זבובים הם אולי המזיקים והחרקים הנפוצים ביותר. אין כמעט מקום על פני כדור הארץ שאין בו זבובים, והם חיים במקומות שלא היינו מעלים בדעתנו שבהם יכול אפילו זבוב להתקיים. מה עושים אם המטרד גדול מדי? האם ריסוס או הדברה נגד זבובים הוא הפתרון היעיל ביותר, או שאפשר להסתפק בשקית מים שקופה, תלויה מעל לראש?

איפה חיים הזבובים, ועל מה הם מתקיימים?

תוחלת חייו הממוצעת של זבוב הבית היא עד שלושה שבועות. הזבובים מגיעים לבגרות בתוך כשבוע (תלוי בעונה) ולמרות שאנחנו חושבים שהם חיים ומתפתחים בכל מקום, אז כדאי לדעת שמעל 45 מעלות הם אינם מתפתחים.

נחמה פורתא, מה שנקרא.

זבובים חיים ומתרבים בסביבה לחה, בעיקר על מצע שמכיל עבורם הרבה מזון. זה אומר שתוכלו למצוא רימות של זבובית בשאריות מזון, ערמות אשפה בתסיסה ובמקומות חמימים ולחים. לכן, אם אתם רוצים למנוע הופעה של מטרדי זבובים, הקפידו על סביבה נקיה, שבה הפחים סגורים ואין שאריות של זבל או אשפה גלויות. זה נכון למסתורי אשפה, חדרי אשפה, ערמות זבל גינה וכד'.

כיום נהוג להפריד זבל אורגני מזבל יבש אשפה רטובה מאשפה יבשה. כדי למנוע הופעה של זבובים, יש לשטוף ולנקות את פחי האשפה השונים בכל פעם שיש משקעי אשפה בתחתית. היות וזבובים מתרבים באשפה תוססת, כדאי שכל האשפה תזרק בשקיות ניילון סגורות.

אפשר להתיז במכלי האשפה חומר הדברה קוטל זבובים ואת הפחים הביתיים כדאי לנקות עם מעט אקונומיקה.

הדברת זבובים

לפני שקוראים למדביר לביצוע הדברה, כדאי לוודא שאין יותר אשפה גלויה במרחק סביר מהבית, שהיא יכולה להיות מקור הבעיה. המדביר יכול לרסס מקומות מועדים או מקומות בהם התגלו מוקדי זבובים, ויש להניח שהמדביר ישתמש גם בפתיונות ומלכודות ללכידת הזבובים. קיימים תכשירים רבים לקטילת זבובים, שחלקם מתאים גם לקטילת חרקים מעופפים אחרים, כולל למשל תיקנים.

אם החלטתם לבצע הדברת זבובים בעצמכם, תוכלו לתלות מלכודות זבובים, אותן אפשר להשיג בחנויות חומרי בניין, עשה זאת בעצמך ורשתות לגינון: תלו אותן בקרבת מכלי האשפה או בטווח של כמה מטרים ממקום המגורים, ללכידה יעילה של הזבובים. בנוסף, אפשר למרוח פתיונות על אדני החלונות ו- הכי חשוב להתקין רשתות מתאימות על החלונות. התיעצו עם מוכר חומרי ההדברה או עם מדביר מוסמך.

אם אתם משתמשים בתרסיסים או חומרים נדיפים לשם הדברת הזבובים, הקפידו לפעול לפי ההוראות ובעיקר לאוורר חדרים אחרי הריסוס ולפני הכניסה אליהם.

והאם שקיות ניילון מלאות מים, תלויות מעל השולחן במרפסת הן עניין יעיל? אומרים שכן כל עוד לא התכסו אבק... והן בטוח לא מזיקות.