לא נעים, וזה גם לא בריא. מריבות אחים, בוודאי מעבר לתכיפות מסוימת ובעוצמה רבה, אינן רצויות וכדאי לצמצם אותן למינימום. השאלה היא איך עושים את זה, ולכן אנחנו כאן.

תשומת לב לילדים

לעיתים קרובות, מריבות בין אחים באות מתוך אהבה ורצון לזכות בתשומת הלב שלכם.
הדבר האחרון שאתם צריכים לעשות במקרים כאלה, הוא לשמש שופטים בין הילדים או להעניש אותם.

הרצוי הוא להתעלם מהמריבה בזמן שהיא מתרחשת (לא עד זוב דם, בבקשה), אבל להעניק יותר זמן איכות אישי לילד שמרגיש צורך בתשומת הלב שלכם כאשר המריבה שככה ואפילו לצאת עם הילד הזה לבילוי אחד על אחד.

לא פחות חשוב הוא לתמרץ את הילדים ולשבח אותם כאשר הם באינטראקציה טובה אחד עם השני; "לתפוס אותם" כשהם "טובים".

מריבות בין אחים מתוך שעמום

גם אלה קורות, ולא מעט. בניגוד לאחרות – רצוי לא להתעלם מהן. למה? בגלל שילד משועמם יוזם מריבה עם אח כיון שהוא יודע שזה יפיג את השעמום שלו, ויהווה סוג של שעשוע.
מריבה היא הדבר האחרון שצריך להפוך לשעשוע.
אז מה כן לעשות? להפריד בעדינות בין הילדים, ולתת לילד המשועמם משהו לעשות – משימה כלשהי בבית שלא תראה כמו עונש, צעצוע או משחק כלשהו או פעילות אחרת.

 

 

שני אחים רבים במכונית

רוצים טיפים נוספים ועזרה מקצועית? היכנסו ובחרו יועץ הדרכת הורים קרוב

 

 

תהיו הוגנים

"זה לא פייר-ריייי!!!" - אוהו, גם את זה שומעים לא מעט. בדרך כלל מילד שמוחה על כך שנעשה לו עוול, שאחיו או אחותו לקחו ממנו צעצוע "שלו" או שהם מקבלים משהו שהוא לא מקבל, ועוד.
גם כאן, כמו במקרה הראשון, אתם צריכים להילחם בנטייה הטבעית שלנו לשמש כשופטים: אל תקבעו למי נעשה עוול או מי היה לא הוגן. במקום זה, נסו להביא את הילדים להגיע להסכם משותף, כמו מעין מגשרים, רצוי מתוך הבנה עצמית ולא על פי חוקים שאתם הם אלה שקובעים אותם.
נסו לנצל את המשברון וללמד את הילדים שלכם כיצד לראות את הצד השני ואת הרצונות שלו, להבין אותם ולהגיע לפתרון שמקובל על שני הצדדים.

שני דברים שחשוב לזכור

  • אתם לא חייבים לתת שווה-בשווה לילדים. הם שונים זה מזה, ויש להם צרכים אחרים.
    מה שחשוב הוא להעניק לכל ילד את מה שהוא או היא צריכים, בדיוק במידה. כך כולם ירגישו בטוחים באהבה שלכם ובכך שיש להם עם מי לדבר ועל מי לסמוך – תמיד.
  • נצלו את המריבות כדי ללמד את הילדים כיצד לפתור בעיות ולחיות אחד עם השני – זה יהיה להם שיעור לחיים.