מתי רצוי או צריך להחליף  דוד שמש ? האם להחליף רק את הדוד שמש, או את כל המערכת?

 

קורה, והדוד שמש לא מחמם יותר מים כמו שאתם רגילים: שעות האור לא מספיקות לחימום כל המים בדוד, וכאשר המים כבר חמים, הטמפרטורה שלהם "לא מה שהייתה פעם".

 

 יכולות להיות די הרבה סיבות לכך שדוד שמש לא מחמם יותר כהלכה, אבל לא חייבים לבחור בהכרח בהחלפת דוד שמש: במשך השנים מצטברים אבק ולכלוך על גבי הקולטים. קיימת הצטברות אבנית בצנרת או באוגר (הדוד עצמו) ועוד.

 

 במקרה שבו הדוד מקצר, יכול להיות שגוף החימום התקלקל. קיימים מקרים בהם ישנה מערכת סחרור מים בעיקר בבתים בהם האוגר מותקן הרחק מהקולטים, או מתחת לגג רעפים. מערכת סחרור המים עלולה להתקלקל ואז ניתן להחליף אותה. כאמור, בכל המקרים האלה ובמקרים נוספים, החלפת הדוד או מערכת הדוד שמש כולה לא בהכרח מחויבת המציאות.

 

אם יש לכם גישה נוחה ובטוחה לדוד שמש, אתם יכולים לבצע בדיקה ראשונית, שתגלה לכם אם יש צורך בהחלפת הדוד שמש או לא. אם ניקוי הדוד או הקולטים לא מועיל, אם ישנה נזילה או שישנן נזילות מהפלאנג' (גוף החימום); אם אתם רואים מספר נזילות מהקולטים או חלודה במקומות רבים, תצטרכו החלפה של הדוד שמש, של הקולטים או של כל המערכת.

 

במקרים רבים, אם כבר צריך להחליף את הדוד שמש, רצוי להחליף כבר גם את הקולטים, כיון שעלות התקנה חוזרת תתקזז עם החסכון הנקודתי. בנוסף, קולטים חדשים יהיו יעילים יותר בקליטת אנרגיית השמש ויחסכו לכם כסף בטווח הקצר והבינוני.

 

האם החלפה שווה התקנה?

 

כאשר אתם בודקים את מחירו של דוד שמש חדש או של מערכת דוד שמש, הכוללת צנרת, דוד (אוגר) וקולטים ודאו שאתם מקבלים את כל הרכיבים הדרושים, כולל אביזרי בטחון שסתומים גוף חימום ותרמוסטט. בידקו היטב מהי עלותו של המתקן לדוד ולקולטים וודאו כמובן מהו מחיר ההתקנה.

 

עלות התקנה של דוד שמש חדש לא אמורה להיות שונה מעלות החלפת דוד שמש: ברוב המקרים, המתקינים ישמחו להוריד ואף לפנות את הדוד הישן ואת הקולטים; הם עשויים לקבל עבורם את שווי המתכת שבהם. עם זאת, חשוב להבהיר למתקין שאתם מתכוונים להחלפת דוד שמש ומערכת הקולטים ושהצעת המחיר שלו חייבת לכלול הורדה מהגג. בנוסף, אם הרשות המקומית מחייבת זאת, יש לכלול בהצעת המחיר להחלפת הדוד שמש גם פינוי של הדוד והקולטים הישנים.

 

האם, בהחלפת דוד שמש, מחליפים בהכרח גם את המתקן שעל הגג?

 

התשובה היא שכן. החלפת דוד שמש מחייבת מתקן חדש בין אם מדובר בגג שטוח ובין אם מדובר בגג רעפים. בנושא הזה, ודאו שאתם מקבלים אכן מתקן ותושבות חדשים ושהקיבוע נעשה כהלכה.