המעבר ממדיה מודפסת למדיה דיגיטלית שינה הרבה דברים בתפיסת הצורך במעצבים גרפיים: האם, בעידן שבו אפשר לקנות תבניות עיצוביות לאתרים, צבעוניות ומלאות פירוטכניקה, עדיין צריך לשלם למעצב גרפי כדי לקבל עיצוב לאתר אינטרנט?

ראשית, כדאי להבין שעיצוב אתרים שונה מעיצוב גרפי לדפוס. כללי מהשחק שונים והצרכים שונים מאוד. מה שאפשר לעשות בפרינט – דפוס – אפשר רק לעיתים רחוקות לעשות במלואו בעיצוב אתרים. מצד שני, האינטרנט סובב ביטוי הקסם "חווית משתמש", ביטוי שאינו חזק מאוד בעבודות דפוס.

מהן תבניות עיצוביות לאתרי אינטרנט?

תבניות עיצוביות הן כמו "אתר מהמדף": לוקחים את התבנית, מלבישים אותה על מערכת אתרים וכותבים תכנים מתאימים למקומות המיועדים.

תפקידו של מעצב גרפי הוא להעביר מסר בצורה ויזואלית יעילה. חלק מהיעילות של עיצוב גרפי היא ביופי שלו: תמונות יפות, צבעים מושכי עין וכד'. חלק נוסף קשור בשימושיות: אותיות גדולות וברורות, ניגודיות צבעים, מיקום של אלמנטים גרפיים שונים על הצג ועוד. החיבור בין כל אלה הוא בחלקו עניין תרבותי. מה שיפה ומקסים באמריקה או בהודו, לא יפה ומקסים בהכרח בישראל – וההפך.

תבניות עיצוביות, שמיוצרות בסדרתיות על ידי מעצבים במקומות שונים בעולם, מדברות בסוג של שפה גלובלית, נייטרלית וכמעט נעדרת תרבותיות. היות ומדובר בתבניות, אפשר למצוא לעיתים עשרות אתרים שגרפית נראים אותו דבר. למה? כי הם עושים שימוש באותה תבנית. כך, אם יחודיות גרפית ועניינים עיצוביים-תרבותיים פחות חשובים לכם, מאוד יכול להיות שתוכלו להסתפק בתבנית עיצובית ולא לשכור שירותים של מעצב גרפי.  אם אתם רוצים אתר מקורי – רק מעצב גרפי, ומעצב גרפי טוב! כזה שיודע לעצב אתרי אינטרנט ויש לו נסיון בתחום.

התאמת התבנית לאתרים בעברית

מרבית התבניות העיצוביות אינן מותאמות לעברית: הפונטים נראים מאוד יפים, אבל כשמחפשים פונטים מקבילים בעברית, מגלים שאין כאלה. ועוד: גיור האתר - יישור לימין ומיקום תפריטים – חייב להיעשות על ידי גרפיקאי, אחרת לעיתים קרובות האתר נראה כאילו שהדביקו בו את הטקסט. יכול להיות שתוכלו לקבל מגרפיקאי הצעת מחיר נמוכה יותר לעבודה מסוג זה, אבל לא כדאי להשאיר אותה רק בידיו של המתכנת.

עיצוב גרפי לפלטפורמות שונות

ההתקדמות הטכנולוגית של השנים האחרונות הביאה לפריחה במגוון פלטפורמות הפרסום הדיגטליות (אתר אינטרנט הוא בהחלט כלי שיווקי). אם פעם – וההסטוריה הזו צעירה מאוד – עמדו לרשותנו רק מחשבים אישיים, כיום הגולשים משתמשים במגוון שלם של מכשירים לגלישה ברשת.

אפשר למצוא לא מעט תוכנות וכלים שייבצעו התאמה כביכול עיצובית של אתר למגוון שלם של פלטפורמות, אבל אם רוצים לבנות אתר אינטרנט רציני ומכובד, שיוכל לעמוד בדרישות המשתנות, חייבים התערבות של מעצב גרפי או גרפיקאי. בשיתוף עם הלקוח, תפקידו של המעצב הגרפי להחליט אם ליצור אתר אינטרנט יעודי למכשירים ניידים, למשל, או לסמוך על מנגנוני התאמה גרפית אוטומטיים. בנוסף, המעצב הגרפי חייב להבין את כל נושא השימושיות במכשירים הניידים השונים: לעצב את האתר למידות הקטנות כך שעדיין יהיה נגיש ואפשר יהיה לגלוש בו בנוחות.