ישראל היא מדינה שטופת שמש, וחובה לנצל את אנרגיית השמש לחימום מים. את זה עושות המערכות הסולאריות שמותקנות היום כמעט בכל בית ובניין בישראל: מערכת שמורכבת מקולטי שמש ומדודים או "אוגרים" שתפקידם הוא לאגור את המים החמים. 
בהתקנת דוד חדש, כל טכנאי דוד שמש יוכל לומר לכם מה נפח הדוד הדרוש לכם, ואין זה סוד גדול. מעבר לכך תמיד כדאי לדעת מראש מה עומדת להיות התשובה, גם כדי שתהיו רגועים ותדעו שמה שהטכנאי או מתקין הדודים מציע לכם, הוא אכן הגודל הנכון – לא גדול מדי, ולא קטן מדי. 

 

מה קובע את נפח הדוד? כמות המים שאנחנו צורכים

כמות המים החמים שאנחנו מנצלים וצורכים קובעת את נפח הדוד. במערכת עם דוד שמש, נפח זה קובע מה יהיה גודל הקולטים שדרושים במערכת. 
מעבר למינימום מסוים, ככל שהדוד גדול יותר, יהיה צורך בקולטים גדולים יותר. שני הדברים - גודל הקולטים או המספר שלהם ונפח הדוד – ישפיעו על מחיר המערכת, מחיר התקנת המערכת וכמות האנרגיה שהיא תדרוש; כמות החשמל שהדוד יצרוך כאשר אין שמש, למשל. 

 

כמה מים אנחנו צורכים?

בממוצע, כמות המים החמים הנדרשת לאדם היא בין 30 ל- 40 ליטר ביום. הכמות הזאת עולה קצת בחורף ויורדת בקיץ, אבל מדובר על כמות ממוצעת, על פני כל ימות השנה. 

 

טכנאי מתקין דוד שמש

 

מה גודל הדוד הדרוש למשפחה, מבחינת נפח המים בהם היא משתמשת? 

  • אם אדם אחד צורך בין 30 ל- 40 ליטר מים חמים בממוצע, אז לשני אנשים די בדוד מים בנפח של 80 ליטר, וזהו פחות או יותר הדוד הקטן ביותר שקיים בשוק. 
  • משפחה בת שלוש עד ארבע נפשות תצטרך דוד שנפחו 120 ליטר.
  • משפחה בת ארבע או חמש נפשות צריכה לרוב דוד של 150 ליטר, וזהו נפח הדודים הנמכרים ביותר בישראל.
  • למשפחה בת חמש נפשות ויותר, מומלץ דוד בנפח 200 ליטר.

 

"נקנה דוד גדול, שתמיד יהיו מים חמים מהשמש, וככה נחסוך!"

זה נחמד לחשוב ככה, אבל קחו בחשבון שנפח הדוד משפיע מאוד על מחיר כל המערכת, במיוחד במערכות של דודי שמש (מערכות סולריות). 
אם אתם יכולים להסתפק בדוד יחסית קטן, כדאי לכם לעשות זאת, כיון שלא רק ההוצאה בקנייה תהיה נמוכה יותר, אלא גם ההוצאה על חימום מים בחשמל. 
דוד קטן דורש פחות אנרגיה וחשמל לחימום. לרוב אנחנו מחממים מים למקלחת אחת או שתיים וחבל לחמם דוד גדול לשם כך. 
בנוסף, ההפרש בין מחיר דוד גדול בתוספת הקולטים שלו לבין דוד קטן יותר, עלול להיות גבוה מהמחיר שתשלמו על החשמל אם תצטרכו להשתמש בדוד החשמלי במשך החורף, נניח. 
במילים אחרות: ההשקעה בדוד גדול מהדרוש היא לא השקעה מוצדקת, גם אם רוצים מים חמים כל השנה, כל הזמן. 

 

המשפחה שלנו לא נשארת תמיד באותו גודל

נניח שאתם זוג צעיר, שמצפה לתינוק ראשון. איזה דוד תקנו? 80 או 120 ליטר? די ברור שתצטרכו דוד 120 ליטר, גם בגלל שתינוק דורש יותר מים חמים לאמבטיות ובכלל, מילד או אפילו מבוגר.
מצד שני, יש משפחות שבהן הילדים יוצאים מהבית או שאחד לומד ושני חייל: אנחנו עדיין חושבים על עצמנו כמשפחה של ארבע נפשות, אבל למעשה המשפחה היא כבר משפחה של שלוש נפשות ולכן הדוד החדש יכול להיות קטן יותר. 

 

טיפים לחסכון במים חמים

התקינו שעון שבת על מתג ההפעלה של הדוד: זה חוסך הרבה כסף על דוד חשמלי שנשכח פועל.
התקלחו זה אחר זה, במידת האפשר: כאשר משתמשים במים חמים, הדוד מתחיל להתמלא במים קרים, שמקררים את המים שיש בו. אם תתקלחו אחד אחרי השני המים החמים שבדוד יתקררו פחות. 
לדוד ממוצע לוקח 1.5 – 2 דקות לחמם ליטר אחד של מים (בחורף). הפעלת דוד תקין למשך 45 דקות מספיקה בהחלט למקלחת יפה או שתיים. 

מחפשים טכנאי מומלץ להתקנת דוד שמש או חשמל? מצאו אותו בקלות ברשימת טכנאי דודים באתר B144.