(צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק)

 

לידה נתפסת לרוב כאחד הימים המשמעותיים והמאושרים ביותר בחייה של אישה – אבל היא בהחלט עלולה להיזכר גם כאירוע קשה או טראומטי. דולה, תומכת לידה, יכולה לסייע ליולדת לעבור את הלידה בצורה קלה וחלקה יותר.

יעל בן יהודה היא תומכת לידה ויועצת שינה ותיקה ומנוסה מהישוב אשחר. פגשנו אותה לסדרת ראיונות, שאלנו אותה בראיון הקודם מהי דולה ומה תפקידה. והפעם: על בחירת הדולה הנכונה, על תפקידי הדולה, על הלידה בבית לעומת בבית החולים ועוד.

 

באיזה שלב של ההיריון כדאי לפנות לדולה?

יש מי שפונות מיד עם הופעת 'הפס השני'. הן יודעות את מי שהן רוצות ורוצות לשריין אותה. זה כמובן קיצוני, אבל לעיתים כדאי לעשות זאת מוקדם כי כל דולה לוקחת מספר לידות מסוים בחודש; גם בגלל עניין התכנון, שבועיים לכאן או לכאן. בדרך כלל רצוי לעשות זאת במהלך הטרימסטר השני או בתחילת השלישי כדי להיפגש עוד לפני הלידה וליצור את הקשר הנכון עם הדולה הנכונה.

 

דולה מרגיעה יולדת

דולה היא לא תחליף למיילדת. יעל בן יהודה (צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק)

 

מה הפעולות שדולה עושה?

חשוב לי לומר, דולה היא לא מיילדת. נקודה. היא לא מתערבת בתהליך הלידה או בהחלטות הרפואיות. היא עוזרת ליולדת במה שהיא צריכה, מחוץ לנושאים הרפואיים. הפגת כאבים - לא בתרופות ולכל היותר בהומיאופתיה, באישור הצוות הרפואי - עיסוי, שינוי תנוחות ועזרה במקלחת ואפילו בשתייה ובאוכל.

הדולה עוזרת מאוד בתקשורת בין היולדת והצוות הרפואי. היא מתווכת את הצרכים הרפואיים ליולדת ואת צרכי ורצונות היולדת לצוות הרפואי.

 

האם דולה עובדת גם בבית חולים או בית יולדות, או רק בבית בלידה ביתית?

שוב, דולה היא לא תחליף למיילדת. גם בלידה ביתית היא מלווה את היולדת ומסייעת למיילדת, שמקבלת את ההחלטות הרפואיות. בסיטואציה הזו ובלידות כאלה דולה יכולה להתלוות למיילדת ולהיות חלק מהצוות, לסייע ולעזור. בלידה בבית חולים אין מיילדת לכל יולדת, ולכן צריך עוד יותר את הדולה. מיילדת מחליפה משמרת אחרי שמונה שעות, ואילו הדולה נמצאת שם כל הזמן - גם אם הלידה מתארכת מאוד. אני אישית מכירה מקרים של דולות ששהו עם היולדת 24 שעות ואפילו 36 שעות.

 

כמה עולה שירותי דולה?

הטווח גדול מאוד: תלוי איפה בארץ, מה הניסיון של הדולה, המוניטין והביקוש. טווחי המחירים משתנים בין 1,000 ש"ח לדולה מתחילה ויכולים להגיע עד כדי 4,500 ש"ח. לרוב העלות לא משתנה אם הלידה ארוכה במיוחד או קצרה, אלא אם כן הדולה הכניסה בחוזה שלה סעיף של תוספת תשלום אחרי מספר שעות.

אם המספרים נראים גבוהים, צריך לזכור שדולה לוקחת רק מספר מוגבל של לידות בחודש. היא לא יכולה לקחת לידות נוספות שעלולות למנוע נוכחות שלה בלידה מסוימת. בנוסף, היא תמיד זמינה ליולדת - ובכל זמן ושעה, גם אם הלידה מתרחשת באירוע משפחתי, שבתות וחגים.

ודבר אחרון לסיום:

לחדד קצת את העניין הרגשי ואת החוויה - הדברים שהביאו אותי לעבור לעבוד במקצוע הזה: הכול מאוד רגשי לשני הצדדים, ליולדת ולתומכת הלידה. ליווי היולדת גובר על כל אירוע משפחתי כזה או אחר והדולות מכניסות בו הרבה רגש ומאמץ נפשי, ומצד שני, ליולדת, לידה עם דולה היא אירוע שכל אחת צריכה לעבור, ממש כך.

 

בחלקו השלישי של הראיון עם יעל בן יהודה, דולה ויועצת שינה מוסמכת, שוחחנו על בחירת הדולה הנכונה, על חשיבות החיבור איתה, וכן גם על דולה בימי קורונה.

* יעל בן יהודה היא דולה מוסמכת. המידע במאמר הוא מטעמה בלבד.