גן יער הוא גן שמקיים את כל או את מרבית הפעילות שלו בטבע, בכל תנאי מזג אוויר או לפחות לא בתנאי מזג אוויר קיצוניים. ה'יער' יכול להיות אכן יער, אבל הוא יכול גם להיות חורשה או פארק, או אפילו חוף ים מוסדר.

גני היער הם מושג שהומצא בשנות החמישים בסקנדינביה די במקרה. האישה הדנית אֶלה פלָאוּטאוּ, החלה לבלות יותר ויותר זמן עם הילדים שלה ועם ילדי השכנים ביער סמוך לבתיהם. במהלך הזמן הורים רבים בשכונה החלו לראות שינוי בקרב הילדים, והראו עניין בנושא, עד שלבסוף הם יצרו קבוצה שהקימה את "גן היער" הראשון.

במה מדובר? איך בנוי 'גן יער'?

גן יער הוא לא גן בנוי. זה חלק מהעניין והיופי שלו. בישראל אנחנו מכירים מספר גני יער, שמבוססים על כך שהילדים הם אלה שיוצרים ובונים, וגם מפרקים ואורזים, את גן היער שלהם. ההרכבה של הגן, שנמצא בחורשה או ביער, כאמור, היא חלק בתוך מגוון פעילויות לילדים שגן כזה מציע או מקיים.

למעשה, מה שקורה בגן יער הוא שבבוקר הילדים מגיעים למקום, פורקים את תכולת המכולה שמשמשת לאריזת הגן ומסדרים את המרחב שלהם. הם בונים משחקים מחומרים טבעיים שונים שיש להם כמו עלים וענפים ועד חבלים או בדים שיש לגן, ויוצרים את מרחבי הפעילות שלהם. הגן עצמו מתבסס על קיום אורגני ככל האפשר תוך שימוש בחומרי ניקוי אקולוגיים והשארת חותם סביבתי קטן ככל שניתן.

המדריכים בגן הם מי שמכתיבים את זמני הפעילות השונים, ובכך שהם מוגדרים וקיימים, יש לילדים מסגרת קבועה של זמן. כל הילדים יודעים, למשל, שבשלב מסוים של היום פורסים מחצלת או מתארגנים לארוחת צהריים, ובשלב אחר יש כינוס. פסיכולוגים רבים יעידו שבמיוחד כאשר הדברים נעשים בנועם ובצורה רגועה, לוח זמנים ידוע וברור הוא חלק חשוב ברגיעה ובשלווה של ילדים. במיוחד צעירים.

 

מורה נמצאת עם תלמידי הגן שלה בטבע

מחפשים מסגרת ייחודית ומעשירה לילד? היכנסו ובחרו גן ילדים מומלץ

 

מהם היתרונות הנוספים של גני יער?

הילדים מחוברים שוב לטבע, ובגלל שהם שוהים בחוץ, הם יכולים לחוש שוב את מושג עונות השנה; את מעברי העונות ואת שינויי מזג האוויר. ילדים חשים כך טוב יותר את התארכות שעות האור, למשל, או את התקצרותן.

השימוש בחומרים טבעיים ובמה שקיים סביבם גם הוא סוג של חיבור מחודש לטבע. נוצרת תחושת כבוד לסביבה, כי היא זו שמקיימת אותך. בלי חומרים מהטבע אין לך במה לשחק, למשל. פירוק והרכבה של צעצועים ומשחקים או מתקנים שהילדים בונים בעצמם מקנה תחושת זמן וארעיות; אין דברים קבועים, שלי או שלך.

הילדים מכינים ויוצרים בעצמם לא רק משחקים, אלא גם את האוכל ואת הארוחות שלהם. הם מבינים כיצד אוכל נוצר וממה; אוכל זה לא משהו שנוצר יש מאין, או מגיע בקופסא. בצורה כזו הילדים גם מחונכים לאכול אוכל טבעי יותר, שעשוי מחומרים ומרכיבים טבעיים ו'אמיתיים'. בסופו של יום מי שאחראים לניקוי המקום שבו היה הגן באותו יום הם הילדים; שום דבר אינו מובן מאליו.

מה לגבי הסיכון?

בעולם המודרני קיים מושג שנקרא Helicopter Parents – הורי הליקופטר. הכוונה היא לא להורים עשירים שמגיעים במסוקים למקומות העבודה שלהם, אלא להורים שנמצאים כל היום בריחוף. הם 'מרחפים', שומרים ופוקחים עין מלמעלה על כל מה שהילדים שלהם עושים ומה שהם עוברים. להורים כאלה יש למשל מעורבות לא בריאה בנעשה בגן ובבית הספר והם לא מאפשרים למורים ללמד או לחנך את הילדים. בנוסף הם מגבילים מאוד את הילדים שלהם ושומרים עליהם בסביבת-בועה לא בריאה ולא מפתחת. להורים כאלה, שהות וחינוך בטבע נראים איום של ממש על שלום הילדים שלהם.

ברוב המקרים, אין מה לחשוש. גני היער נמצאים בחורשות ומקומות מסודרים. הם קרובים למקומות יישוב וניתן להזעיק אליהם עזרה ממש כמו לגן רגיל (ויש גם ערכות עזרה ראשונה, כמובן).

להורים שאינם "הורי הליקופטר", שהות בטבע היא מתנה. היא מרגיעה את הילדים שלהם ומאפשרת להם להתפתח אישית בצורה מצוינת. היא משפרת את יכולות היצירתיות ואפילו את היכולות המתמטיות.