בעבר, גני ילדים היו ממוקדים רק בפיתוח כישורים חברתיים. היום, יותר ויותר גני ילדים עוסקים גם בהכנה אקדמית לכיתה א'.

 ועדיין, הרעיון העיקרי של גני הילדים הוא ללמד ילדים לעבוד עם ילדים אחרים, לשתף ולקבל את השונה ואת הדומה. מהם הדברים להם אנחנו יכולים לצפות מבני החמש שמגיעים לגן הילדים? כיצד מותאמות הפעילויות בגנים לגיל ההתפתחותי שלהם?

גיל חמש הוא גיל נפלא. הילדים הם חייכנים, ונדמה כאילו הכל טוב להם ובסביבתם. הם מקבלים שינויים בצורה קלה יחסית ומגיעים לגן הילדים העירוני בשמחה ובצפיה. רוב הילדים מגיעים לגן הילדים העירוני כשיש להם כבר נסיון והתנסות בגני ילדים אחרים ובפעוטונים.

ולמרות זאת, היום הראשון בגן החדש יכול להיות מעט קשה. פה ושם ילדים פורצים קצת בבכי, ועלולים להתרגש ולהסתגר בתוך עצמם. אחרי כשבוע ימים התופעות הראשוניות האלה אמורות להעלם, וההסתגלות לגן הילדים החדש תושלם.

שיתוף פעולה בגן הילדים

רוב הילדים בגילאי גן תמימים מאוד. הם מאמינים שכולם חברים שלהם, וישחקו עם כל אחד בשמחה רבה. לא אכפת להם ליד מי הם יושבים או אוכלים צהריים והעיקר הם רוצים לשחק עם כל הילדים בגן הילדים ובעיקר ישמחו לבקר את חבריהם גם אחרי שעות הלימודים.

הרבה מהפעילויות של גני הילדים בנויות על שיתוף ושמות דגש על חברות וחברותיות. רוב הגננות גם כאשר הן רוצות ללמד לכתוב או לקרוא מסדרות מעין 'מרכזים' קטנים בגן הילדים, שבהם נעשות פעילויות במשותף. הילדים מונחים לבחור בפעילויות הרצויות להם והמעניינות אותם, אבל לרוב כל הפעילויות דורשות מידה כזו או אחרת של שיתוף פעולה עם ילדים אחרים בגן.

פעילויות פיסיות וקצרות

רוב הילדים בגילאי גן זקוקים לפעילות מעשית: הדבקות, בניות, קישוטים וציורים וכדומה. לרוב הגננות אם לא לכולן - ישנו סל פעילויות שלם שסובב סביב נושאים כמו עונות השנה, חגים ומועדים, משפחה ועוד. הגננות יסבירו על עונות השנה או על נושא אחר, וילוו את ההסברים בפעילות מעשית שילדי גן הילדים יבצעו.

כאן חשוב לדעת שלילדים ישנה יכולת מוגבלת להתרכז בפעילות מסוימת לאורך זמן: אם הפעילות לא תהיה קצרה וממוקדת, ילדים יתחילו לאבד עניין, להשתעמם ואפילו לריב זה עם זה. מוטב, יגידו לכם הרבה גננות בגני ילדים, לקצר פעילות, מאשר למתוח אותה עוד ועוד.

"כשהיא מחייכת גם אני מחייכת"

ביטוי רגשות ורגישות כלפי אחרים: כאן לא מדובר בדיוק בפעילות ממוקדת של גן הילדים, אלא יותר ניצול תכונות אופי כדי ללמד וללמוד. בגילאי הגן, ילדים מאוד רגישים לאחרים ולתחושות שלהם. הם הופכים עצובים כשילד אחר בגן עצוב או שמספרים להם סיפור עצוב על חיה או דמות ילד כלשהי. אחת הפעילויות הקשורות בכך היא לעזור לילדי הגן לבטא את הרגשות שלהם באמצעות הסברים, ציורים ועוד.