מסתבר שיש לא מעט פעילויות שאפשר לעשות עם ילדים צעירים ופעוטות בגן הילדים, גם כאשר יורד גשם בחוץ, קר או נושבת רוח שלא מאפשרת יציאה לחצר המשחקים.

חורף בגן הילדים הוא אמנם עונה לא פשוטה, אבל צריך לזכור דבר אחד: גם בקיץ ישנם ימים קשים, שבהם קשה לילדים ולא מומלץ להם לשהות בחוץ.

משום מה, עיקר השאלות שמופנות לגננות הן בחורף, כאילו שזו העונה הבעייתית היחידה: "מה את עושה עם הילדים בחורף?" או "הם לא מרגישים קצת כלואים?"

אז אין צורך לדאוג: אם הפעילות מגוונת והילדים עסוקים וחם וטוב להם, הם לא מרגישים כלואים.

בנוסף, למזלנו, החורף בישראל קצר ולא באמת מאוד אגרסיבי או קשה. יש כאן מספר לא גדול של ימי גשם רצופים או משמעותיים, ואלה מרוכזים בחודשי השיא של העונה הגשומה: דצמבר בחלקו, ינואר וחלק מפברואר. בשאר ימות החורף אפשר לצאת לשחק בגינת הגן ואפילו לצאת לטיול "מאורגן", מסודרים בזוגות, בסביבת הגן או בגינה הציבורית הסמוכה.

החל בט"ו בשבט – לרוב כבר בפברואר – הטמפרטורות מתחילות לעלות והימים נראים טוב יותר ומזמינים גם פעילות מחוץ למבנה.

 

 

פעילות בגן

 

 

שעת סיפור ותיאטרון

אין גן שבו הגננת לא מקיימת שעת סיפור, לפחות פעם אחת בשבוע, ולרוב יותר.

בחורף אפשר להשקיע יותר בפעילות הזו, כיון שהילדים רגועים יותר ופחות פעילים, ויש להם יכולת להתרכז. מה שכן, אפשר לצקת בה תוכן נוסף, על ידי כך שממחיזים את הסיפור ונותנים לילדים לספר אותו בעצמם לחברים שלהם.

התיאטרון המאולתר של הגן יכול להתבסס על תלבושות שיש בגן, או כאלה שהילדים יבואו איתם מהבית, כאשר הבמה והתפאורה יכולה להתבסס כולה על הריהוט הקיים בגן.

מוזיקה ופעילויות מוזיקה

פעולות ריתמיקה שונות אפשר לבצע בתוך מבנה הגן, שירה, ריקוד וכד'. יש לא מעט גננות שמזמינות את ה"מנגנת" המקומית לשיעורי מוסיקה ונגינה בימי החורף, כיון שזו פעילות שנח לבצע בתוך המבנה.

פעילות מוזיקלית נוספת כוללת האזנה ליצירות קלאסיות לילדים, כגון פטר והזאב, קרנבל החיות, מדריך לתזמורת לבני הנעורים ועוד. יצירות אלה אפשר למצוא בהקלטות שמלוות בקריינות ובסיפור.

נוחות העבודה עם מוזיקה בחורף היא גם הסיבה שיכול להיות שלוח השנה נראה לפעמים להורים לא מאוזן, כאשר יש יותר פעילות מוסיקה בחודשים הקרים.

התעמלות וספורט

גם התעמלות וספורט ותרגילים "קטנים" נוספים אפשר לעשות כאשר יורד גשם בחוץ והילדים צריכים להוציא אנרגיה.

ספורט הוא לא רק כדורגל: מי מאיתנו לא זוכר ריצות במעגל סביב החדר המרכזי בגן, במשחקים כמו כסאות מוזיקליים או משחקי מעגל כמו פרה עיוורת?

נכון, המשחקים האלה מתאימים לפעוטות בני יותר משלוש, אבל בהחלט יש גם פעילויות ספורט שמתאימות לילדים צעירים יותר: מעברי מכשולים שבנויים מקוביות מרופדות, התעמלות בזוגות ועוד.

מה לגבי משחקי ריכוז וחברה?

טיפול בשיפור יכולת הריכוז של ילדים היא פעילות חורף מעולה, ואכן, גננות רבות מקדישות את החודשים הקרירים לעבודה יחידנית עם ילדים מתקשים או לעבודה על גיבוש הילדים לחברה ידידותית ובריאה.

כל משחקי הבניה והתאמת הקוביות למיניהם, למשל, הם משחקים שמעלים ריכוז ומשפרים גם מוטוריקה. אם מבצעים אותם בצוות, הם מגבשים את הילדים ומלמדים אותם להסתדר טוב יותר זה עם זה.

משחקים אחרים הם כל משחקי ופעילויות הצביעה והרישום וגם – לילדים הבוגרים יותר -  ניסיונות ראשונים בקריאה וכתיבה.

אפשר גם טיולים בחוץ?

הפעילות הזו כבר נדירה יותר בגנים אורבאניים, שממוקמים בערים גדולות או ישובים עירוניים אחרים.

היא שמורה לגנים במושבים וקיבוצים או במקומות קטנים יותר. שם, יש עדיין לא מעט שיוצאים עם הילדים לטייל ב"שלוליות" בימים שלאחר הגשם, לאסוף שבלולים וליהנות ממה שיש לחורף שלנו להציע.

לסיכום: פעילות חורף לילדים בגן יכולה להיות מגוונת ועשירה. לא חייבים להושיב את הילדים לצבוע או לצייר רק בגלל שלכאורה אי אפשר לצאת החוצה. בזמני ההפוגה מהגשם הילדים בהחלט יכולים לצאת וליהנות מהקרירות בחוץ ומהאווירה השונה.

מחפשים גן ילדים או פעוטון? היכנסו עכשיו לאתר העסקים של b144.