כל מי שגר בבית פרטי או בדירה בקומה תחתונה, יודע שהוא גר עם שותפים: יתושים, נמלים, תיקנים ולעיתים, לא עלינו, נחשים, עכברים או חולדות. מה עושים למניעה, ומה עושים להדברת מזיקים?

הדברת מזיקים מודרנית נחלקת לשני סוגים עיקריים: הדברת מזיקים "רגילה" והדברת מזיקים "ידידותית לסביבה". בכל מקרה, מדבירי מזיקים מקצועיים וטובים ישתמשו בחומרים ידידותיים לסביבה ככל האפשר.  תמיד: מניעה היא האמצעי הטוב ביותר להדברת מזיקים, כפי שמיד נראה.

הדברת מזיקים ביתית

בהדברת מזיקים ביתית, תרסיסים הם הכלים הנפוצים ביותר, והם שונים זה מזה באורך הפעילות שלהם ובמיידיות ההשפעה. מלבד תרסיסים נגד זבובים ויתושים, למשל, אפשר לקנות בחנויות גינון גם מלכודות וגם מכשירים אולטרא-סוניים, שאמורים להרחיק חרקים ומזיקים אחרים, כמו עכברים וחולדות. מלכודות פתיון הן אמצעי מצוין ללכידת זבובים – כולל זבובי פירות וזבוב הבית – ויש מלכודות שמיועדות גם ליתושים: חלק 'מחשמלות' את היתושים, וחלק כולאות אותם. הדברה של חולדות או עכברים ניתן לבצע גם בלכידה, על ידי מלכודת קפיץ, וגם על ידי פיזור רעל (זהירות! יש להקפיד על ההוראות) במקומות בהם מסתובבים המכרסמים.

הדברת מזיקים מקצועית

ראשית חייבים לדעת שמדביר שזה עיסוקו, חייב ברשיון מתאים מהמשרד לאיכות הסביבה. רק למדבירי מזיקים וחרקים בעלי רשיון מותר למכור חומרים מסוימים, שאת חלקם ימכרו אולי גם לכם, אך באריזות קטנות יותר או בריכוז חומר פעיל נמוך יותר. כדאי להזמין מדביר מקצועי גם לצורך מניעה וגם לצורך הדברה, אם הנגיעות גבוהה.
קיימים חומרי הדברה שאינם מזיקים לסביבה, או שהרעילות שלהם לאדם ולחיות הבית היא נמוכה. תמיד כדאי להעדיף חומרים כאלה, כמובן. מומחי הדברת מזיקים 'ירוקים' אפשר למצוא בחיפוש באינטרנט, או כאן באתר b144.

מהי אחריות העיריה להדברת מזיקים?

אחריות העיריה או רשות המים היא על השטחים הציבוריים או מתקני הביוב והמים. פיזור רעל או מלכודות בהיקף השכונה והרחוב הוא באחריות הרשות המקומית. מכו כן, גם איסוף פגרים משטח ציבורי הוא באחריותה. אם אתם סבורים שיש צורך בהברת מזיקים בשטח ציבורי, פנו למוקד 106.

מה אנחנו יכולים לעשות לפני שנוצר צורך בהדברת מזיקים?

כאמור, הדבר הטוב ביותר למלחמה במזיקים היא מניעת הופעתם: איסוף זבל ושמירה על פחים נקיים וסגורים. הקפדה על חדרי זבל שמורים וסגורים. ייבוש של שלוליות קיץ ומניעת מצב של מים עומדים מתחת לנקזי מזגנים, כיסוח מדשאות, כל אלה הם הדברים הקטנים שיכולים למנוע את הצורך בהדברת מזיקים.