חשוב מאוד - לפני הכול: אם אתם מחליטים להשתמש בחומרי הדברה, בפיתיונות שונים או בכל אמצעי אחר להרחקת מזיקים, קראו היטב את הוראות השימוש.

גם אם מדובר במוצרים 'ירוקים' או כאלה שיש להם רעילות נמוכה לבני אדם - עדיין מדובר בחומרים שעלולים להיות מסוכנים לאוכלוסיות מסוימות; ילדים, אנשים בעלי מחלות רקע וכו'. קראו את ההוראות והתייחסו אליהן ברצינות.

 

ראשית חוכמה: דע את האויב!

ולכך אנחנו מתכוונים: הכירו את המקומות והתנאים בהם אוהבים המזיקים לשהות, לחיות ולהתרבות. שינוי התנאים הללו וחיסול מקומות ההתרבות והמחייה הטבעיים של המזיקים יוציאו את השותפים האלה מחיינו בצורה הבטוחה ביותר לכולם: לנו, לסביבה ואפילו למזיקים, שמגיעים אלינו הביתה בלי שבעצם יש להם כוונות רעות.

 

עכבר אוכל גבינה במלכודת בלי להיתפס

 

חולדות ועכברים

חלק מהן אלה גרות באזורים לחים, יחסית חשוכים, חמימים וכאלה שיש בהם אוכל זמין ומצע טוב להתרבות. בנוסף, יש סוג חולדות שמתגורר בעליות גג ומקומות יבשים יותר, ואפילו על עצים.

הדרך הטובה ביותר להיפטר מחולדות ועכברים היא על ידי לכידה שלהם. השתמשו במלכודת רשת - לא קפיץ או דבק, שהן מאוד אכזריות - ותלו בתור פיתיון פרוסת לחם קטנה מרוחה בחמאת בוטנים או חטיף במבה.

אם יש מכה של חולדות או עכברים, הודיעו לרשות המקומית. בדקו מה קורה בביובים ומה מצבם והזמינו מדביר מקצועי. אם אתם גרים בבית בעל גג רעפים, כדאי לבדוק מה מצב הרשת שסוגרת את צינור אדי הביוב שיוצא לגג. אם היא פרוצה, יכול להיות שהחולדות מטפסות משם.

*עכברים דומים מאוד לחולדות, ומחפשים גם הם מקומות נסתרים ובטוחים, אלא שהם יכולים להיכנס דרך חרכים צרים יותר (כחצי ס"מ רוחב).

 

הדברת מזיקים

נפטרים ממזיקים בקצב עם המדביר המזמר

 

ג'וקים

די דומים לחולדות, מהרבה בחינות: יש סוגים שמתגוררים בביובים, ויש כאלה שנמצאים יותר בתוך הבית – מאחורי מקררים, בארונות מטבח ומאחורי התנור ועוד.

לא כדאי לרסס בריסוס שטח, אלא להשתמש בג'ל או בחומר ננוקפסולרי כלשהו, בשחרור איטי. מרחו או התיזו את החומר במקומות המיועדים בלבד וכמות מספקת. לא צריך להשתמש בהרבה חומר, כדי לקבל אפקט מתאים.

 

נמלים

בונות קינים במקומות בהם קל לחפור וליצור מחילות. זה יכול להיות בעציצים ובאדניות, אבל גם מאחורי חרסינות שקצת נתקו מהקיר, בארונות ומתחת לארונות, בחול שמתחת לבלטות ובמקומות דומים.

בחנויות גינון וברשתות עשה זאת בעצמך תמצאו ג'ל לטיפול בנמלים ויש גם חומר שמפזרים בגינה או בחצר, ישירות אל תוך הקן ובסביבתו.

 

יתושים

אלה זקוקים בעיקר למים עומדים או לפחות ללחות טובה.

יתוש הנמר האסיאתי – זה הקטן יותר, בעל הפסים – זקוק לכמה טיפות לחות בלבד ולא להרבה מים עומדים, כמו אחיו המקומי ולכן הוא קשה יותר להדברה.

 

אין כניסה לחרקים

הימנעו ממזיקים מכל סוג. הזמינו מדביר מומלץ כבר עכשיו

 

אז מה עושים?

מונעים כניסה והתנחלות:

  •  סוגרים חריצים, אוטמים חורים במקומות שונים ואפילו מחברים פס גומי או מברשת לתחתית דלת הכניסה.
  • מתקינים רשתות על החלונות – חובה, אם רוצים למנוע כניסת יתושים וג'וקים מעופפים.
  • מייבשים שלוליות ולא מאפשרים למים לעמוד בתחתית אדניות או עציצים, אחרי ההשקיה.

לא מספקים אוכל ושתייה:

  • מנקים את חדרי האשפה, סוגרים פחי זבל וזורקים שאריות בשקיות סגורות.
  • לא משאירים אוכל פתוח במזווה. זה אומר להקפיד על סוכר, קטניות ודגנים סגורים באריזות.
  • מתקנים ברזים מטפטפים בגינה.
  • משקים צמחים בשעות הבוקר המוקדמות – ולא בשעות הערב. בצורה כזו מבטיחים שיתרות המים שלא חלחלו לקרקע יתייבשו, ולא יעמדו – אפילו לא לילה אחד.
  • אם קיים מטרד קשה של יתושים, כדאי ואפילו חובה להודיע למוקד העירוני ולהתייעץ איתם. ייתכן שמקור המים הבעייתי הוא בשטח ציבורי או אצל שכנים.

ומה לגבי הדברה?

הדבר מקצועית היא רעיון טוב, אם לא הצלחתם למנוע פגיעת מזיקים בדירה או בבית, אבל במיוחד כטיפול מוקדם. הדברה מונעת תהיה יעילה יותר ורעילה פחות מאשר הדברה במצב שבו יש כבר נגיעוּת.

אם תזמינו הדברה מונעת, המדביר יוכל להשתמש בפחות חומרי הדברה ובאמצעים פחות קיצוניים כדי להשאיר את הבית שלכם נקי ממזיקים ולבצע הדברה רק פעם אחת בשנה או שנתיים.