נמלים – מלבד מינים מסוימים מאוד – לרוב אינן מזיקות ולעיתים הן גם מועילות. אם בכל זאת הגעתם למסקנה שאתם רוצים הדברת נמלים, מה עליכם לעשות?

בישראל קיימים מינים רבים של נמלים, וחלק גדול מהן נכנסות מהחוץ אל הבית. הן מחפשות פירורים ושאריות של אוכל וכן מים, בעיקר בימים החמים של הקיץ. בחורף, כמו לגבי כל החרקים, הפעילות שלהן יורדת מאוד והן מסתגרות בקינים שלהן וכמעט שאינן נראות.

הדברת נמלים בבית

הטוב ביותר הוא לא להשאיר פרורי אוכל או גרגירים של סוכר (מתה או קפה) על משטחים ועל הרצפה או אריזות פתוחות של אוכל בארונות. כל אלה מושכים נמלים, שמגיעות במהירות לאכול או לקחת את כל הטוב הזה איתן לקן. בנוסף, חשוב מאוד לאטום חריצים וסדקים – בעיקר במטבח ובסביבות פתחי הכניסה והחלונות – כיון שאלה הם מקומות קלאסיים למגורי נמלים.

אם הנמלים כבר הגיעו, אזי את טורי הנמלים אפשר תמיד לפזר אל מחוץ לבית בעזרת מטאטא, אם רוצים, עוד לפני שמחליטים לרסס בחומר הדברה. אם החלטתם לרסס, נסו לאתר את הקן – לכו בעקבות שביל הנמלים – והשתדלו לבצע הדברה ממוקדת בלבד, על ידי ריסוס ממוקד ככל האפשר. הזמינו הדברה מקצועית ומדביר מוסמך בכל מקרה של התפשטות רבה של הנגע. 

הדברת נמלים בגינה

בבית, נמלים הן בעיקר עניין אסתטי, אבל בגינה הן עלולות לגרום לנזקים של ממש לצמחיה: הנמלים מפוררות את הקרקע מסביב לשורשי צמחים ובונות קינים גדולים – עשרות אלפי נמלים בקן בודד, לעיתים – בערוגות ובמקומות שקרובים למערכות ההשקיה. בעיקר אם אין לנמלים מספיק אוכל בסביבה (אבל לא רק), הן עלולות ל'התלבש' על עצי פרי, פרחים או עשבי תיבול, ולחסל את היבולים שלכם תוך ימים ספורים.

מלבד פתרונות של הדברה על ידי מדביר מוסמך – אופציה שכדאי להשתמש בה במקרים של נזקים הקפיים או רבים במיוחד בגלל נמלים – אפשר לבצע היום הדברה עצמית בעזרת תכשירים שונים. היות והנמלים גרות מתחת לפני הקרקע, יש להצניע – כלומר להחדיר – את גרגירי תכשירי הדברת הנמלים לתוך הקרקע על ידי גרוף (במקרה של דשא) או הפיכת האדמה.

הדברת נמלים בעציץ

אם אין לכם גינה, אבל יש לכם עציצים שבתוכם התנחלו נמלים, יכול להיות שהפתרון המתאים ביותר לכם יהיה להוציא בעדינות את הצמח, לנקות את העציץ מהנמלים ולפורר את האדמה, ולשתול מחדש את הצמח. גם כאן, אפשר להשתמש בחומרי ובתכשירי הדברת נמלים, אותם אפשר להשיג ברשתות 'עשה זאת בעצמך', למשל.

לסיום, במקומות שונים בישראל אותרה נמלה זעירה ששמה נמלת האש הקטנה. נמלה זו – 1 – 1.5 מ"מ גודלה – עוקצת אנשים וגם חיות בית ומשק, ועקיצתה כואבת ויוצרת מעין כוויה. אם גיליתם נמלים כאלה, ישנם תכשירי הדברה יעודיים שבהם אפשר להשתמש. בכל מקרה של חשד להימצאות נמלת האש הקטנה חשוב להודיע למוקד הסביבה בטלפון: 08-9253321.