(צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק)

 

ליווי היריון ותמיכה בלידה על ידי דולה עשויים להקל ולעזור מאוד בלידה. כיצד תבחרו בדולה המנוסה והמתאימה ביותר לכם? כדי לענות על שאלות אלו ולעשות סדר בדברים, ראיינו את יעל בן יהודה, תומכת לידה ויועצת שינה ותיקה, מהישוב אשחר.

 

איך בוחרים דולה? איך בחרת את הדולה הראשונה שלך?

האמת היא שהיא הייתה גיסה של חברה טובה. קיבלתי אותה כמתנה של עיסוי לנשים בהיריון, והתחברתי אליה באופן אישי, ומשם דברים התפתחו כמו שהתפתחו. אז קודם כל לפגוש דולה על סמך המלצות. בכל מקרה כדאי להיפגש עם יותר מדולה אחת, אבל אם התחברתם ברגע הראשון אפשר לזרום עם זה, אבל החיבור חייב להיות נכון וטוב. כמו כן, מומלץ לבוא ולהיפגש עם בן או בת הזוג. הדולה לא מחליפה את בן או בת הזוג וחייב להיות קשר טוב גם ביניהם.

 

מה עושים אם אין חיבור עם הדולה?

ממשיכים הלאה ומחפשים מישהי אחרת. מבטלים ומחפשים הלאה, עד שהחיבור נכון וטוב. זהו אולי הדבר החשוב ביותר בתהליך.

 

מהרגע שהצירים התחילו, מתי מתקשרים לדולה?

הכלל הפשוט הוא: מתי שמסכמים איתה. הדברים חייבים להיות ברורים וסגורים, ואם יש ספק - אז מתקשרים. בעיקרון צריך לזכור שהדולה זמינה בתקופת הלידה עבור היולדת. חשוב לתאם ציפיות ולשמוע להנחיות של הדולה, כדי לא להגיע לבית חולים וללדת בעצם בלעדיה. מצד שני, לא צריך לחכות למענה של הדולה וללדת בסופו של דבר בבית. חשוב לדבר איתה, להתייעץ ולעשות  את הדבר הנכון בזמן הנתון.

 

יעל בן יהודהחשוב לתאם ציפיות ולשמוע להנחיות של הדולה. יעל בן יהודה (צילום: באדיבות המצולמת)

 

 

איך הייתה ההתנהלות מול דולה לפני הקורונה?

תלוי בחדרי הלידה. יש כאלה שמאפשרים שני מלווים ויש שלא מגבילים, ולפני הקורונה לא הייתה בעיה.

 

איזה מגבלות יש עכשיו בעקבות הקורונה?

היום יש חדרי לידה שמגבילים למלווה אחד או אחת, וזה כולל את הדולה: או דולה או בן או בת זוג.

אין הנחיות גורפות כלל מערכתיות ולא כל חדרי הלידה מגבילים. חשוב לברר את הדברים ולזכור שדברים משתנים: אי אפשר לדעת מה יהיה בעוד שלושה, ארבעה או שישה חודשים, שלא לדבר על יותר מזה.

 

מה הייתה הלידה הכי מרגשת שלך?

שתי לידות מרגשות היו אחת של יולדת שרצתה לידה טבעית אחרי לידה ראשונה בניתוח קיסרי. הלידה הזו כללה הכנה עם הרבה תנועתיות והיא לא הייתה קלה או פשוטה. היה צורך בשיתוף פעולה ועבודה של כל הצוות בחדר לידה, וגם זה היה משהו שהיה מרגש לראות ולחוות. הלידה השנייה שזכורה לי כמרגשת במיוחד הייתה לידה של מישהי בת 46: גם אם היום לידות בגיל הזה כבר יותר שכיחות, אלו עדיין לידות לא פשוטות, במיוחד אם מדובר בילד שחיכו לו זמן רב, כמו בלידה ההיא.

 

איך הגעת לעסוק גם בייעוץ שינה?

משפחות שליוויתי בלידה פנו אלי בייעוץ לטיפול בתינוק, וככה התפתח עניין ייעוץ השינה. כשראיתי שיש לי יתרון בכך שאני כבר מכירה את המשפחות, פניתי ללמוד את הנושא והיום אני גם יועצת שינה מוסמכת.

זהו סוג של סגירת מעגל עבורי.

* יעל בן יהודה היא דולה מוסמכת. המידע במאמר הוא מטעמה בלבד.