כמעט כל אחד מכיר את ציון שירי, או בכינויו השגור יותר, "המדביר המזמר". שירי, בעל 40 שנות ניסיון בהדברה, הוא הרוקסטאר של עולם סילוק המזיקים; אם אתם גרים באזור המרכז סביר להניח שנתקלתם לפחות פעם אחת ברכב המזוהה עימו כל כך - עטור בבובות ענק של מקקים, ומשמיע תוך כדי נסיעה את שיריו המשעשעים בווליום שקשה להתעלם ממנו. למרות סדר היום הצפוף שלו, הצלחנו לתפוס אותו לשיחה קצרה וקיבלנו ממנו כמה טיפים להתמודדות עם תיקנים, פרעושים ושאר דיירי משנה מוכרים ולא אהובים.

כמה עולה הדברת מזיקים?

המחיר הסטנדרטי להדברה הוא 380 שקלים ל-4 חדרים. העלות עשויה להשתנות בהתאם לסוג המזיקים ולאופן ההתמודדות איתם.

תוכל לפרט מחיר ממוצע להדברה בהתאם לסוג המזיקים?

בוודאי! להלן הפירוט:

הדברת נמלים וג'וקים

ברוב חברות ההדברה מבצעים הדברה משולבת של ג'וקים ונמלים באותו מחיר (כ-380 שקלים לארבעה חדרים). הדברה של תיקן גרמני בעייתית ומסובכת יותר, ולכן מחירה גבוה בכ-100 שקלים. חשוב לדעת שההדברה שאני מבצע לתיקן הגרמני ייחודית בשוק: אני משתמש בג'ל ובהורמון שמושך את התיקנים הזכרים לפיתיונות שבסופו של דבר מרעילים אותם. ההדברה שלי כוללת אחריות להרחקה של המזיק מהבית לשנה שלמה.

הדברת עכברים וחולדות

חולדות ועכברים מודברים באמצעות רעלים מיוחדים. יש להציב תיבות האכלה שמאובטחות בנעילה, כך שחיות הבית וילדים לא יגיעו אל פיתיונות הרעל. לא פחות חשוב מזה: החולדות חיות בביוב, ויכולות להגיע דרך הצנרת ואפילו דרך השירותים עצמם. יש לרסס ולטפל במערכת הביוב של הבית או של הבניין. עלות הדברת חולדות או עכברים היא 450 שקלים.

הדברת טרמיטים

הדברת טרמיטים עולה כ-600 שקלים למשקוף; הדברה עבור בית שלם יכול להגיע ל- 3,500 - 4,000 שקלים, כך שחשוב מאוד לטפל בבעיה ממש לאחר שמגלים אותה. אפשר גם לעשות את זה באופן עצמאי: אני מוכר ג'ל לשימוש עצמי נגד טרמיטים, ותמורת 150 שקלים אתם מקבלים ערכה שכוללת גם הדרכה בכתב ותמיכה טכנית בעל פה.

הדברת פרעושים ופשפשים

כאן סוג הטיפול, וכמובן גם המחיר, משתנים בהתאם למקום שבו קיימת הבעיה – בחצר או בבית. הטיפול בחצר דומה לביצוע צביעה במרססת. עלות מכל ריסוס נעה בין 50 שקלים לשני ליטרים ל-130 שקלים לחמישה ליטרים. מוהלים את החומר במים, ומה שקונים מספיק לשנתיים-שלוש (כ-10 מחזורי ריסוס).

 

ציק צק גוק בדרך להציל עוד לקוח ממזיקים בבית

באילו חדרים בדירה יש לבצע את הריסוס?

עדיף לבצע ריסוס בכל החדרים ולעבור על כל הבית. אני לא מבטיח אחריות כשמרססים רק חלק מהבית, מכיוון שהמזיקים יכולים לחיות במגוון חדרים ומקומות. אם למשל רוצים לטפל רק במטבח, זה כמובן אפשרי – אבל בטווח הרחוק זה לא כדאי, וכאמור אין אחריות.

 

מה צריך לעשות לאחר סיום ההדברה?

בכל סוגי החומרים ולכל מטרת הדברה, אסור לשטוף את הבית במשך שלושה ימים, כדי לאפשר לחומר להיספג במשטחים. אפשר לעבור עם סמרטוט על הרצפה כבר ביום למחרת, אבל לא מעבר לזה.

באיזו תדירות יש לבצע הדברה?

הדברה לג'וקים רצוי לעשות בכל שנה. לפעמים חומר המעמד מחזיק גם יותר משנה, אבל אם אתם מזהים בעיה, אל תחכו. רבים מהלקוחות שלי מזמינים הדברה באופן קבוע, במיוחד אלו שרוצים ראש שקט עם תחילת העונה.

 

לאתר צ'יק צ'ק ג'וק

כיצד יש להכין דירה להדברה?

באופן כללי, נסו לדאוג למדביר למרחב שבו יוכל לעבור בקלות. המקומות החשובים הם אלו שיש בהם מים ולחות, למשל המרחב שמתחת לכיורים. כמו כן חשוב לפנות מהשיש במטבח את כל הכלים והאוכל, ואם יש צעצועים מפוזרים בבית, נא להעביר אותם למרכז החדר. אנחנו מקפידים על הדברה מאחורי מכשירי חשמל גדולים, כמו למשל המקרר ומכונת הכביסה, ושמים דגש גם על מסילות התריסים. המדבירים יכולים אמנם להסתדר בעצמם בכל מה שקשור בריהוט, אבל כדאי להקל עליהם ולקצר את זמן העבודה.

כמה זמן צריך להישאר מחוץ לבית לאחר הדברה?

שעה אחת למבוגר, שלוש שעות לילד ושש שעות לתינוק, לאישה בהריון או לחיית מחמד. אחרי שמשתמשים בחומרים להדברה עצמית, שעליהם נדבר מייד. אין צורך לצאת מהבית.

מהי הדברה ירוקה?

כאן יש לי הפתעה בשבילכם: אין חומר הדברה שהוא 100% "ירוק". מנסים למצוא חומר כזה, אבל בסופו של יום מדובר ברעלים. מה שכן, חלק מחומרי ההדברה רעילים פחות לאדם ולסביבה.

מהם היתרונות של הדברה ירוקה?

קיימים כאמור חומרי הדברה שמציבים לאדם סכנה פחותה. חלק מהחומרים שאני מוכר לשימוש עצמי, למשל, מבוססים על תמציות צמח.

איך בוחרים מדביר?

קודם כל, בחרו מדביר מפורסם ומוכר, שלקוחות פרסמו עליו חוות דעת טובות. מעבר לזה, חשוב שמדביר יהיה ידען ומנוסה מספיק כדי לטפל בבעיה חוזרת - למשל תיקנים שפיתחו עמידות לחומר הדברה מסוים - ולא יעלם לכם כשהיא צצה מחדש.

מה כדאי לברר לפני שמזמינים מדביר?

חוץ מעניין המוניטין שהזכרנו קודם, חשוב לבדוק אם הוא בעל היתר הדברה מהמשרד להגנת הסביבה. כל מדביר, צעיר או ותיק, זקוק להיתר הדברה מתאים.

לכרטיס העסק של "צ'יק צ'ק ג'וק"

כיצד ניתן לבצע הדברה בעצמנו?

אני מוכר חומרים להדברה עצמית של כל סוגי המזיקים. אם עובדים לפי ההוראות ומשתמשים בחומר שמאושר לשימוש גם בידי הציבור הרחב, התוצאה שוות ערך למה שתקבלו בהדברה מקצועית.

השימוש ברוב החומרים פשוט: מורחים או מרססים אותם במקומות הנגועים, בהתאם להנחיות. במקרה של חלק מהחומרים יש חשיבות רבה לטיפול מוקדם, לפני המריחה או הריסוס. זה נכון במיוחד לגבי חומר הדברה שנועד למקרים קשים, למשל של פשפש המיטה: יש צורך לשאוב אבק לאורך כמה ימים, לגהץ מזרונים, לעשות כביסה בחום של 60 מעלות, לנקות בקיטור ועוד ועוד. באופן כללי כדאי לזכור, שניקוי ותחזוקה שוטפת הם חלק חשוב מכל תהליך הדברה.

בקיצור, אין שום מניעה לבצע הדברה עצמית, במיוחד אם אתם מעוניינים לחסוך כסף; אבל אם אתם קצרים בזמן, המפגע חמור או שמדובר במזיקים בעייתיים דוגמת עכברים או חולדות, בהחלט רצוי להזמין מדביר מקצועי עם מוניטין טוב – ורשיונות מתאימים.