אחד המזיקים שעדיין פחות נפוץ בישראל, אבל מהמכאיבים ביותר, הוא פשפש המיטה. חרק מוצץ דם זה גורם לנו לגירויים שונים ואף לפצעים, שריפויים יכול לארוך כמה ימים. מה לעשות אם וכאשר גיליתם פשפשים במיטה?

כל מדביר יספר לכם: פשפש המיטה עוקץ – ובגדול

פשפש המיטה – או בשמו הפופולרי פשוט "פשפשים" -  הוציא שם רע מאוד למשפחה שלמה של חרקים, שחלקם אפילו מועילים. למרות שהוא לא מעביר מחלות, הוא מוצץ דם וחי למעשה רק על דם. כאשר הוא תוקף ומתנחל במיטות, אומרים אנשי ההדברה, קשה מאוד להפטר ממנו. בנוסף, עדיין לא נמצא חומר דוחה פשפשים ללילה שלם שהוא גם יעיל ואינו רעיל, וחומרי ההדברה שמשתמשים בהם להדברת פשפשי המיטה הם בהחלט 'לא  ידידותיים'.

חשוב מאוד לא לרסס בעצמכם בשום צורה במקרה שהתגלו פשפשי מיטה אצלכם, אלא לקרוא למדביר בעל היתר!

איך תדעו שיש פשפשים במיטה שלכם?

הפשפשים עוקצים בשעות הלילה המאוחרות יחסית – בשעות שבהן אנחנו ישנים. העקיצות אדומות ויחסית גדולות: אצל מי שרגישים הן יכולות להגיע לקוטר של חצי ס"מ ויותר.

גודלם של הפשפשים הוא כ- 5 – 6 מ"מ והם חומים ושטוחים. אפשר לכן לראות אותם בעין בלתי מזוינת. במקרים מסוימים, אפשר גם להבחין בזחלים שלהם, שגונם צהבהב וגודלם עד 4 מ"מ.

הפשפשים אוהבים משטחים מחוספסים ואת קרבת האדם. היות והם פעילי-לילה, אפשר יהיה להבחין בהם בשעות האור רק במקומות המסתור שלהם: אזורים חשוכים יותר, כמו סדקים בראש המיטה, מרווחים בין מזרונים לראש המיטה וחריצים או קפלים במצעים ובמזרונים.

פשפשי מיטה לא עוברים מעצמם ממקום למקום. הם זקוקים לנשא, שייקח אותם איתו. לרוב יהיה מדובר במזרונים, קופסאות שונות, כלי מיטה ועוד. מהסיבה הזו הפשפשים עלולים לעבור מחדר לחדר בבית או מדירה לדירה, למשל במעבר בין דירות שכורות.

מה עושים כשמתגלים פשפשי מיטה?

ראשית, חשוב מאוד לבדוק איפה בדיוק הנגיעות. יכול להיות שרק חדר אחד יהיה נגוע, ויש לשמור ככל האפשר על המצב הזה. יש לקרוא למדביר מוסמך, בעל היתר, שהוא יהיה זה שיתכנן ויבצע את ההדברה.

בין השלבים בהדברה משולבת שיש לעשות הוא לשאוב את הפשפשים בשואב אבק חזק – יכול להיות שתרצו להשאיר זאת למדביר - לאטום סדקים במיטה ובארגזי המצעים ולהעביר את כל הבגדים והמצעים ייבוש בחום גבוה (70 מעלות) במייבש כביסה ביתי.

אין לרסס בריסוסים ביתיים, כיון שאלה יגרמו לפיזור הפשפשים, ואין להוציא את המזרון או המצעים לשמש- שוב, בגלל הסכנה לפיזור המזיק.

בידקו אם אתם מבחינים בסימני דם או צואה ואיפה, קראו למדביר מוסמך לביצוע ההדברה והקפידו להראות לו כל נקודה בעייתית.

המדביר יבצע הדברה אחת ויחזור לפחות פעמיים נוספות לביצוע ביקורת ולוודא שהפשפשים עזבו אתכם לנפשכם.