כיום, יותר מתמיד, חשובה מאוד הקפדה על ניקיון ועל היגיינה בגן הילדים, במעון או בפעוטון. היום יש יותר מחלות זיהומיות שמועברות על ידי חיידקים עמידים לאנטיביוטיקה, יותר וירוסים וצרות אחרות. כל אלה מחייבים את הגננות וצוות הגן בכלל לשמור על היגיינה רבה ואת אנשי הניקיון להקפיד יותר על איכות האחזקה והניקיון.
מלבד הסיכונים הבריאותיים שיש בגן שאינו נקי ומתוחזק בצורה הולמת, עליהם יעידו רופאי ילדים, יש גם משמעות חינוכית לנושא: ילדים – כבר מגיל צעיר – לומדים להתנהג על פי סטנדרטים שהם רואים בסביבה המיידית שלהם. 
הילדים חייבים ללמוד כיצד לשמור על ההיגיינה האישית שלהם, ולדעת שחלק ממנה מקורו גם בסביבה שלהם ולכן עליהם לשמור עליה. אם למשל הגננת לא מקפידה על ניקיון הגן ולא דואגת שהוא יהיה מסודר ונקי, יש להניח שהילדים יראו את זה, ויתנהגו בהתאם, גם אם לא במודע.  היות והילדים שוהים בגן שעות רבות הם מקבלים בו את עיקר החינוך שלהם, וכמו שכולנו יודעים, הגיל הצעיר הוא הגיל בו מתעצבים הרגלים – בין השאר גם הרגלי ניקיון – לחיים. 

 

גן ילדים נקי

אל תתפשרו על גן ילדים. בחרו מתוך רשימת גני ילדים מומלצים ב-B144

 

חברות ניקיון ואחזקה בשירות גני ילדים ופעוטונים

גני ילדים רבים לא משתמשים בשירותים של חברות אחזקה או חברות ניקיון. אפילו בגנים הפרטיים הטובים מבצעים ניקוי שנתי או דו-שנתי מקיף לקראת הפסח ובחופש הגדול והניקוי מתבצע באופן עצמאי: הגננת או בעלי הגן מנקים בעצמם או לכל היותר מזמינים אז חברת ניקיון לביצוע ניקיון כללי וחברת הדברה והדברה כנגד מזיקים.
מצד שני, ישנם לא מעט גנים פרטיים גדולים, פעוטונים ומרכזי יום שבהם כן משתמשים בשירותיהן של חברות ניקיון ואחזקה. חברות ניקיון אלה מציעות לגננת סל שירותים כללי-שגרתי, שכולל ניקוי כללי – רצפה, מטבחון, חלונות, חדרי שירותים ומקלחת וכד'. מעבר לזה, ישנם דברים חשובים שאולי נשכחים – לא מרוע, אלא יותר מחוסר מודעות.
ניקוי שטיחים על ידי אנשי חברת הניקיון והאחזקה חייב להיעשות בשואב אבק יעיל וחזק במיוחד. זאת, כיון שלא מדובר רק באבק, אלא גם בחול שמוכנס מארגז החול, שאריות של עלים וצמחים ושאריות אוכל. בנוסף, על עובדי חברת הניקיון לנקות את המזרונים בגן הילדים – לאבק ולשאוב בצורה יסודית - וזאת כדי למנוע סיכון לבעיות של קוצר נשימה בשינה.
משטחים – מדפים, שולחנות ואפילו משחקים וצעצועים גדולים – חייבים ניקוי יסודי ביותר על ידי חברת הניקיון. מדובר באלפי נגיעות ידיים קטנות ליום; ידיים שכמובן שקשה לעקוב אחרי הניקיון שלהן. אותו דבר נוגע גם לדלתות הגן ולפריטים ואביזרים שונים בגינת המשחקים ובמקומות נוספים.
כל הניקיון הזה לא יכול להיעשות ללא חומרי ניקוי מתאימים. כיום ישנו שפע גדול של מוצרים שנמכרים לחברות הניקיון ומוצרים אלה כולם בוודאי טובים. השאלה היא, אם אנשי חברת הניקיון מודעים לשאלת הבטיחות של חומרי הניקיון האלה ובעיקר אם הם ידידותיים לסביבה ולסביבת הילדים: עד כמה הם רעילים, אם בכלל ומה הם משאירים על המשטחים לאחר השימוש בהם.

 

לסיכום, כהורים וכגננות עלינו לבדוק לכן את חברת הניקיון והאחזקה לפי הפרמטרים הבאים:

  • מידת האחידות של הניקוי מנקודה לנקודה בגן או בפעוטון; עד כמה מקפידים עובדיה על ניקוי כל מקום ופריט.
  • יכולת של חברת הניקיון לתת מענה לצרכים מיוחדים של הילדים בגן הילדים; אם קיימים ילדים בעלי צרכים מיוחדים, אלרגיות וכו'.
  • שימוש בחומרים לא רעילים וחומרים ידידותיים לסביבה; 
  • שימוש בכלי ניקוי מתאימים ומתוחזקים כהלכה; לניקוי יעיל ולמניעת מחלות והעברתן.
  • מיהם אנשי הניקיון שעובדים עבור חברת הניקיון והאחזקה; עד כמה הם מתודרכים בנושאי אלרגיה למשל, והקפדה על דברים ספציפיים.
  • נכונות של חברת הניקיון לשלוח עובדי ניקיון ואחזקה גם בהתראה קצרה, לביצוע מטלות מיוחדות והעלות של ביצוע מטלות אלה.
  • עלות השימוש בשירותי החברה והשפעת העלות הזו על שכר הלימוד בגן.

ילדים הם שמחה. ילדים הם ברכה, אמר המשורר, ואנחנו מסכימים. עלינו מוטלת החובה לדאוג לבטיחותם ולבריאותם.